Avatar billede dakinenexus Nybegynder
08. maj 2001 - 12:05 Der er 12 kommentarer og
2 løsninger

Problemer med aliaser i 8.1.5 client. Net8 (Scott/Tiger)

Hej.
Jeg har installeret en 8.1.5 client på min NT maskine, og jeg synes nok lige den opfører jeg underligt, når jeg kommer til at skulle oprette Net8 aliaser.
Den har et eller andet kørende med den default \'Scott/Tiger\' bruger og mine aliser skal altså IKKE benytte den bruger. Jeg har mine egne men kan bare ikke få den til at fatte det.
Når man tester sine connections af kan man så vælge at skifte bruger. Det virker også fint, men så snart jeg ud og ind igen er den tilbage ved den samme Scott fidus.

Hordan pokker kan jeg lave det om?
Avatar billede psv Nybegynder
08. maj 2001 - 12:09 #1
Der er to muligheder:

1) opret scott/tiger og grant ham connect (og ikke andet)

2) Ignorér fejlen. Når du får at vide brugernavn/password er forkert er testen ok!
Avatar billede dakinenexus Nybegynder
08. maj 2001 - 12:15 #2
Hej psv.
Jeg kan ikke ignorér fejlen. Jeg har nogle Delphi applicationer, der benytter sig af de aliaser.

Mine egne brugere er jo også oprettet på Oracle databasen. Min test går også godt, når bare jeg går ind og skifter bruger. Men jeg skal væk fra at den default VIL bruge \'scott/tiger\'.

Det nytter vel ikke noget at oprette Scott brugeren på databasen? (Eller hvad).
Avatar billede Slettet bruger
08. maj 2001 - 12:19 #3
Jeg formoder at du er inde i Net8 Assistant?

Når du trykker på \'test\', vil den teste dit alias. Pr. default prøver den med scott/tiger.

Du kan trykke på \'Change login...\' knappen og selve vælge en bruger, den skal connecte med.

Derefter kan du vælge \'test\' igen.

Skal desværre gøres hver gang. Jeg har hørt en Oracle-konsulent anbefale denne løsning: \"Lav altid en dummy scott/tiger på alle dine databaser\".
Avatar billede psv Nybegynder
08. maj 2001 - 12:37 #4
joern_h: Præcis det jeg mener med min 1)\'er. Lav dog bare en scott/tiger men grant ham udelukkende connect!
Avatar billede Slettet bruger
08. maj 2001 - 12:40 #5
dakinenexus --> Jeg forstår ikke, hvordan man kan lave et alias med en \'default\' bruger? Du er nødt til at give brugeren med.

Hvis ikke, du vil det, kan du jo selvfølgelig misbruge scott/tiger, ved at lave synonymer og rettigheder til scott fra den bruger, man skulle have logget ind som.

Men stadigvæk: Hvordan connecter du fra Delphi? Har du et lag ODBC imellem?
Avatar billede dakinenexus Nybegynder
08. maj 2001 - 12:51 #6
Hej igen.

Jo nu kan det godt være i tager dette for givet. Men jeg kommer fra en 8.0.4 klient, og der vil jeg på gammeldags tvær måde sige, at der var det altså ikke nødvendigt at skulle oprette nogen Scott bruger.

Hvorfor er det nødvendigt på en 8.1.5 klient?

I 8.0.4 kunne man klare det hele fra Net8 Easy Config !! Men der er muligvis mening med galskaber. Jeg kan bare ikke lige gennemskue pointen. Kan i?
Derfor kender jeg heller ikke Net8 Assistant så godt.
Avatar billede dakinenexus Nybegynder
08. maj 2001 - 12:54 #7
Nej jeg connecter native uden om ODBC via noget der hedder BDE Administrator. Et tilbehøres program til Borland Delphi hvor der indgår bl.a en Oracle8 driver.
Avatar billede psv Nybegynder
08. maj 2001 - 13:04 #8
I BDE administrator skal du da også angive brugernavn og password?
Avatar billede psv Nybegynder
08. maj 2001 - 13:08 #9
Desuden kan du da klare det hele fra 8.1.5 klienten i \"Net8Easy Config\". Dog må du finde dig i en fejlmeddelelse før du kan skifte login. Der er ikke noget at gøre ved det ud over mine to forslag!
Avatar billede degn Nybegynder
08. maj 2001 - 13:31 #10
Hallo

Net8 gemmer ikke password. Det password du taster ind er udelukkende for at teste om der er forbindelse.
Når du fra dit program vil lave forbindelse, skal du have sat brugernavn og password op, jeg kender ikke BDE Administrator men det må kunne lade sig gøre.
Når du skriver aliasset husk da efternan(domainet) på aliasset, det kan godt drille lidt, hvis ikke det er med.
Avatar billede dakinenexus Nybegynder
10. maj 2001 - 10:36 #11
Hej igen.

For det første må i undskylde, at jeg ikke lige har haft tid at kigge forbi, men nu er jeg er.

I har fuldstændig ret. Net8 er kun til test af sine aliaser. Det eneste jeg skulle gøre var, at gå ind i min BDE Admin og tilrette mine aliser.
(Ja der er password på inde i BDE\'en).

Dertil havde Net8 også snydt mig en smule. Jeg havde ligesom i den gamle 8.0.4client oprettet ORACLE_SID navne. I den nye skal man angive ServiceNames. Altså instance navne.
Avatar billede dakinenexus Nybegynder
10. maj 2001 - 10:50 #12
Hej igen.

For det første må i undskylde, at jeg ikke lige har været fordi de seneste dage.

Men i har fuldstændig ret. Net8 er kun til test. Det eneste jeg skulle gøre var, at jeg inde i min BDE Admin skulle tilrette mine aliaser.

Dog havde Net8 snydt mig en smule. Jeg havde ligesom i min 8.0.4client angivet ORACLE_SID navne. I den nye klient skal man angive ServiceNames. Og for en af mine databaser var dise navne ikke ens.

En hel anden ting er så, at jeg synes det går ustyrlig meget langsomere med 8.1.5clienten.

Dertil får jeg heller ikke muligheden for under installationen at være en administrator klient frem for den alm. user. Men det er jo noget helt andet.

Tak for hjælpen
Avatar billede dakinenexus Nybegynder
10. maj 2001 - 10:57 #13
Hej med jer.

Først må i undskylde, at jeg ikke lige har været forbi de seneste dage.

I har fuldstændig ret. I Net8 tester man kun sine aliaser. Det eneste jeg skulle gøre var, at gå ind i min BDE Admin og tilrette mine aliaser.

Dog havde Net8 snydt mig en smule. I den gamle 8.0.4client skulle man angive ORACLE_SID navne. I den nye klient skal man angive ServiceNames. Og for en af mine databasers vedkommende var disse ikke ens.

Men ellers kører det nu. Dog synes jeg ved første øjekast at det kører meget langsommere end med den gamle!!
Desuden har jeg ikke fundet ud, af hvordan jeg vælger en Adm inst frem for en alm. user inst.
Jeg mangler alle mine gode værktøjer Schema Manager osv. (Snøft).
Men det er jo noget helt andet.

Tak for hjælpen.
Avatar billede psv Nybegynder
10. maj 2001 - 10:57 #14
Mht hastighed: Find din sqlnet.ora fil og sæt:

SQLNET.AUTHENTICATION_SERVICES= (NONE)

Det øger hastigheden på logon!