Avatar billede t-rex Nybegynder
18. maj 2006 - 17:34 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

100% prvision lønnet.

Hej Eksperter.

Jeg ligger inde med et spørgsmål der lydder på: hvis man er 100% provision lønnet ud fra hvor meget man sælger. Skal arbejdsgiveren så betale ferie og pension´s penge til en eller kan det omgåes i kontrakten.

Mvh
Avatar billede diggerx Nybegynder
19. maj 2006 - 00:14 #1
Han skal altid betale feriepenge (12½ % af din bruttoløn) hvis du er ansat. (dvs du får en lønseddeli stedet for du skriver en regning)

Pension er noget man aftaler. (bortset fra ATP) Det kan være din fagforening allerede har lavet sådan en aftale í overenskomsten, men det må du undersøge
Avatar billede diggerx Nybegynder
19. maj 2006 - 00:16 #2
Feriepenge er noget der står i loven og det kan amn ikke aftale sig ud af.
Avatar billede t-rex Nybegynder
19. maj 2006 - 16:05 #3
okay jeg takker. smider du lige et svar.
Avatar billede diggerx Nybegynder
19. maj 2006 - 16:25 #4
ok
Avatar billede t-rex Nybegynder
19. maj 2006 - 17:16 #5
ved du hovr meget den lovpligtig pension er for en medarbejder?
Avatar billede espersen Novice
19. maj 2006 - 17:23 #6
der er ingen lovpligtig pension!

typisk ligger arbejdsmarkedsoverenskomsterne på p.t. 3,3 + 6,6% ialt 9,9% af lønnen
Avatar billede t-rex Nybegynder
19. maj 2006 - 18:44 #7
tak
Avatar billede t-rex Nybegynder
19. maj 2006 - 18:51 #8
altså det vil sige med andre ord at arbejdsgiveren skal betale 3,3 og medarbejderen skal selv betale 6,6 eller er jeg helt forkert på den?
Avatar billede espersen Novice
20. maj 2006 - 00:14 #9
sælgere er typisk ikke underlagt nogen overenskomst - så nej

forhandl lønnen med dem - evt. inkl. pension hvis muligt. Der er oplagte fordele ved at deltage i en firmapensionsordning. Men klart at hvis der betales pension så får man en tilvarende lavere løn.