Avatar billede mummikiks Nybegynder
17. maj 2006 - 22:39 Der er 14 kommentarer og
2 løsninger

Optimering af fuld flashside

Hej Experter

Jeg har ledt rundt på nettet efter en god guide til optimering af en fuld flash side. Min side kommer allerøverst på google, men kun siden vises og ingen beskrivende tekst nedenunder. Videre virker mine keywords under metatags heller ikke, men jeg kan også forstå at google ikke indeksere efter disse mere. Hvad kan jeg gøre? Håber virkelig på noget hjælp, da det er skide irreterende at man har brugt så meget tid på at lave en flotflashside, som så ikke kan indeksere på google
Avatar billede olebole Juniormester
17. maj 2006 - 22:49 #1
<ole>

I udgangspunktet er Flash af mange grunde komplet uegnet til WWW - men en nødløsning kunne være, at sætte Flash ind via JS.
Prøv at søge 'swfobject' på Google. Det er et JS-objekt, der til en vis grad kan klare en del af problemerne omkring Flash  :)

/mvh
</bole>
Avatar billede bufferzone Praktikant
17. maj 2006 - 22:52 #2
Du kan benytte dig af <NOSCRIPT> Tagsne, men gør det reelt og med forsigtighed.

Du gør det at du faktisk skaber en flad HTML version af dit site som placeres på siderne mellem ovennævnte tags. Sørg for at de oplysninger du præsenterer her er lavet således at de repræsenterer dit site som det bør præsenteres hvis du ikke kan vise flash, altså med de samme oplysninger plus det der skal med når du ikke kan bruge det grafiske virkemiddel. Sørg så for at dette er optimeret.

Spørg hvis du skal have dette uddybet, derer en special diciplin der kræver lidt extra
Avatar billede mummikiks Nybegynder
17. maj 2006 - 23:04 #3
Hej bufferzone..Jeg kan godt se pointen, men kunne godt tænke mig at se et eksempel. Kan du tilbyde det?
Avatar billede bufferzone Praktikant
17. maj 2006 - 23:19 #4
Ikke rigtigt, jeg har selv søgt men ikke fundet noget endnu. Teknikken er beskrevet på http://www.webmasterworld.com der er det førende forum til SEO. Udover den nævnte tag, kan også <NOEMBED> og <NOFRAMES> bruges. Som nævnt rådes til forsigtighed og mit råd er altid at hvis du spiller rent spild, her betyder det at du laver indholdet mellem de nævnte tags, så det er lavet som du ville lave det hvis der ikke fantes søgemaskiner og du ville hjælpe dine brugere det ikke kan håndterer flash, så bliver du ikke straffet. Hvis du servere søgemaskine crap så vil du blive straffet
Avatar billede mummikiks Nybegynder
17. maj 2006 - 23:36 #5
Js objektet hjælper vel ikke søgemaskinerne med at komme ind i min flashfil, så jeg kan komme frem ved nogle af mine keywords?
Avatar billede mummikiks Nybegynder
17. maj 2006 - 23:36 #6
Regner med at lave det om i morgen...bliver rart at få fjernet den skide ramme..
Avatar billede olebole Juniormester
18. maj 2006 - 00:56 #7
Du får ikke Google til at kikke ind i din swf. Derfor skal du lave alt indhold i to versioner ... én i Flash og én i HTML til Google. Du har med andre ord 'vundet' to versioner at holde ved lige  :)
Avatar billede mummikiks Nybegynder
18. maj 2006 - 08:15 #8
Sikke en heldig dag. Skal man så have en startside, hvor brugeren bliver forespurgt om enten at vælge flash eller html versionen, eller kan html versionen blot ligge bag ved og så kan google indeksere efter den?
Avatar billede madx Nybegynder
18. maj 2006 - 12:32 #9
Du kan godt opnå en vis synlighed med noframes dvs. at du kan blive fundet - har du ambitioner om meget høj synlighed så duer flash desværre ikke.

Du kan evt. dele din flash op i emner og mange film - og bygge et html-site med indhold og struktur som andre sites og knytte de enkelte flashfilm til de enkelte sider. F.eks. have falsh i toppen af siden og txter i bunden. Txter bliver fundet og flashen bliver vist for brugerne.

Der bliver noget med navigeringen du skal håndtere...., men det kan såvidt jeg lige kan se godt håndteres
Avatar billede bufferzone Praktikant
18. maj 2006 - 12:58 #10
Jeg vil ikke anbefale løsningem med en startside hvor derskal vælges. Den vil betyde at dit indhold kommer et niveau længere nede end ellers, hvilke vil straffe dig i forhold til alle andres PR og dermed give dig markant dårligere placering i google.

Fidusen medat anvende f.eks. <noscript> tagsne er at du får indhold på de sider der allerede er lavet pg dermed konkurrere på næsten lige vilkår med de almindelige HTML sites
Avatar billede madx Nybegynder
18. maj 2006 - 13:13 #11
bufferzone, hvor læser du det med en startside?
Avatar billede mummikiks Nybegynder
18. maj 2006 - 23:39 #12
Skal man bare lægge den html side man har lavet ved siden af?
Avatar billede bufferzone Praktikant
19. maj 2006 - 08:15 #13
madx>Kommentar: mummikiks 18/05-2006 08:15:00

mummikiks>Du skal lave de flade html "sider" på flash siderne og placerer koden mellem <noscript> og </noscript> tagsne
Avatar billede madx Nybegynder
20. maj 2006 - 09:50 #14
18/05-2006 12:32:43, kom til at skrive "noframes", det skulle være noscript

noscript-modellen har en del år "på bagen" og var i starten meget effektiv

Idag vil du ikke hente det store med denne løsning, men selvfølgelig; er konkurrencen meget lav kan det muligvis godt lykkes at nå frem til side 1.

I den model jeg nævnte, kan du vælge at lægge en flash-detektering på, og siger den "nej" - kan du jo giver brugerne et valg, eller lade være - men du vil stadig informere fordi der er indhold på den nederste del af html-siden.

Jeg ville ikke vælge noscript, men give brugerne reelt indhold og hente det ekstra skub det giver i søgemaskinerne. Det er simpelthen for sjældent at jeg ser et site baseret på noscript-optimering vise synlighed.

Jeg sidder selv med en løsningen, hvor det er afgørende med minimal brugergene, men hvor flash indgår - har brugeren ikke flash vises blot en jpg af startbilledet på filmen.

Så det kan godt bringes til at spille med lidt knofedt ;-)
Avatar billede mummikiks Nybegynder
21. maj 2006 - 19:51 #15
Hej Tror det er ved at være lukke-tid. Vil gerne give olebole 50 & af pointene, da jeg har kørt efter hans løsning og give bufferzone og madx 25 % hver.

Håber det er ok.. Olebole smid et svar
Avatar billede madx Nybegynder
21. maj 2006 - 20:52 #16
takker, god vind med det videre arbejde....