Avatar billede koden Novice
15. maj 2006 - 13:51 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Opsætning af min Linksys WAG54G ADSL trådløse router/gateway

Jeg har købt sådan en og vil nu udskifte min TDC udleverede router og modem med denne.
Jeg tror jeg har fast IP adresse.

Kan jeg se denne IP adr. på nogen måde, eller kræver det at jeg logger på TDC routeren??
Hvis ja. Kan man så det???
Avatar billede koden Novice
15. maj 2006 - 13:52 #1
Er der i øvrigt noget sikkerhed i TDC routeren, som beskytter mig og som jeg skal overføre til den nye???
Avatar billede dragonknight Juniormester
15. maj 2006 - 13:58 #2
Jeg tror du uden problemer kan skifte til den nye router. Hvis du er låst til den gamle routers mac adresse, så kan et opkald til TDC's hotline frigøre denne låsning, og den nye router vil blive registreret i TDC's system.
Avatar billede dragonknight Juniormester
15. maj 2006 - 13:59 #3
Jeg har selv skiftet til en trådløs, og det var blot at koble den nye til, så var den i orden.
Avatar billede koden Novice
15. maj 2006 - 14:00 #4
Okay. Men jeg skal jo kende IP adr. da den skal tastes ind i den nye router.
Hvad med sikkerheden? Er der ikke noget af det i TDC routeren?
Avatar billede koden Novice
15. maj 2006 - 14:01 #5
Mon ikke du har haft dynamisk IP?
Min er en professionel løsning som jeg har gennem arb. og jeg mener det er statisk IP?
Avatar billede dragonknight Juniormester
15. maj 2006 - 14:08 #6
Med den nue får du også trådløst net, og hvis du ikke skal anvende dette, kan du med fordel disable det trådløse net i routeren.

Skal du anvende det trådløse net, så bør du sikre dig mod uønsket adgang. Du kan med fordel sætte routeren op med kanbet forbindelse. Du skal i routerens opsætning vælge hvilken kanal du vil anvende, og der skal du holde dig fra kanal 11, da de fleste routere som default anvender denne kanal. Du skal også vælge et navn til dit trådløse net SSID.
Sikkerhed/kryptering gemmer du lidt.

Nu skulle du med et korrekt installeret trådløst netkort kunne komme på nettet, så du kan tage kablet fra.

Kan du komme på nettet, skal du, denne gang trådløst, ind i routerens opsætning og sætte sikkerhed/kryptering op.

Det bedste er WPA, og det næstbedste er WEP. For at kunne anvende WPA, kræves at både router og netkort understøtter dette. Routeren gør det, så hvis dit trådløse netkort understøtter WPA, så anvender du dette. Husk på i denne forbindelse at du er trådløst koblet til routeren, så når du har aktiveret WPA, så vil du miste forbindelsen trådløst. Ingen panik, for du lukker blot opsætningen ned, og genetabler forbindelsen. Den vil nu forlange at du giver den den passphrase som du anvendet til opsætning af WPA i routeren, og du får forbindelse.

Spørgsmål eller problemer, så sig frem.
Avatar billede dragonknight Juniormester
15. maj 2006 - 14:09 #7
Den bør selv finde den korrekte IP adresse.
Avatar billede dragonknight Juniormester
15. maj 2006 - 14:15 #8
Prøv at koble den nye til, og se om den ikke får en extern IP adresse.
Avatar billede koden Novice
15. maj 2006 - 14:24 #9
Burde no ha' sagt jeg havde en trådløs AP tilkoblet.
Så jeg kender den del.

Jeg prøver som du skriver, at sætte den op med dynamisk IP.
Så må vi se...

jeg mener bare at ha' læst at TDC router har noget firewall eller andet sikkerhed sat op.
Avatar billede dragonknight Juniormester
15. maj 2006 - 14:32 #10
Der er også en tilsvarende firewall i den nye router.

Uanset den gamle havde trådløst net, så undgår du ikke at sætte det op på ny.
Avatar billede koden Novice
15. maj 2006 - 14:39 #11
ok. takker
send et svar.
Min  kæreste har også firma linje.
TDC siger hendes er dynamisk og min er fast.
Avatar billede dragonknight Juniormester
15. maj 2006 - 14:41 #12
Med www.whatismyipaddress.com/ kan du se din faste IP.