Avatar billede apo Praktikant
13. maj 2006 - 16:40 Der er 11 kommentarer og
2 løsninger

Søgemaskineoptimering, PageRank mv.

Hej :-)

Lidt lørdags-SEO-mystik...

Hvis man, på Google, søger på søgeordet: 'søgemaskineoptimering', kan man se at følgende side ligger som nr. 1 i resultaterne: http://www.aizee.dk/Default.asp?ID=10

Som nr. 2 ligger følgende side: http://www.concept-i.dk/SEO.html

Mit spørgsmål er så: hvordan kan det lade sig gøre, at nr. 2, med en PageRank på 4, kun placeres som nr. 2, når nr. 1 har en PageRank på 0 (ifølge min Google Toolbar)?

Begge sider indeholder x antal benævnelser af ordet 'søgemaskineoptimering' (helt præcist indeholder nr. 1 søgeordet 11 gange mens nr. 2 indeholder søgeordet 30 gange), begge sider benytter META-keywords, som ikke findes på de respektive sider, begge sider har nogenlunde det samme antal valideringsfejl (validator.w3.org) - Dog scorer nr. 1 flest fejl med 31 errors., osv. Dertil kommer, at nr. 1's adresse ikke skulle være det mest søgemaskinevenlige (Default.asp?id=10) mens nr. 2's adresse (SEO.html) burde være søgemaskinevenligt.

Hvis ovenstående faktorer ikke har indvirkning på placeringen, hvilket jeg ellers har læst i alverdens artikler og indlæg om SEO, hvad er forklaringen på, at nr. 1, mod min forventning, kan ligge nr. 1 når man søger på Google med ordet: 'søgemaskineoptimering'?

Apo
Avatar billede bufferzone Praktikant
13. maj 2006 - 19:46 #1
Mit bedste bud er at din toolbar viser forkert. Dette er i øvrigt et ret almindeligt fænomen. Prøv at søge i google på Pagerank prediction, så finder du en række værktøjer, der både kan give dig den nuværende PR og forudsige fremtiden. Du kan ikke tage forudseelsen for helt gode vare, men det giver alligevel et finderpeg.

Jeg får begge sider til PR 4

http://rustybrick.com/pagerank-prediction.php
Avatar billede apo Praktikant
13. maj 2006 - 20:15 #2
Interessant værktøj (Selv om, det mener at begge adresser vil have en PR på 10 næste gang Google opdaterer - Den samme PR som Google selv, og w3.org :-D).

Men hvis vi ser bort fra PR, og i stedet ser på forskellene i søgemaskineoptimeringen mellem de to sider...

I følge det, jeg har læst om søgemaskineoptimering, gør nr. 1 nogle ting forkert i forhold til nr. 2 - Og hvis begge har en PR 4, burde nr. 2 vel ligge som nr. 1 i stedet?

Det, der så undrer mig er bl.a., at nr. 2 f.eks. gentager søgeordet 'søgemaskineoptimering' mange gange flere end nr. 1, og samtidig har en mere søgemaskinevenlig adresse.

Hvilke fordele har nr. 1 i forhold til nr. 2?
Avatar billede bufferzone Praktikant
13. maj 2006 - 20:22 #3
igen uden at have gået meget ind i tingene, så skal du dybere ind i selve pageranken og især kvaliteten af de links de har. En interessant øvelse kunne være at sammenligne de links de begge har, herunder hvilken PR de enkelte links har og hvad temaet er for de enkelte sites der linker. Det er min formodning at kvaliteten, hvis ikke antallet af nr 1 site er bedre end for site 2.
Avatar billede madx Nybegynder
13. maj 2006 - 21:05 #4
At pagerank varierer på søgninger burde ikke overraske.... med ca. 15 datacentrer at flytte søgetrafik rundt mellem er det forholdsvist almindeligt at der er variationer fordi datacentrene ikke altid er helt lige opdaterede. Google anvender en ttl, der er meget lav. Det betyder at de kan route trafik fra et datacentet til et andet med korte intervaller. 4 minutter har været standard. Det normale er 1 døgn.

Der er ingen sammenhæng mellem pagerank og resultat - dog med den untagelse at det er ret usædvanligt at se resultater på side 1 med store spring i PR (altså mere end 3, men 1-2 er normalt).

Tematisk links betyder en del, så hvis concept-i.dk har et link fra et sted der handler om seo rettet mod deres indhold vil det give et plus.

Det samme med Aizee.

Det er ikke et problem at Aizee's link er dynamisk, men havde der været flere parametre med ville det blive problemtisk

Der skal dog ikke være nogen tvivl om at krigen på dette ord hersker fuldblods, bl.a. fordi der er en vis faglig stolthed forbundet med at være nr. 1. Og så fordi der givet er forretning at hente på det for dem der også har noget at ha´ ordet i.
Avatar billede bufferzone Praktikant
13. maj 2006 - 21:26 #5
Tematisk sammenhæng har fået ret stor betydning i google, både internt i sitet, forstået på den måde, at sitets tematiske sammenhæng bør være klar og tydelig i alle henseendener (linkstruktur, indhold, navngivning, optimering osv osv) og externt forstået på den måde at de sites der linkes til og de site der linker til sitet heldst skal ligge inden for samme eller beslægtede temaer.

Semantik indgår i den tematiske sammehæng både for sitet generelt og for det enkelte søgeord.

Prøv f.eks. at søge i google med ~inkjet (tilten ~ skal med da den viser google at der skal søges semantiskt) så ser man at ordet inkjet semantisk hænger sammen med epson, HP og andre. Prøv det samme med ~mike ~tyson

Hvis I vil læse noget om semantik og temaer behandlet med en anden synsvinkel så se disse to artikler jeg har skrevet

http://www.eksperten.dk/artikler/261
http://www.eksperten.dk/artikler/921
Avatar billede apo Praktikant
14. maj 2006 - 16:40 #6
Interessant.

Så hvis man har to websteder; ét hvor der ikke er taget hensyn til de gængse SEO-forskrifter, og et andet hvor man har lagt meget arbejde i SEO, så vil et site, som ikke har taget hensyn til SEO faktisk kunne opnå en højere placering i resultaterne udelukkende hvis andre relaterede sites med høj PR linker til dette?

Vil det dermed sige, at SEO kun finpudser placeringen med procenter mens eksterne links er det, der vægter højest og bestemmer et websites placering i søgeresultaterne?

Findes der en skala, der kan give et bud på hvor mange eksterne links man skal op på for at få tildelt PR? F.eks. PR 1 = 10 eksterne links PR 2 = 50 osv.?
Avatar billede apo Praktikant
14. maj 2006 - 16:42 #7
... Og hvad er forskellen på almindelig Google-søgning og semantisk Google-søgning? Jeg troede at Google altid søgte semantisk?
Avatar billede bufferzone Praktikant
14. maj 2006 - 17:07 #8
Som jeg ser det, er det SEO's opgave at sørgefor at det tematiske/semantiske emne står klart. At google opfatter de søgeord vi ønsker for sitet, og de søgeord har vi selvfølgelig udvalgt after en nøje analyse der tilsikre at de er samlet i en tematisk helhed hvor ordenes semantiske sammenhæng er et væsentligt element.

Ovenstående gør at SEO bør indtænkes fra starten så indholdes holdes inden for de rette rammer og så indholdet skrives og struktureres således at tema ikke kun holder men faktisk forstærkes.

Findes der en skala...> Nej det gør der ikke, og den kan heller ikke laves, da antallet faktisk er sekundert. Det væsentlige er kvaliteten af linksne, at de ligger inden for samme tema, at de er udformet med søgeord i den aktive del at linkteksten osv osv. Du vil kunne have et site der kun har 15 links, men som ligger langt bedre end et site med over 100 links. Mit råd i dag er at man decideret går efter kvalitets links og at det langt bedre kan betale sig at få et kvalitets link om måneden end 20 tilfældige links. Kvalitets links har typisk også langt bedre holdbarhed.

Google søger altid semantisk, men hvor den almindelige søgning vægter de sider der indeholder det identiske søgorrd først giver ~søgningerne primært de semantiske ord først. Jeg bruger ~søgningerne i min søgeordsanalyse for at kunne dokumenterer de valgte søgeords semantiske sammenhæng og dermed hvilke søgeord jeg også skal gå efter
Avatar billede madx Nybegynder
15. maj 2006 - 08:54 #9
Det de fleste forbinder med SEO er optimering på eget site. Det er som bufferzone berører fundamentet - ofte blot for at komme igang.

Google har så erkendt at det er meget let at manipulere med indhold, så links fra eksterne kilder vægter mere og mere.

Selvom det idag er en vigtig del af løsningen, så er det skal opbygningen af link stadig foregår naturligt (og helst også tematisk). Og helst fra sites på unikke IP-numre - og er det i f.eks. Spanien fra spanske sites.

PR er dog stadig vigtig, da en fornuftig PR er forudsætningen for at Google kigger på sitet med jævne mellemrum og f.eks. medtager dine rettelser

Mht. til ~søgninger har jeg endnu ikke set det på danske ord, men det kan da godt være at det er med for DK
Avatar billede madx Nybegynder
15. maj 2006 - 08:59 #10
Her har du iøvrigt en af grundene til at concept ligger lunt i svinget ;-)

http://conceptinterest.blogspot.com/
Avatar billede apo Praktikant
15. maj 2006 - 16:56 #11
Jeg takker for de brugbare svar, og sætter pointene op til 30 (= 15 points til hver af Jer). Så blev jeg det klogere på SEO :-)

Madx > Hehe. Ja, der er vel ingen der siger, at man kun må 'reklamere' fra et website ;-)

I øvrigt. Hvor stor indflydelse tror du at det, at han linker fra bloggen har for SEO'en?

Jeg kan se at den har en PR 3, ifølge: http://www.rustybrick.com/pagerank-prediction.php?action=show_rank&info=<b>Results:</b>%20Your%20current%20Google%20PageRank%20is%20<b>3</b>.%20Based%20on%20our%20calculations,%20we%20predict%20your%20future%20PageRank%20after%20the%20next%20Google%20update%20will%20be%20<b>4</b>,%20an%20increase%20of%20<b>%2017.65</b>%.
Avatar billede madx Nybegynder
16. maj 2006 - 11:55 #12
Tak for p'sene....

Jeg tror det har betydning, men ikke afgørende betydning - der er flere forhold der skal til at holde den synlighed oppe på plads, held og lykke med SEO'en :-)
Avatar billede apo Praktikant
28. maj 2006 - 12:11 #13
Ok, tak for det (lidt forsinket) :-)