Avatar billede clausnilsson Mester
11. maj 2006 - 20:01 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Fatter nada på tekstboks & skrifttype, forskel MS IE og Firefox

Aldrig været god til at lave hjemmesider, men skal lige bruge en hurtig. Er dog opmærksom på at Firefox-brugere også skal tilgodeses, bruger den selv ;-)

Bruger et par tekstbokse, som funger fint i IE 6.0, men bare bliver til sorte udfyldte firkanter i Firefox 5.0. Hvorfor det?

Bruger skrifttype Lucida Calligraphy (vigtig), som ser rigtigt ud i Firefox, men mest ligner Times New Roman i IE. Hvorfor det?

Der er altså det ene problem i den ene browser og et andet i den anden. Hvorfor dog det?

mvh
Avatar billede Slater Ekspert
11. maj 2006 - 22:30 #1
Generelt kan du ikke bruge ikke-standard fonte til websites.
Husk på at fonten hentes fra brugerens computer, og alle der ikke har den font installeret, vil ikke se den, men bare Times New Roman eller en anden erstatning i stedet.

Men de sorte tekstbokse lyder underligt. Må vi se noget kode for dem?
Avatar billede nicoolai Nybegynder
11. maj 2006 - 22:33 #2
Men hvis fonten ikke er installeret kan man så ikke lægge en kopi af fonten op på serveren og skrive en php kode som åbner fonten på serveren?
Avatar billede olebole Juniormester
12. maj 2006 - 18:33 #3
<ole>

Nej, men MS lavede engang en teknik, så fonten blev downloaded. Det er dog synd at pine brugerne med den slags dårligt performende løsninger.

Hvis det er vigtigt for dit design, at netop dén font skal bruges, er det designet, der er noget galt med. Dit design bør du tilpasse den teknologi, du arbejder med - og i HTML er man nødt til at bruge de standard skrifter, der er indtalleret på en gennemsnits-PC.

Noget helt andet gælder print-arbejde, hvor du naturligvis kan vælge et hvilket somhelst skriftsnit ... men webdesign er underlagt andre 'regler'  :)

/mvh
</bole>
Avatar billede clausnilsson Mester
15. august 2006 - 09:53 #4
Denne kom jeg ikke videre med :-) Det er kun ganske lidt tekst, der skal være i nævnte font, så jeg kan jo bare lægge det i en .jpg, tænker jeg nu.

Vidste ikke at brugeren skal have fonten på ejen PC, så viperine, send lige et svar så får du point, og jeg lukker.
Avatar billede clausnilsson Mester
27. august 2007 - 22:39 #5
lukkes