Avatar billede thoj Nybegynder
04. maj 2006 - 10:30 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Kryptering af Password med MD5

Jeg har et mindre problem

Jeg har en database med en række brugere som jeg kan hente ud og redigere i, men hvordan Kryptere jeg passwordsne med md5 ?

Jeg bruger VB som sprog og jeg er lidt grøn det angår, nogen der kan komme med nem løsning ?
Avatar billede bufferzone Praktikant
04. maj 2006 - 10:36 #1
Strængt taget så er MD5 hash ikke kryptering. Den måde man gørdet på, er at når brugeren indtaster sit password, så bliver det omsat til en md5 hash, der så gemmes i databasen. Det er altså ikke passwordet der står i databasen, men hachværdien.

Når så brugeren igen taster sit password ind, bliver dette omsat til en md5 hash værdi der sammenlignes med den der er gemt i basen.

Præcist hvordan man omsætter et passwordtil en md5 hash via VB ved jeg ikke
Avatar billede gertp Nybegynder
04. maj 2006 - 10:39 #2
Avatar billede dr_chaos Nybegynder
04. maj 2006 - 10:39 #3
Avatar billede dr_chaos Nybegynder
04. maj 2006 - 10:42 #5
hmm så ikke at gertp smed samme link som mig eller rettere omvendt.
Avatar billede thoj Nybegynder
04. maj 2006 - 10:48 #6
Det skal være lavet således at når brugeren bliver oprettet skal passwordet bliver krypteret og hvis jeg vil ændre det for det bestemte bruger skal det nye password også krypteres, men det er vel nok med en funktion til dette, men hvordan gøres det
Avatar billede snepnet Nybegynder
04. maj 2006 - 10:58 #7
Du kan benytte indbyggede muligheder for bemeldte hashing:
string hashedPassword = FormsAuthentication.HashPasswordForStoringInConfigFile("adgangskode", "MD5");
men ... hvis du benytter 2.0 er det hele lavet i forvejen og kan bare bruges.
mvh
Avatar billede thoj Nybegynder
04. maj 2006 - 11:27 #8
snepnet, smid svar

Det virkede efter lidt tilpasning
Avatar billede snepnet Nybegynder
04. maj 2006 - 11:31 #9
Jeg er bestemt med på en deler med de andre :o)
mvh
Avatar billede thoj Nybegynder
04. maj 2006 - 12:43 #10
Dele ? Dit svar var der virkede for mig, men kan jeg selv dele points ud til flere ?
Avatar billede dr_chaos Nybegynder
04. maj 2006 - 18:40 #11
Jeg mener kun at det er snepnet som skal have points. Da det var hans svar du brugte :)
Avatar billede snepnet Nybegynder
04. maj 2006 - 18:44 #12
Jamen så siger jeg tak :o)
Men ja - der skulle være mulighed for at distribuere point imellem dem der lægger svar.
Mvh