Avatar billede sybrom Nybegynder
24. april 2006 - 11:51 Der er 10 kommentarer

Sidetalsnummerering med decimaler i Word?

Hej Allesammen

For nylig har jeg haft brug for at kunne foretage sidetalsnummerering med decimaler i Word (Microsft Office XP udgaven), men har ikke kunne finde ud af, hvordan man gør. Jeg er klar over, hvordan man indsætter regulærer sidetal (1, 2, 3 osv.) via Indsæt --> Sidetal. Men hvordan gør man det, når man ønsker en nummerering i stil med nedenstående:
1.1
1.2
1.3
1.4
1.5
osv.

Jeg ved, at det kan lade sig gøre, for jeg har set det i en udskrift af et Word dokument, som en anden person har lavet. Men hvordan gør jeg det?

Mvh. Sybrom.

Microsoft Office XP
Avatar billede hcma Novice
24. april 2006 - 12:31 #1
Du ønsker altså sidetallet også vises som side-nr. + overskriftsnummer. f.eks. side 1 som består af en Hovedoverskrift samt nogle underoverskrifter.

Indsæt sidetal -> Formater -> og ving af i Medtag kapitelnummer (Separatortegnet bestemmer du også selv)
Avatar billede sybrom Nybegynder
24. april 2006 - 12:57 #2
Nej, hcma, det er ikke helt det jeg mener. Derimod mener jeg, at side 1 i stedet for at hedde side 1 skal hedde side 1.1. Tilsvarende skal side 2 hedde i stedet for at hedde side 2 hedde side 1.2. Nummereringerne er altså uafhængig af, hvor mange underoverskrifter, der måtte være på en given side.

Jeg håber, at mit forsøg på at skabe afklaring om mine ønsker virker efter hensigten.

Mvh. Sybrom.
Avatar billede hcma Novice
24. april 2006 - 13:04 #3
så står jeg desværre af  :o(
Avatar billede ladyhawke Novice
24. april 2006 - 13:05 #4
mener stadig at hcmaø's forslg burde virke, hvad får du som er forkert når du bruger den udgave?
Avatar billede sybrom Nybegynder
24. april 2006 - 13:27 #5
ladyhawke & hcma, hvis jeg følger hcmas anvisninger efter at have oprettet et 2 siders dokument med noget vilkårlig tekst, får jeg følgende besked:

Der er ikke noget kapitelnummer at medtage i billedteksten eller sidetallet. Du kan anvende kapitelnummerering ved at klikke på punktopstilling i menuen Formater og vælg typografi med flere niveauer, som er sammenkædet med overskriftstypografierne.
-------------------------------------------------------------------------------------
I den tekst jeg hurtigt oprettede i Word var der heller ikke anvendt "overskrift 1", "overskrift 2" eller lignende. Men det er netop også min pointe, at jeg skal have en side, der skal kunne hedde side 1.1 uanset om jeg på denne side har anvendt "overskrift 1", "Overskrift 2" eller lignende, eller jeg blot har regulær tekst på min side.

Når man følger hcmas anvisninger, hæfter jeg mig også ved, at der kan vælges, hvilken typografi kapitlet begynder med. Ordlyden er:
Kapitlet begynder med typografien:
[en liste følger, hvorpå man kan vælge fra "Overskrift 1" til "Overskrift 9"], men dette er vel netop problemet, for mine sider skal ikke begynde med en bestemt typografi. Jeg skal blot have en side til at hedde 1.1 og den næste til at hedde 1.2, uanset hvilken form for tekst, der er at finde på disse sider.

Jeg nægter at tro, at jeg er kommet på "Mission Impossible", så en løsning må vise sig.

Mvh. Sybrom.
Avatar billede ladyhawke Novice
24. april 2006 - 13:30 #6
Hmmmm, lidt bøvlet konstruktion, men hvis du absolut vil styre det sådan kan du da bare selv skrive sidenfoden: <dit "for" nummer>.<feltet sidetal>
Avatar billede ladyhawke Novice
24. april 2006 - 13:34 #7
Ideen i at benytte typografier og autohåndtering er at det skal være nemmere at holde layout'et konsistent.

I de fleste tilfælde har man en eller anden overskrift til et afsnit, f.eks. 1 Første overskrift eller lign. og det er vel relevant nok, jeg ville da undre mig over en side der er nummereret 1.2 hvis jeg ikke ved hvad 1 dækker over... der må da være en form for logisk opdeling? (der skal jo ikke være en afsnitsoverskrift på alle sider med sidetal, bare ét til at starte med, så du har fortalt word og din læser! at 1. kapitel/afsnit starter her...)
Avatar billede sybrom Nybegynder
24. april 2006 - 14:20 #8
ladyhawke, jeg tror godt, at jeg kan følge dig med logikken. Men hvis nu vi forestiller os, at kapitel 1 har en overskrift (opdigtet eksempel), der hedder "Kulturpolitik i Nordjyllands Amt 2000-2006", så kan denne overordnede overskrift for kapitel 1 da godt følges af sider der hedder 1.1, 1.2, 1.3 osv. Man ved jo, at kapitel 1 overordnet set handler om "Kulturpolitik i Nordjyllands Amt 2000-2006". Siderne 1.1, 1.2 1.3 osv. omhandler så forskellige aspekter af det overordnede emner, som jeg har nævnt ovenfor. Jeg håber du kan følge mig.

Men, ladyhawke, selv hvis du ikke synes mit "ønske" er logisk, er jeg interesseret i at vide, om det er realiserbart. Det bør det nemlig være, efter min bedste overbevisning.

Mvh. Sybrom.
Avatar billede hcma Novice
24. april 2006 - 14:40 #9
så prøver vi igen:
De forudsætter at hele dokumentet er indelt i sektioner (hvor mange bestemmer du selv)
Hop ned i sidefoden (eller hvor du nu vil have det)
Indsæt -> Felt  og vælg  Section --> tryk ok  og lav derefter et punktum efter det tal som er kommet frem. Igen: Indsæt -> Felt -> og vælg pages -> tryk OK

Nu får du sektionsnummeret først og sidetal efter.
Avatar billede ladyhawke Novice
24. april 2006 - 15:32 #10
sålænge du har en overskrift til det afsnit du vil nummerere (som du skriver 14:20:35), hvorfor må den så ikke have en overskrift 1 typografi? (du kan jo bare tilpasse den det layout du vil have, det er sådan set meningen med den)

men ja du kan også bruge sektioner, men af hensyn til brugevenlighed og læsbarhed, så bør du angive numereringen af afsnit/kapitel/sektion, eller hvad du nu vil bruge, i teksten, så man kan se hvilke sider der logisk/indholdsmæssigt hører sammen.