Avatar billede exert Nybegynder
18. april 2006 - 14:47 Der er 50 kommentarer

Dual Core vs Athlon 64

Jeg ønsker at købe en medie center pc og vil lige høre hvilken processor folk mener jeg skal gå efter.
Eksempelvis har Bilka i denne uge en HP Athlon 64 3500+ til 6999,-.
En tilsvarende Dell til ca. samme pris kører med Intel®Viiv™ technology-Intel® Pentium®D 820.
Så er spørgsmålet om en dual core ikke er mere velegnet til en medie center pc hvis man f.eks. skal arbejde og optage tv på samme tid?
Avatar billede pinball Nybegynder
18. april 2006 - 14:49 #1
dual core er bedre
Avatar billede pinball Nybegynder
18. april 2006 - 14:50 #2
Avatar billede pinball Nybegynder
18. april 2006 - 14:51 #3
der er nok at læse om fordelene ved dual core her:
http://www.amd.com/us-en/Processors/ProductInformation/0,,30_118_9485_13041,00.html
Avatar billede pinball Nybegynder
18. april 2006 - 14:53 #4
jeg ville kigge andre steder end bilka og hos dell ved køb at pc

evt her kan du købe samlede pc´er og opgradere www.topdata.dk

hvis du kan samle selv så er dette klart billigst
Avatar billede pinball Nybegynder
18. april 2006 - 14:56 #5
Avatar billede pinball Nybegynder
18. april 2006 - 15:01 #7
hvis du skal købe en ny pc nu så er denne et godt bud
http://topdata.dk//product.asp?product=2564&sub=0&page=1

opgrader til 2GB ram = 7000kr
Avatar billede pinball Nybegynder
18. april 2006 - 15:03 #8
det er en meget støjsvag pc med rigtig god ydelse.

men hvis du kan vente 2 måneder så vil jeg anbefale dig at gøre det. altså mht amd am2 socket/platform
Avatar billede pinball Nybegynder
18. april 2006 - 15:04 #9
glemte lige en ting. hvis du skal spille så er single core athlon 64 bedst pt, men spillene udnytter snart dualcore så ville være klogere at investere der
Avatar billede exert Nybegynder
18. april 2006 - 15:09 #10
Måske er det bare mig men jeg synes ikke lige jeg kunne finde en Athlon Dual Core i det prisniveau jeg nævnte.
Sammeligningen er en Athlon 3500+ med en Intel®Viiv™ technology-Intel® Pentium®D 820, fordi de umiddelbart er tilgængelige til samme pris.
Avatar billede pinball Nybegynder
18. april 2006 - 15:14 #11
den jeg har linket til er amd athlon dualcore til 6200kr
http://topdata.dk//product.asp?product=2564&sub=0&page=1

kan også fås med 4200+ x2
http://topdata.dk//product.asp?product=2566&sub=0&page=1
Avatar billede pinball Nybegynder
18. april 2006 - 15:14 #12
hvad er dit prisniveau? max pris?
Avatar billede exert Nybegynder
18. april 2006 - 15:20 #13
Den bliver nu alligevel lidt dyrere med tv-tunder, Windows media center, fjernbetjening osv.
Mener du to måneder er nok at vente? Vil de så ikke stadigvæk være ret dyre?
Avatar billede pinball Nybegynder
18. april 2006 - 15:30 #14
så vil jeg råde dig til at vente, fordi når am2 udkommer vil priserne falde på de nuværende socket 939 amd dual core processorer.
Avatar billede huset Praktikant
18. april 2006 - 15:35 #15
Var alt bare så sort/hvidt hr fearless :D

Core Duo er lidt af en super gevinst for professionals. Når man kigger i et bredt spektre omkring performance, Media encoding og 3D rendering, så er Core Duo en klar favorit.  Men hvadså når man kigger i det store billede?

Når vi snakker clock for clock, så følger Core Duo fint med AMD’s X2 rent performancemæssigt, og dette uden brug af on die hukommelse kontrolleren. Et sted X2 skiller sig lidt mere ud, er ved 3# spil, hvor AMD har glæde af føromtalte on die kontroller.

”Problemet” med Core Duo er stadig clock hastigheden, som ikke pt kan følge med AMD’s X2.
Heldigvis for Intel, så skulle Conroe være i stand til, at tilbyde en forbedret clock hastighed uden synderlig tab rent performancemæssigt grundet dens 4 issue kerne.

Synes sjovt nok, at Intel i disse tilfælde, glemmer at nævne deres ILP (Instruction Level Parallelism) som er én af de største features i deres ”next generation” mikro arkitekture, hvor ILP er markant sat op.
Hånden på mit blødende AMD hjerte! Kan Intel formå, at sætte clock hastigheden op, så er det eneste område de behøver sætte ind indenfor spil for at kunne 100% matche AMD ret spil performance.
Avatar billede huset Praktikant
18. april 2006 - 15:36 #16
Kommentar: fearless

Dette kræver man også har DDR2
Avatar billede pinball Nybegynder
18. april 2006 - 15:53 #17
core duo (yonah) sidder i bærbar. i stationære sidder pentium d (smithfield)

ret mig endelig hvis jeg tager fejl :)
Avatar billede pinball Nybegynder
18. april 2006 - 15:54 #18
exert: du bør helt klart investere i ddr2.
ddr1 er en "dødsejler"
Avatar billede huset Praktikant
18. april 2006 - 15:56 #19
Begge er Core Duo
Avatar billede exert Nybegynder
18. april 2006 - 16:00 #20
Inden der begynder en diskussion mellem huset og fearless med en masse udtryk som jeg ikke forstår betydningen eller konsekvensen af, vil jeg gerne lige henvise til mit indledende spørgsmål.
Jeg ønskede en vurdering af en dual core medie center pc og en single core medie center pc som har DET SAMME PRISNIVEAU. Ikke en sammenligning mellem en single core processor og en dyrere dual core.
Jeg bør nok nærvne at pc'en ikke vil blive brugt særlig meget til spil, men er der eller ikke nogen forskel spiller det ind.
Mit prisniveau for en samlet medie center pc (inkl. software/uden skærm) er omkring de 7000 kr. (er der et godt argument kan jeg godt gå over, men det er mit udgangspunkt)

Synes lige jeg ville sætte diskussionen på rette spor igen  :)
Avatar billede pinball Nybegynder
18. april 2006 - 16:10 #21
Om man vil ofre de ekstra penge på dual-core er et godt spørgsmål. For at tage det subjektive først, så føles et dual-core system en anelse hurtigere i det daglige. Om det i sig selv er pengene værd er dog et spørgsmål om temperament – og så økonomi naturligvis.

Når det gælder afvikling af applikationer er der stor forskel og man ser tydeligt at når dual-core udnyttes, så får man også smæk for skillingerne. Især video-encoding efterlader et solidt indtryk, men i de scenarier, hvor man har en anden applikation kørende i baggrunden, får man også et godt boost. Er man typen, som har gang i mange applikationer samtidig er dual-core klart værd at overveje.

Det store spørgsmål – for især AMD's vedkommende - er dog gaming. AMD har i høj grad solgt deres K8 arkitektur på gaming, hvor processoren virkelig er stærk. Her har dual-core fået en lidt sløv start, men det begynder at ligne noget efterhånden. Call of Duty 2, F.E.A.R, Quake 4, Black & White 2, The Movies, Battlefield 2, Tom Clancy’s Rainbow Six 3, Age Of Empires 3 og Tony Hawk’s American Wasteland er blandt de første titler, som skulle have native dual-core support. Det gør også dual-core værd at overveje for gameren.

I sidste ende handler det om hvilke applikationer man benytter og hvordan ens nuværende system ser ud. Udvider man et gammelt system, bør man se på om ikke der er andre flaskehalse, som først bør skiftes ud (grafikkort, RAM, harddiske eller andet), for fuld udnyttelse af dual-core kræver at de andre komponenter kan følge med. Kan de det er der dog ingen vej uden om – fremtiden er multi-threaded.

kilde: http://www.hardware-test.dk/test_show.asp?id=4999
Avatar billede huset Praktikant
18. april 2006 - 16:16 #22
Forsøger bare at hjælpe dig.

Det er jo ikke så nemt du bare kan sige det ene kontra det andet :D

For at du kan få lidt styr på disse definitioner, så er en singel core én CPU med én fysisk kerne. Denne CPU placeres i én sokkel  på bundkortet.

Dobbelt kerne/Core Duo…tja vælg selv da kært barn har mange navne :D
Denne definition er en processor med 2 kerner i samme pakke. Denne kan så igen sidde på én sokkel på bundkortet

Når man tager AMD og deres X2, så har de med denne teknologi, fjernet kommunikationsforsinkelsen imellem kernerne da de kan kommunikere med hinanden direkte inde i CPU’en, uden brug af ekstern bus

Såvel AMD og Intel har lavet hver deres version, men dog en stor forskel. Intel bruger nemlig tage to stort set komplette CPU’er og pakke ned i samme indpakning. På denne måde kan de kun  kommunikere med hinanden via den eksterne FSB på 800 MHz og bliver derfor langsommere end AMD

Håber ikke dette forvirrer dig, da det gerne skulle forberede dig lidt bedre inden valg.

Jeg ville i dit tilfælde vælge X2 og ikke vente på AM2. Den er endnu alt for dyr og ukendt
Avatar billede exert Nybegynder
18. april 2006 - 16:28 #23
Igen må jeg så sige at jeg ikke lige kan finde et SAMLET system med X2 i mit prisniveau. Det er muligvis bare fordi jeg ikke leder de rigtige steder.
Avatar billede huset Praktikant
18. april 2006 - 16:31 #24
Nej de koster jo lidt penge
Avatar billede pinball Nybegynder
18. april 2006 - 16:32 #25
Kommentar: huset

Jeg ville i dit tilfælde vælge X2 og ikke vente på AM2. Den er endnu alt for dyr og ukendt

priserne på am2 er lavere set i forhold til da 939 x2 udkom. og så har de lavere strømforbrug :)

http://www.dailytech.com/article.aspx?newsid=1601
Avatar billede huset Praktikant
18. april 2006 - 16:35 #26
Det kræver også en større opgradering
Avatar billede pinball Nybegynder
18. april 2006 - 16:37 #27
som sagt så er dualcore dyrere og kan ikke fås med hele molevitten (wmc+remote+tv) til under 7000kr. vil du holde dig under 7000 må du nøjes med en p4 ht eller athlon 64.
Avatar billede huset Praktikant
18. april 2006 - 16:38 #28
Avatar billede huset Praktikant
18. april 2006 - 16:38 #29
Under 7.000 ville jeg tage Pentium M :D
Avatar billede pinball Nybegynder
18. april 2006 - 16:42 #30
Kommentar: huset
18/04-2006 16:38:27 Fearless lær lidt om AM2 :D
http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2738&p=1

den læste dagen den blev vist ^_^
Avatar billede exert Nybegynder
18. april 2006 - 16:42 #31
Kommentar: fearless
som sagt så er dualcore dyrere og kan ikke fås med hele molevitten (wmc+remote+tv) til under 7000kr. vil du holde dig under 7000 må du nøjes med en p4 ht eller athlon 64.

Og så er vi endelig tilbage ved mit udgangsspørgsmål hvor jeg netop siger at man godt kan få en dual core processor til omkring 7000, som så bare er en Pentium og ikke Athlon.
Avatar billede pinball Nybegynder
18. april 2006 - 16:43 #32
der er 2 måneder endnu så de kan stadigvæk nå at forbedre det endnu.
Avatar billede pinball Nybegynder
18. april 2006 - 16:44 #33
Kommentar: exert

Og så er vi endelig tilbage ved mit udgangsspørgsmål hvor jeg netop siger at man godt kan få en dual core processor til omkring 7000, som så bare er en Pentium og ikke Athlon.

hvilken? hvis du kan det så vælg den
Avatar billede exert Nybegynder
18. april 2006 - 16:46 #34
Dells udgave med Intel®Viiv™ technology-Intel® Pentium®D 820. Det var jo det spørgsmålet lød på, men det er vist glemt et par gang i diskussionen.
Avatar billede huset Praktikant
18. april 2006 - 16:48 #35
Så bør du vel tage denne hvis den passer til dine krav
Avatar billede pinball Nybegynder
18. april 2006 - 16:50 #36
hvor står der at der er inkluderet tv tuner og fjernbetjening?
Avatar billede pinball Nybegynder
18. april 2006 - 16:53 #37
det koster 1211kr ekstra
Avatar billede exert Nybegynder
18. april 2006 - 16:54 #38
Det er Dimension 5150 jeg snakker om. Man kan tilføje tuner og fjernbetjening - til gengæld er der skærm med som jeg ikke behøver.
Avatar billede pinball Nybegynder
18. april 2006 - 17:29 #39
AverMedia analog USB 2.0 MCE TV- tuner med fjernbetjening- til Media Centre [tilføj kr 1.211,25 eller 45,-/måned1]

du kan ikke fravælge skærmen da den er omfattet af prisen, så samlet skal du betale 8600kr.
Avatar billede pinball Nybegynder
18. april 2006 - 17:50 #40
husk dual core er bedre end single core til media center pc.
Avatar billede huset Praktikant
18. april 2006 - 17:55 #41
fordi?
Avatar billede exert Nybegynder
18. april 2006 - 18:10 #42
Kommentar: fearless
AverMedia analog USB 2.0 MCE TV- tuner med fjernbetjening- til Media Centre [tilføj kr 1.211,25 eller 45,-/måned1]

du kan ikke fravælge skærmen da den er omfattet af prisen, så samlet skal du betale 8600kr.

Jeg ender altså på 7700,- med 250 gb harddisk inkl. skærm og tuner. Hvis jeg ikke kan fravælge skærmen kan jeg vel fint sælge den til 700 kr eller mere.
Avatar billede exert Nybegynder
18. april 2006 - 18:18 #43
> fearless
Jeg har også fravalg "3 års At Home service & Multimedia E-Learning"
Avatar billede pinball Nybegynder
18. april 2006 - 18:52 #44
jamen så ser det fint nok ud :)
Avatar billede exert Nybegynder
18. april 2006 - 18:58 #45
Fearless du havde lidt reservationer mod at handle hos Dell. Hvad er din begrundelse? Jeg vil gerne vide om det er så galt, at det er noget jeg skal tage med i betragtning.
Avatar billede pinball Nybegynder
18. april 2006 - 19:15 #46
nej dell er skam fint nok, men jeg synes bare at deres priser er lidt høje ift produktets ydelse. og så er jeg bare ikke meget for mærke varer/fabrik samlet pc´er.
Avatar billede huset Praktikant
19. april 2006 - 11:46 #47
Deres support er ufattelig dårlig. Stiller du dem et teknisk spørgsmål er deres standard svar....tjooo lige 2 minutter.
Avatar billede huset Praktikant
24. april 2006 - 17:40 #48
Tid til feedback eller en lukning?
Avatar billede pinball Nybegynder
11. februar 2007 - 16:14 #49
?????????
Avatar billede huset Praktikant
31. marts 2007 - 08:25 #50
Er tiden moden til feedback eller en afslutning?