Avatar billede ibnielsen Seniormester
13. april 2006 - 15:11 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Palm zire 31 og sd memory card

Jeg har en Zire 31, bruger sd memory card  til at høre mp3 filer.
Nu har jeg købt et Kingston 1g sd memory card, og på palms internet side kan man læse:

*Tungsten E2, T3, T2, T
Zire 71, 31, 21
The file system used by these models, and those that came before them, can support expansion cards up to (but not including) 2GB. At the time of writing, 1GB cards are available, and these will work with these devices. 2GB cards will not."

Det virker dog ikke med min zire 31

Når jeg formaterer kortet med palm, kan man se at der er 1g space, men jeg kan kun kopiere  119 mp3 filer  til det. Dette bruger ikke en gang halvdelen af pladsen.Hvis jeg formaterer kortet med windows XP, kan jeg have 273 filer på kortet, men så kan zire ikke læse det.
Jeg har prøvet at kopiere 2 filer med tilsammen ca 800 mb til kortet i palms formatering, og det virker ok????
Jeg bruger Palm os v. 5.2.8
Avatar billede ole_madsen Ekspert
17. april 2006 - 21:46 #1
Ikke at jeg har prøvet med så stort et kort, men det lyder mest af alt, som om filsystemet ikke kan håndtere så mange filer.

Ligger de i samme bibliotek, eller ligger de i forskellige underbiblioteker? Det kunne tænkes at den ikke kan læse dem, hvis de alle ligger i roden, men godt hvis de ligger fordelt i underbiblioteker.
Avatar billede ibnielsen Seniormester
17. april 2006 - 23:38 #2
Ja, det var også min tanke, men jeg har længe brugt 516 mb kort fra samme firma i min palm, og her har jeg flere filer, det er ikke mange flere, men der er ca 130 på et af dem. Så det skulle i så fald være en kombination af det store kort og filantallet, og da det lige netop er til mp3 afspilning jeg bruger kortene, så er det noget træls.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
18. april 2006 - 09:08 #3
Grundlæggende kan man lære lidt om SD og MMC kortenes filsystemer her:  http://kb.palm.com/SRVS/CGI-BIN/WEBCGI.EXE?New,kb=PalmSupportKB,CASE=obj(10716),ts=Palm_External2001

Så lærer vi at det åbenbart er FAT12 der bruges på SD kort.

Forskellen på den forskellige FAT systemer er beskrevet her: http://en.wikipedia.org/wiki/File_Allocation_Table

Hvor man bl.a. under FAT12 kan læse: "Since the sole root directory had to fit inside the first track as well, the maximum possible number of files was limited to a few dozens."

Når du har et større kort, går der mere plads til håndtering af filsystemet, og der vil formentlig derfor være langt mindre plads i roden af drevet/kortet.

Derfor -> Prøv at flytte filerne ud i nogle underbiblioteker på kortet. Så skulle du kunne have omkring 4000 filer på kortet.

Men læren om kortene giver så også, at du ville have bedre udnyttelse af et MMC kort, der jo kører FAT16.
Avatar billede ibnielsen Seniormester
18. april 2006 - 17:09 #4
Jeg prøvede det med underbiblioteker, og det virkede, jeg kan i hvert fald have mange flere filer nu end før, jeg har ikke fyldt kortet op, men det ser ud til at virke.
Hvis du laver et svar, har du fortjent dine point
Avatar billede ole_madsen Ekspert
18. april 2006 - 18:04 #5
Kommer her....

Filsystemer er noget mærkeligt noget... ;-)