Avatar billede danm Nybegynder
10. april 2006 - 01:54 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Finde første ledige tal i en database

Hej

Jeg er igang med et program hvor kunder er delt ind efter nummre, og jævnligt slettes en kunde hvorefter kunde nummeret blive ledigt.
Disse nummre vil jeg gerne genbruge så kundenummrene ikke bliver for høje til sidst.

Nogen der har en ide til hvordan jeg kan finde første ledige nummer?

Jeg bruger Visual basic 2005 og access som database
Avatar billede arne_v Ekspert
10. april 2006 - 02:01 #1
1)  jeg synes at du skal opgive ideen og bar elade de numre vokse

2)  hvis du vil gøre det så prøv noget a la

SELECT MIN(id-1) FROM tabelnavn WHERE id > 1 AND id-1 NOT IN (SELECT id FROM tabelnavn);
Avatar billede danm Nybegynder
11. april 2006 - 02:36 #2
Hm...

Jeg kan prøve at lave den først og så eventuelt springe over igen hvis det blir for omstædigt. Jeg går ellers altid ind for at genbruge gamle numre..

Tak for svaret, husk smid svar.
Avatar billede arne_v Ekspert
11. april 2006 - 04:00 #3
svar