Avatar billede david89 Nybegynder
08. april 2006 - 22:35 Der er 8 kommentarer og
2 løsninger

Hjælp til valg af skærm.

Halløj,

Jeg er blevet træt af min 19" fladskærm, som kun kan køre en opløsning på 1280x1024 og, som har en sølle opdateringshastighed på 25ms. Derfor skal jeg ud og købe en ny.

Har overvejet at købe en 20.1" skærm eller lignende. De fleste kører en opløsning på 1600x1200 hvilket jo er en del mere end min nuværende skærm. Kan se at priserne ligger mellem 3000-4500 kroner, men jeg er ikke sikker på hvad jeg skal vælge.

Skærmen skal jeg bruge til at spille krævende spil, programmere, behandle billeder, arbejde m.m. Så skærmen skal faktisk kunne det hele.

Jeg er også i tvivl om hvorvidt skærmen skal være widescreen eller ej. Personligt bryder jeg mig ikke om min widescreen på min bærbar, da jeg syntes højden i skærmen er for begrænset. Men måske det er anderledes nu hvor vi kommer op i en så stor opløsning. Hvad siger I?

Hvilken skærm syntes I at jeg bør invistere i. Prisen må være mellem 3000-4500. Måske lidt over.

På forhånd tak for hjælpen.
/David
Avatar billede pinball Nybegynder
09. april 2006 - 00:18 #1
du vil finde meget hjælp her www.flatpanels.dk
Avatar billede pinball Nybegynder
09. april 2006 - 00:26 #2
husk at du skal have et godt grafikkort for at trække skærmen i native opløsning
Avatar billede pinball Nybegynder
09. april 2006 - 00:32 #3
hvis du ikke bliver irriteret af refleksioner så bør du helt klart overveje denne skærm : http://www.flatpanels.dk/flatforum/viewtopic.php?t=674

ellers vil denne være et godt bud: http://www.flatpanels.dk/204b.php
Avatar billede jbb007 Nybegynder
09. april 2006 - 02:20 #4
Husk: tjek firmaets pixelfejlspolitik, der hvor du køber.... eller se den i drift...
Avatar billede pinball Nybegynder
09. april 2006 - 02:27 #5
hvis du køber over nettet, hvilket er billigst, så får du 14 dages returret som du kan benytte ved ombytning eller fortrydelse hvis der skulle være fejl/pixelfejl på skærmen. pixelfejl garanti er efter min opfattelse overflødigt da du skal sende skærmen til producenten, forhandler har intet med dette at gøre, og der kan gå op til flere uger før du får reperaret den eller erstattet til en ny.

HUSK AT TJEKKE SKÆRMEN GRUNDIGT IGENNEM NÅR DU MODTAGER DEN!

der forekommer meget sjældent pixelfejl hvis der ikke har været det fra starten.
Avatar billede david89 Nybegynder
09. april 2006 - 10:06 #6
"husk at du skal have et godt grafikkort for at trække skærmen i native opløsning"

Hvad mener du med en Nativ opløsning?

Kører i forvejen med et ATI 128mb 9800 XT. Det burde vel kunne trækkke skærmen. Men agter at skifte mit gfxkort ud samtidig med køb af skærm
Avatar billede pinball Nybegynder
09. april 2006 - 15:37 #7
En fladskærm er opbygget af fysiske pixels og hver pixel har 3 subpixels, henholdsvis en rød, en blå og en grøn. Alt efter hvor meget lyset der bliver lukket igennem kan disse tre subpixels danne forskellige farvenuancer lige fra sort til hvid og fra rød til gul. En 17 tommer skærm har f.eks. 1280*1024 pixels, hvilket er 1.310.720 pixels og altså tre gange så mange subpixels, præcis 3.932.160. Bag hver af disse sidder en transistor, som forklaret i "LCD TFT?" afsnittet. Fordi en LCD TFT skærm har disse fysiske pixels opstår der et problem når man kører i andre opløsninger end den som skærmen er bygget til. Den oprindelige opløsning kaldes i populær tale for den native opløsning og kommer naturligvis fra engelsk. For en 17" skærm er den native opløsning f.eks. 1280*1024.
Ved de gamle CRT (kasseskærme og fjernsyn) har vi været vant til et lidt andet forhold mellem siderne på skærmen for bemærk følgende. Opløsningen 1280*1024 er i forholdet 5:4, hvor et CRT fjernsyn (ikke widescreen) og en CRT er i forholdet 4:3. Dette skaber et problem, nemlig at der ikke er så mange opløsninger der passer til en 17" fladskærm og for den sags skyld også 18" og 19". Stort set enhver skærm mellem 17" og 19" har en native opløsning på 1280*1024. Det er dog ikke kun fladskærmsejere, som bliver forvirret over dette. En meget populær opløsning for folk med en CRT skærm er også 1280*1024, men den passer altså ikke til skærmens fysiske mål. Man skal i stedet bruge 1280*960 da det er i forholdet 4:3. Fladskærme over 20" har dog en native opløsning på 1600*1200, hvilket igen er 4:3.

Problemet er dog ikke større end problemet med at fordele en anden opløsning ud over en fladskærms pixels. Forestil dig et du har en 17" fladskærm med den native opløsning 1280*1024, hvilket jo betyder, at den rent fysisk har 1280 pixels horisontalt og 1024 vertikalt. Hvis man så skal vise et billede 800*600 er det jo klart at der kan forekomme problemer både fordi det ikke er samme forhold, men også fordi skærmen så vil have problemer med at vise 800*600 pixels i 1280*1024 pixels. Dette kaldes interpolation og interpolation bliver aldrig helt perfekt og specielt ikke hvis det er i opløsninger som f.eks. 800*600 på en skærm med den native opløsning på 1280*1024. Det vil betyde at du viser et 4:3 billede på en 5:4 skærm, hvilket ret logisk gør cirkler ovale og firkanter til mindre rektangler.

her er noget at tygge på :http://www.flatpanels.dk/hvad.php
Avatar billede david89 Nybegynder
09. april 2006 - 18:55 #8
Ja, har været derinde og læse hele dagen :)

Så er blevet en del klogere.
Avatar billede pinball Nybegynder
09. april 2006 - 19:41 #9
ok godt :)

har du fundet frem til hvilken du vil ha?
Avatar billede david89 Nybegynder
12. april 2006 - 22:15 #10
Ikke helt endnu. Men nu ved jeg hvad jeg skal lede efter. Og det bliver en 20.1 skærm, muligvis widescreen :)

Mange tak for din hjælp.