Avatar billede chicony Nybegynder
07. april 2006 - 16:18 Der er 16 kommentarer og
2 løsninger

Internetforbindelse fra en WIFI-router til en anden WIFI-router?

Hej Eksperter!

Jeg har 2 trådløse router, hvor den ene (Linksys) har en bredbåndsforbindelse til Internet og den anden (D-Link) har forbindelse med PC´erne.

Hvordan for jeg Internet på PC´erne?

PC´erne skal ikke have forbindelse til Linksys-routeren og DLink-routeren kan ikke få en kabelforbindelse til Internet.
Avatar billede boxer Nybegynder
07. april 2006 - 16:29 #1
Et trådløs accesspoint der kobles til d-link routeren vil jeg mene.
Avatar billede boxer Nybegynder
07. april 2006 - 16:29 #2
Som selvfølgelig sættes op foran d-link routeren.
Avatar billede chicony Nybegynder
07. april 2006 - 16:33 #3
Begge router fungere jo allerede som Accesspoint...hvordan kan det være anderledes med endnu en trådløs accesspoint?
Avatar billede jacla Nybegynder
07. april 2006 - 16:37 #4
Måske kan du fnde lidt hjælp her :-)
http://www.tempest.dk/Artikler/artikel_wireless.htm

http://www.hardinfo.dk/show.asp?page=415

http://www.edbpriser.dk/community/forum/board.asp?id=50

MVH

Jan C

NB! de skal have samme SSID og køre på samme kanal. Du kan downloade netstumbler som kan fortælle dig hvilke kanaler du bruger signalstyrke SSID navn mv.

Du kan hente den her: http://www.netstumbler.com/downloads/

MVH

Jan C
Avatar billede chicony Nybegynder
07. april 2006 - 16:47 #5
Hvorfor skal de 2 router have samme SSID (Network ID) og køre på samme frekvens?

Kunne forestille mig at routerne vil konflikte med hinanden..

Jeg er nået frem til at der må være tale om en repeater-funktion at D-linken skal have, til Linksys´en, men hvordan skal de sættes op til det?
Avatar billede boxer Nybegynder
07. april 2006 - 16:53 #6
accesspoint modtager og videresender signalet - trådløst. Det kan routeren ikke. Den kan kun sende signalet trådløst.
Avatar billede chicony Nybegynder
07. april 2006 - 17:01 #7
Jeg har altid fået at vide at en trådløs router, som f.eks. D-Link DI-524, bare er en Access Point og en router/switch bygget sammen. Er der nogen andre der kan be- eller afkræfte den påstand?
Avatar billede jacla Nybegynder
07. april 2006 - 17:51 #8
Nu bliver det langharet,

en switch arbejder på datalinklaget i OSI-modellen dvs. den kan håndtere MAC adresser ikke IP-Adresser med mindre det er en lag3 switch. Lag 3 = lag 3 i osi-modellen er netværkslaget hvor routeren normalt arbejder med IP-adresser.

Når du er på Internettet arbejder du med IP-adresser. På et lokal netværk et såkaldt LAN kan godt nøjes med en switch til at sende modtage data til og fra DTE (PC. servere mv).

Når du så vil ud på Internettet skal du gennem en Router (Gateway) som kan knytte en netværks adresse til dit netværk, en  ( det kunne være 192.168.1.1 der er din netværks adresse. Dine PC'er ville så hedde eks. 192.168.1.2, 192.168.1.3 osv.

I din kommandoprompt kan du prøve at skrive ipconfig /all.

Hvis dit AP har en DHCP funktion jo kan man vel godt sige at det ikke er det samme men det vrker på samme måde. :-)

www.net-faq.dk kan du læse kort og præcist om hvad der er hvad.

(Mit er en meget firkantet gennemgang)

MVH

Jan C
Avatar billede chicony Nybegynder
07. april 2006 - 18:19 #9
----> jacla

Er din påstand at det ikke kan lade sig gøre at skabe forbindelse mellem de 2 Wireless Router, uden en AP i mellem?
Avatar billede jacla Nybegynder
07. april 2006 - 18:36 #10
Nej en router er en router. om den er trådløs eller ej er ligemeget.

du kan sagten route fra router til en anden. det er det samme pricip som Internettet benytter sig af.

MVH

Jan C
Avatar billede chicony Nybegynder
07. april 2006 - 18:47 #11
Føler at det her går i ring uden at få nogle løsninger.

Det er nemt at sætte et kabel fra den ene router til den anden router og skabe forbindelse, men lige så snart at vi har med WiFi at gøre, så kan jeg ikke se løsningen.

Lige nu er deler Linksys-routeren en trådløs forbindelse til Internettet og jeg kan sagtens komme på med en PC. Men hvordan sætter jeg D-link Routeren op, så den ved at den skal bruge det trådløse signal(fra Linksys), til Internet i stedet for kabel-internet?
Avatar billede james_t_dk Juniormester
07. april 2006 - 23:39 #12
Jeg skal ikke gøre mig til ekspert men så vidt jeg ved kan en trådløs router kun forbinde til en anden trådløs router hvis de begge: Understøtter Bridging også kendt som WDS.

Hastigheden på forbindelsen vil maks være halvdelen af den hurtigste hastighed begge routere kan opnå.

Hvilke modeller er der tale om, Se eventuelt selv i manualerne om de understøtter WDS.
Avatar billede chicony Nybegynder
08. april 2006 - 10:00 #13
Har fundet en side (på engelsk) som forklarer hvad WDS er:
http://www.tomsnetworking.com/2004/04/14/how_to/
Avatar billede chicony Nybegynder
08. april 2006 - 10:08 #14
Da jeg ikke kan finde noget om WDS, bridging eller repeating i opsætning af min router, vælger jeg at give op.
I alle fortjener at få point da i havde ret i jeres påstand.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
09. april 2006 - 16:21 #15
J;-)
Avatar billede boxer Nybegynder
09. april 2006 - 16:26 #16
Så smider vi et svar.
Avatar billede kenp Novice
10. april 2006 - 10:44 #17
Kan godt være at james ikke er eksperte ;) men han har ret i hvad han skriver c",)
Avatar billede boxer Nybegynder
10. april 2006 - 16:53 #18
Tak for point.