Avatar billede Slettet bruger
03. april 2006 - 11:08 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

VoIP til private, Virker det?

Hej, der er nogen af jer der har erfaringer med TDC's "bredbåndtelefoni" til private, jeg mener! Med nedetid, hvordan er kvaliteten, er det noget vær overhovedet?

//Gregers
Avatar billede Slettet bruger
03. april 2006 - 11:18 #1
Hvis du har et hurtigt nok bredbånd, min. 512/256, så virker det udemærket, men dyrt.
Jeg har skiftet til Tellio og det virker bare perfekt også når pc er slukket.
www.tellio.dk
Hilsen Aksel
Avatar billede Slettet bruger
03. april 2006 - 11:20 #2
Okay, det lyder da fint. Men hvad sker der vis du f.eks. ringer 1-1-2?
Avatar billede Slettet bruger
03. april 2006 - 11:28 #3
Hvis du ringer hjemmefra er der ingen problemer, men har du omstilling til f.eks. en mobil tlf. og måske er på landevejen, så skal du oplyse hvor du befinder dig.
Bemærk også, det gælder alle voip, har du tyverialarm tilsluttet telefonnettet er det ikke sikkert alarm og voip kan virke sammen
Avatar billede Slettet bruger
03. april 2006 - 11:34 #4
Okay... det er da meget vær at tage op til overvejelse, tak for det hurtige svar?

:)
Avatar billede gurly Praktikant
03. april 2006 - 12:24 #5
Bemærk at det er en fordel med en adapter med indbygget router som feks zyxel 2302, den har den fordel at den kan "forfordele" sig selv, selv om du oploader/downloader på pc og bruger hele din båndbrede så kan adapteren bedre fastholde/modtage et opkald. der er godt nok kun en wan udgang, men den kan tilsluttes en anden router hvis du har behov for flere pc´er på nettet.
Hvis du derimod sætter en tlf. adapter til en wan udgang på en router kan du få problemer med at indgående opkald ikke kan finde igennem routeren. jeg bruger selv telefin og det virker 100% hele tiden. det er sat sammen på følgende måde.
Kabelmodem > Zyxel 2302 > Router > 2 pc`er
på den måde kan adapteren udnytte sin "Quality of Service (QoS)"
(hvilket betyder den forfordeler telefonen)
Bemærk at zyxel 2002 også har denne funktion men da den ikke har indbygget router funktion men kun fungere som svits så fungere det meget dårligt. kig lidt på telefin, klik øverst på "prisliste" så kan du se adapteren.
https://www.telefin.dk/main/
PS. under "kundeservice"  "driftstatus" kan man se at "nedetiden" i år har været meget begrænset
Avatar billede james_t_dk Juniormester
03. april 2006 - 16:34 #6
TDC er for dyrt.

Har REDSPOT Skandinavien+ og en WRT54GP2 det virker perfekt. Ringer "gratis" til fastnet telefoner i DK, S, N og GB. Til 89 kr/maaned

Et godt billigt alternativ er Musimi, men du kan ikke portere dit nuvaerende nummer. Et fastnet nummer ved Musimi koster 7,5 per maaned og er forbrugs afregnet, billigere end TDC.
Avatar billede gurly Praktikant
03. april 2006 - 18:54 #7
james t dk > 89 kr måneden er 69kr mere end telefin, de 69 kr. kan man ringe ca. 1022 minutter / 17 timer  til fastnettet ved 6.75 øre i minuttet hos telefin  c",)
Avatar billede Slettet bruger
03. april 2006 - 19:12 #8
hmm ja, min plan var også at overgå til IP totalt. Uden en alm. fastnets linje. Og der står 6 fastnets telefon rundt omkring i huset.... Så skal det også virke... så der ikke noget der heder arhh pyt med de 200 timers nede tid pr. år.
Avatar billede gurly Praktikant
04. april 2006 - 00:11 #9
Jeg har faktisk ikke oplevet nedetid. vi har også kun ip telefon her i huset. du forbinder bare tlf. adapteren til nærmeste tlf.stik på væggen, ok så frakobler du den gamle linie udefra, enten i en dåse udefra, eller måske bedre i det første telefonstik linien går ind til. telefin har en måneds gratis prøvetid, hvor du kan få pengene tilbage for adapteren hvis ikke du er tilfreds. så kan du jo se det an først. c",) her kører det uporklageligt, og vi ringer meget. som sagt kik på telefin, det er et par timer en nat det har været nede i år, 100% driftsikkerhed kan intet it formå, det kan en fastnet tlf i øvrigt heller ikke !  telefin har teknikkere på døgnvagt.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
04. april 2006 - 09:05 #10
Gurly>> Nævnte det jeg kendte til, sammenlignede med TDC, ikke telefin. Desuden er vi nogle der foretrækker at prisen er fast hver måned.

Gregers>> Hvis din internet udbyder er nede, så er din telefon nede. Hvis strømmen går så er din telefon nede. Hvis SIP gatewayen er nede, så er din telefon nede. Men det er meget stabilt og jeg har personligt ikke oplevet hverken dårlig samtale kvalitet eller nedetid.
Avatar billede Slettet bruger
04. april 2006 - 12:07 #11
Ja, det jo klart!
Avatar billede gurly Praktikant
04. april 2006 - 13:18 #12
james t dk > Jamen klart, fastpris er ok, men er den ikke lige høj nok ! og mobilsamtaler kommer vel så oven i ?
Hos telefin forud betaler man over nettet, så regningen løber ikke fra en. med i prisen er at man på nettet kan se alle indgående / udgående / mistede opkald, og såmen også klikke på et nummer så finder den ejeren på mostrup, der er tlf svarer og vis nummer.
og 77 øree for mobil samtaler er også rimeligt !
Ved godt her slet ikke blev spurgt om telefin, ville bare lige nævne muligheden c",)
Og uanset hvilken ip udbyder man vælger, så er det jeg skrev længere oppe angående tilslutning af adapter værd at tænke lidt over, det er en fordel at tlf opkald slipper igennem omgående selv om linien er fyldt op med trafik.
Avatar billede gurly Praktikant
04. april 2006 - 13:20 #13
PS linien skal som minimum nok hedde minst 256/256
Avatar billede gurly Praktikant
04. april 2006 - 13:29 #14
PPS, vi ringede førhen for 300/400 kr. kvartallet hos teledanmark,
i skrivende stund har vi ringet for 220 kr. på et halvt år hos telefin, og vi har ellers ringet løs nu det var billigt. det vil sige minst 400 kr. sparet på samtaler på et halvt år, + 680 kr. sparret på abbonomentet på et halvt år, altså i alt sparret 1080 kr. på et halvt år. så det tager altså under et halvt år at tjene ind til den dyre adapter ved vores forbrug som vel er ret almindeligt ?
Avatar billede Slettet bruger
23. maj 2009 - 00:42 #15
Lukkes... har stået åben for længe...