Avatar billede nils_mikkelsen Nybegynder
30. marts 2006 - 15:14 Der er 17 kommentarer

kan ikke få adgang til Ekstern harddisk

Jeg har en Harddisk ekstern harddisk (200 GB) fra Iomega, jeg har lagt data over på den og den så ud som om at den virkede.

Problemet er bare at efter at jeg har haft den ovre i en anden PC, hvor der heller ikke var nogen problemer, nu ikke kan få adgang til den. Der står at jeg mangler at formatere den før at jeg kan få adgang og det vil jeg meget helst ikke da der er en masse ting som jeg nødigt vil slette på den.

Så spørgsmålet er om jeg kan omgå den her ting, altså gøre min Hardisk brugbar igen. uden at være nødt til at formatere den.

på forhånd tak for hjælpen
Avatar billede levithan Nybegynder
30. marts 2006 - 15:19 #1
du kan prøve getdataback www.runtime.org (koster lidt) eller pc inspecktor  http://www.pcinspector.de/file_recovery/UK/welcome.htm gratis

har best erfaring med getdataback
Avatar billede vejmand Juniormester
30. marts 2006 - 15:20 #2
Prøv evt. at skrive hele meddelelsen ordret herind.
Avatar billede levithan Nybegynder
30. marts 2006 - 15:23 #3
tilføjelse.

der florer et program ved navn testdisk herinde det kan jeg ikke anbefale så godt. Det er fordi programmet bruges til at skrive en ny fat tabel / genskabe den gamle. Det er ikke en løsning jeg kan stå inde for fordi det ikke er engarenti for at programmet kan finde den rigtige fat tabel og hvis du skrive en ny fattabel kan du gøre data recovery meget sværre da div programmer læse din harddisk på en anden måde. Du er velkommen til at prøve programmet men går det galt så er du fucked up
Avatar billede peet49 Nybegynder
30. marts 2006 - 16:18 #4
Tjek at der ikke er konflikter med drevbogstaver.
Avatar billede nils_mikkelsen Nybegynder
30. marts 2006 - 17:32 #5
hmm.. hvis jeg bruger det der program du snakker om Levithan, med succes. vil den så komme til at virke optimalt igen. for så syns jeg at det lyder fornuftigt.. hvis det ikke virker programmet der, kan jeg så komprimere bagefter?

hvad hedder programmet?
Avatar billede levithan Nybegynder
30. marts 2006 - 18:03 #6
hvilket program er det du tænker på. jeg skrev flere af dem. hvis det er getdataback eller pc inspecktor så scanner de harddisken igennem og viser dig hvad de kan finde. så skal du herefter kopierer dataene overpå en anden harddisk. når du har reddet dine data skal du blot genformatere harddisken så virker den igen. Det lader til den har tabt fat tabellen det sker tit på xp hvis man sætter den til en anden xper
Avatar billede nils_mikkelsen Nybegynder
30. marts 2006 - 18:25 #7
ohh.. ok.. det er mest film/spil der ligger på den.. vil det være muligt at hente¨sådan noget tilbage.. det er jo relativt store mapper og sårn..?
Avatar billede levithan Nybegynder
30. marts 2006 - 18:30 #8
ja prøv at hente getdataback og lad den scanne din harddisk igennem til at starte med så kan du se hvad den kan finde. det tager nok et par timer vedr scanning
Avatar billede nils_mikkelsen Nybegynder
30. marts 2006 - 19:43 #9
det vil jeg gøre inden for de nærmeste par dage.. tak for hjælpen Levithan & Co. Er glad for at der findes folk der gider svare på spørgsmål som disse.
Avatar billede Slettet bruger
30. marts 2006 - 20:47 #10
levithan>.... Uden at være sikker - har jeg på et tidspunkt brugt begge programmer du nævner - men mener at der var et af dem hvor man ikke måtte installerer programmet på samme HD som man skulle genskabe.

I dette tilfælde giver det jo sig selv, da man ikke kan få kontakt med disken, men mere for god ordens skyld, måske andre der ser linket, og overser denne ting.

Programmerne kan jo også genskabe dele af en HD, f. eks. data/mapper der ved en tilfældighed er blevet slettet.
Avatar billede Slettet bruger
30. marts 2006 - 21:01 #11
Var lige i arkivet:GetDataBack fra http://www.runtime.org

Install GetDataBack on a healthy Windows machine without the drive attached you want to recover from. Make sure you have sufficient space on the "good drive" for storing the recovered data. o.s.v. http://www.runtime.org/datarecovery.htm
Avatar billede Slettet bruger
30. marts 2006 - 21:05 #12
Og det gælder også PC-inspector :

Til indsats af PC INSPECTOR™ File Recovery 4.x behøver De et funktionsdygtigt WINDOWS™ system. Den aktuelle version må under ingen omstændigheder installeres på det drev, hvor De ønsker at redde data! Softwaren skal installeres og startes på et andet, uafhængigt drev. http://www.pcinspector.de/file_recovery/dk/manual.htm
Avatar billede levithan Nybegynder
30. marts 2006 - 21:07 #13
ibtage
Reglen er at man aldrig må skrive til den partition som er ødelagt. I dette tilfølde kan man ikke skrive til den ved at installere et program, MEN du kan godt skrive til den hvis man bruger et program der kan genskrive partitions tabellen og det er her det farlige kan ske. Hvad nu hvis programmer ikke finde den rigtige partitions tabel men blot en der ligner lidt så har fil strukturen ændret sig væsentlig til det negative også kan det være at genskabning af data er udelukket eller fyld med fejl fordi programmerene læser disken på en anden måde der gør at dataerne er ulæselige
Avatar billede levithan Nybegynder
30. marts 2006 - 21:09 #14
Der hvor man siger at man ikke må installere oven i er hvis man ved en fejl har slettet nogle filer på din drev hvis man kun har et drev og derefter vil installere et genskabnings program så kan du træffe at overskrive de data du skulle redde.
Avatar billede Slettet bruger
30. marts 2006 - 21:13 #15
Vi er helt enige - der er stadig 'nørder' der først læser manualer når problemet opstår - jeg kan nok ikke sige mig helt fri
Avatar billede levithan Nybegynder
30. marts 2006 - 21:21 #16
ibtage
Det gør heller ikke noget for at lave research efter problemet opstår. Du kan som edbmand aldrig vide hve hvad du skal læse til næste gang og om du overhovet får brug for det.
Avatar billede Slettet bruger
20. august 2006 - 11:04 #17
Hvordan går det med problemet - er det løst  ????