Avatar billede anderseiler Nybegynder
25. marts 2006 - 18:16 Der er 41 kommentarer og
3 løsninger

Søgemaskineoptimering

Hej :)

Når nu jeg søger efter min side på google (søger efter havd jeg har skrevet i <title>), så kommer denslet ikke frem? Hvordan kan det være?

Men når nu jeg så får den frem, hvordan får jeg den så længere op på listen? Nogen gode råd?

Mvh
Anders
Avatar billede dotcom1 Nybegynder
25. marts 2006 - 18:18 #1
Kig evt. disse artikler igennem: http://www.eksperten.dk/artikler/Generelt-IT/Soegemaskiner/ Her står nærmest alt, der er værd at vide om søgemaskineoptimering.
Avatar billede madx Nybegynder
25. marts 2006 - 18:39 #2
du er nød til at fortælle noget mere, hvis vi skal hjælpe dig
Avatar billede anderseiler Nybegynder
25. marts 2006 - 18:41 #3
www.smtech.dk... Det er den det handler om...

Søg efter Skandinavisk Marine Teknik på google.. Der kommer intet frem.. Jeg aner ikke en halv meter om søgemaskineoptimering (:
Avatar billede dotcom1 Nybegynder
25. marts 2006 - 18:43 #4
Læs de artikler om søgemaskineoptimering, jeg linker til. Der er masser af guldkorn.
Avatar billede anderseiler Nybegynder
25. marts 2006 - 18:43 #5
Jeg er ved at kæmpe mig langsomt igennem dem :)
Avatar billede madx Nybegynder
25. marts 2006 - 19:21 #6
uanset seo-delen, så bør du nok kigge lidt på hvor tunge billeder du anvender - der er ikke meget ved at få potentielle kunder frem, hvis siderne er langsomme pga. tunge billeder
Avatar billede anderseiler Nybegynder
25. marts 2006 - 20:15 #7
Jeg styre ikke indholdet, jeg er bare blevet bedt om at forsøge at gøre noget ved søgemaskineoptimeringen. Men jeg skal nok sige det videre til ham som styrer det :)

Jeg har læst en del af artiklerne, og jeg må helt ærligt indrømme, at jeg ikke fatter specielt meget.. Men dog forstår jeg lidt. Men hvordan tilmelder man sig dmoz.org? Den kan jeg ikke finde ud af :P

Men jeg forstår bare ikke hvorfor siden ikke engang kommer frem på google? Uanset om man søger på "www.smtech.dk" eller "Skandinavisk Marine Teknik", så viser den bare, at der ikke er noget der passer på kritierne :/ ??!??
Avatar billede bufferzone Praktikant
25. marts 2006 - 20:31 #8
Søgemaskineoptimering er et relativt specialiceret område, men ikke sætter sig ind i på en aften. Det tager lang tid og du er nødt til hele tiden at holde din viden ved lige og til hele tiden at opdaterer den. Dette er grunden til at folk som mig faktisk kan leve af det. Noget at det jeg laver mest af er undervisning af andre, der selv skal optimerere professionelle sites og holde disse sites ved lige.

Mht Dmoz ligger det svære i at finde den korrekte kategori. du får ikke lov til at tilmelde i en generel kategori og skal sikkert dybere ud i dmoz grene før der bliver mulighed for tilmelding. Et tip er at søge efter dine konkurrenter og så tilmelde i samme kategorier som de er optager i. Når du har fundet ud af hvordan du tilmelder, vil du opdage at der kan være ganske svært at blive optaget i dmoz, derfor skal du gøre dig umage med din tilmelding. Læs hvad de andre sites i kategorien har skrevet i deres tekster, vær ærlig og undlag markedsføringshype.

Jeg kikker lige på dit site og ser om du skulle have begået noget man ikke må
Avatar billede bufferzone Praktikant
25. marts 2006 - 20:40 #9
Et hurtigt kik afsløre en del:

For det første kan jeg ikke validerer din kode, og et kik på kildekoden afsløre da også at den langt fra er standard. Dette er potentielt en showstopper, da en søgerobot kan betragtes som en gammel browser og derfor ikke bryder sig om kode der ligger langt fra standarden. Det at w3c validatoren ikke kan håndterer koden er et tydeligt tegn på at noget er galt. Hvis botten går ned når den indesere dit site, så kommer du ikke med.

I såmtingsafdelingen, men stadig vigtigt, finder jeg hvid skrift i bunden af dit site og ingen baggrundsfarve på dit site (jeg har ikke checket, men den sætter du formentligt i CSS) dette betyder at botten opfatter hvid skrift på hvid baggrund og det er forbudt.

Kik først på koden og sørg for at den kan valideres, dette er meget vigtigt når det er en maskine der skal indexere. Den læser koden og ser ikke siden som vi gør det
Avatar billede bufferzone Praktikant
25. marts 2006 - 20:40 #10
Du kan validerer her

http://validator.w3.org/
Avatar billede anderseiler Nybegynder
25. marts 2006 - 21:10 #11
Så baggrundsfarven skal altså sættes i dokumentet? Det er ikke godt nok at gøre det i CSS?

Men jeg kan godt se at jeg har en ting som jeg skal have kigget på :)

"Error Line 2 column 0: no document type declaration; implying "<!DOCTYPE HTML SYSTEM>".
<html>
The checked page did not contain a document type ("DOCTYPE") declaration. The Validator has tried to validate with a fallback DTD, but this is quite likely to be incorrect and will generate a large number of incorrect error messages. It is highly recommended that you insert the proper DOCTYPE declaration in your document -- instructions for doing this are given above -- and it is necessary to have this declaration before the page can be declared to be valid.
"

Hvordan fixer jeg den? Ved godt at jeg skal angive doc type lige før <html> koden, men hvordan angiver jeg det? Og havd skriver jeg i den?
Avatar billede apo Praktikant
25. marts 2006 - 21:15 #12
F.eks. sådan her:

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">

Se i øvrigt en liste over valide DOCTYPEs her:
http://www.w3.org/QA/2002/04/valid-dtd-list.html
Avatar billede anderseiler Nybegynder
25. marts 2006 - 21:18 #13
Ja.. Jeg får i hvert fald ikke fejlen frem mere... Men tilgengæld forstår siden heller ikke valign=\"middle\" inde i en <td> mere.... Fejl fra min side?? :)

Tilgiv jeg er lidt langsom i opfattelsen :)
Avatar billede apo Praktikant
25. marts 2006 - 21:20 #14
Prøv med: style="vertical-align:middle;"
Avatar billede bufferzone Praktikant
25. marts 2006 - 21:25 #15
Den Skal ikke sættes i dokumentet, men hvis du ikke gør det, så opfatter søgemaskinen baggrundsfarven som hvid, hvilket betyder at du ikke kan bruge hvid skrift. Hvis du ikke bruger hvid skrift, så gør det intet
Avatar billede anderseiler Nybegynder
25. marts 2006 - 21:26 #16
Okay.. Jeg tror bare jeg sætter den i dokumentet :)

Men jeg er allerede gået fra 77 til 47 fejl :P :O

Men siden burde komme frem på google når den engang bliver valideret?
Avatar billede apo Praktikant
25. marts 2006 - 21:34 #17
Man oplever ofte, at når man retter én fejl, så forsvinder flere af fejlmeldingerne i validatoren (En form for kædereaktion).

I øvrigt bør du huske på, at validatoren kun validerer syntaxen på din HTML-koder, men ikke kan vurdere om din HTML er skrevet hensigtsmæssigt.

Du kan dermed have tonsvis af uhensigtsmæssigheder i HTML'en selv om, dit dokument fremstår som valid HTML i W3's validator.
Avatar billede anderseiler Nybegynder
25. marts 2006 - 21:38 #18
Jeg er også nede på 24 fejl allerede :P

Men personligt synes jeg ikke at jeg har så meget kode igen.. Jeg har set ting der er meget, meget værre! Så pt. er det nok mit mindste problem :)

Det eneste den brokker sig over nu, er syntaxen i mine tabeller... Jeg vender lige tilbage om lidt :)
Avatar billede apo Praktikant
25. marts 2006 - 21:39 #19
"Prøv med: style="vertical-align:middle;" ... "

Rettelse: Det burde ikke gøre en forskel da den DTD (DOCTYPE Definition), du har indsat i dokumentet gør, at browseren både tillader inline-styles (style="vertical-align:middle;")og gamle attributter (valign="middle").

Er du sikker på, at valign="middle" har virket inden, du indsatte DTD'en?
Avatar billede anderseiler Nybegynder
25. marts 2006 - 21:40 #20
Den virkede præcis som den skulle inden jeg indsatte DTD'en. Du kan selv se på siden nu. Den ligger helt oppe i toppen.. Den skulle gerne ligge i mindten.. Men kan man ikke lave en <table align=\"middle\">? Bare lige en hurtig tanke :)
Avatar billede apo Praktikant
25. marts 2006 - 21:43 #21
Så vil jeg gætte på, at det skyldes uhensigtsmæssig i en anden del af din HTML; For det burde virke uanset om du skriver valign="..." eller style="..." - Når blot du bruger en DTD af typen 'loose'.

align="middle" er der ikke noget, der hedder... Det hedder enten valign="middle" eller align="center" ;-)
Avatar billede apo Praktikant
25. marts 2006 - 21:44 #22
uhensigtsmæssig = uhensigtsmæssigheder
Avatar billede bufferzone Praktikant
25. marts 2006 - 21:45 #23
Det burde den, du bør dog overveje at skrive meget mere tekst også at optimerer denne tekst ud fra en søgeordsanalyse. Og husk at det tager lidttid, mindst en måned, ofte tre måneder og nogle gange et halvt år
Avatar billede anderseiler Nybegynder
25. marts 2006 - 21:47 #24
apo: selvfølge valign, en smutter... Men jeg har den i en TD lige nu. Den virkede før, men det gør den ikke mere...

bufferzone: siger du at det tager op til et halvt år, før at sider som google forstår, at den skal liste siden, når man søger efter den?
Avatar billede bufferzone Praktikant
25. marts 2006 - 21:49 #25
Det kan det i uheldige tilfælde, f.eks. hvis google har problemer med en update eller 2. Normalt er du med en månde efter botten har været forbi og har du lavet masive ændringer kan der gå op til tre måneder, så regn med en til tre måneder før du ser effekt. Kommer det før, så er det et plus
Avatar billede anderseiler Nybegynder
25. marts 2006 - 21:51 #26
Okay... Det var jeg ikke klar over :) Jeg har tilsyneladende kun én fejl tilbage nu. En træls en... Den er lavet af my WYSIWYG (hedder den ikke det? :P)...

Error Line 68, column 883: document type does not allow element "P" here; missing one of "APPLET", "OBJECT", "MAP", "IFRAME", "BUTTON" start-tag .
...face="Verdana" size="1">  <p align="center"></p></font></p>  <p align="center

Nogen kreative forslag? :)
Avatar billede apo Praktikant
25. marts 2006 - 21:58 #27
Det ser ud til at validatoren reagerer på, at du har to </p> (slut-elementer) imellem to <p> (Start-elementer). Syntaxen er <p> efterfulgt af </p>.

Kreativt forslag: Skod din WYSIWYG, og begynd at skrive koden selv ;-)

---

Til din kommentar 25/03-2006 21:40:31 > Du bør sikre dig, at _hele_ din kode er skrevet korrekt inden, du begynder at reflektere over ændringer efter indsættelse af en DOCTYPE.

F.eks. bør du sikre dig, at tal i gamle attributter er omkranset af anførselstegn, og ikke lige som denne kodelinje:

<TABLE border=0 cellPadding=0 cellSpacing=0 width=150>

Når du indsætter en DOCTYPE begynder browseren (så godt som), at følge standarderne hvilket gør at selv den mindste fejl medfører, at du ikke kan regne med det du ser på skærmen. Først når HTML'en er uden fejl kan du begynde at se efter uhensigtsmæssigheder i koden, og derefter rette dem.
Avatar billede anderseiler Nybegynder
25. marts 2006 - 22:02 #28
Ja... Men som sagt er det ikke mig som skal bruge siden. Hvis det var mig, havde jeg naturligvis heller ikke en WYSIWYG :) Men en WYSIWYG er det mest optimale til ham som bruger siden. Så det må jeg vel bare leve med :)

Men siden er valideret nu. Jeg validerer lige CSS filen. Og så burde den komme frem på google om 1-6 måneder? Eller har jeg misforstået noget? :)
Avatar billede apo Praktikant
25. marts 2006 - 22:08 #29
Google er ligeglad med om, du har skrevet valid CSS - Men det bør ikke afholde dig fra at validere CSS'en :-)

Som jeg (også) har forstået det, burde siden nu komme frem i søgeresultaterne på Google om 1-6 måneder.
Avatar billede anderseiler Nybegynder
25. marts 2006 - 22:12 #30
Okay cool..

Jeg har lige et par mindre fejl i min CSS, dem kan jeg lige så godt rette med det samme.

Lige et lille spørgsmål: Kan google finde ud af at søge i en tekst som ligger i en MySQL database? Det gør al teksten fra min WYSIWYG jo. Eller skal jeg have mine keywords i selve dokumenterne og min <title> for at den forstår det?

apo, vil du ikke også smide et svar. I har begge været rigtig hjælpsomme, så vil gerne dele ud :) Mange tak til jer begge to!
Avatar billede apo Praktikant
25. marts 2006 - 22:21 #31
Så lægger jeg også et svar :-)

Google indekserer HTML'en via de fysiske links på siderne, og kan derfor kun søge blandt data (fra din MySQL-database) hvis disse trækkes ud (via links) og vises som HTML.

I øvrigt kan Google ikke følge links som dette: http://www.ditsite.dk/data.php?side=23&id=2 (Google følger ikke links med '&')

Derimod kan Google godt følge denne type link: http://www.ditsite.dk/data.php?side=23

Så længe at dataudtrækket vises som valid HTML, og så længe at dataudtrækket er tilgængeligt via links kan jeg ikke se at du skulle opleve problemer - Måske kan bufferzone supplere her?
Avatar billede bufferzone Praktikant
25. marts 2006 - 22:29 #32
og endnu bedre er det at lave link som http://www.ditsite.dk/data/23.htm. der er flere måder at gøre det på selvom sitet er dynamiskt
Avatar billede anderseiler Nybegynder
25. marts 2006 - 22:30 #33
Okay. Jeg har ikke rigtig arbejdet med sådan noget. Hovedsaligt index.php?pageid=viscms&id=1  Det har altid givet mest mening for mig, derfor har jeg brugt det :)

Men igen, mange tak for hjælpen til jer begge. Jeg håber at siden kommer frem på google nu!

Mvh
Anders
Avatar billede apo Praktikant
25. marts 2006 - 22:38 #34
Men dér skal du være opmærksom på, at hvis dine sider hentes via linket:

http://www.ditsite.dk/index.php?pageid=viscms&id=1

... så kan Google ikke komme videre med indekseringen - Grundet, dit link indeholder et '&'.

Hentes alle dine sider via den samme type links, bliver ingen af siderne indekseret, og vil ikke komme frem i søgeresultaterne på Google (!).
Avatar billede anderseiler Nybegynder
25. marts 2006 - 22:41 #35
Okay... Også hvis det er en index.php?pageid=viscms&amp;id=3 læste nemlig bare omkring at &amp; kan gøre en forskel?

Men skidt, for orker ikke at lave så meget om, og desuden burde bundlinen (som står direkte i dokumentet) samt <title> være nok :) Håber jeg... (:
Avatar billede anderseiler Nybegynder
25. marts 2006 - 22:42 #36
Hm den vil ikke acceptere min pointdeling... Jeg prøver igen senere :)
Avatar billede apo Praktikant
25. marts 2006 - 22:48 #37
Du skal blot markere begge vores navne (Hold Ctrl inde og klik på begge navne) :-)
Avatar billede anderseiler Nybegynder
25. marts 2006 - 22:49 #38
Mega smart :) Jeg lavede bare den der "avanceret pointdeling", og så trykkede 50 til hver... Det ville den ikke forstå :)

Men nu er det i hvert fald fixet! Tak igen!
Avatar billede apo Praktikant
25. marts 2006 - 22:50 #39
Så fandt jeg det:

"Don't use "&id=" as a parameter in your URLs, as we don't include these pages in our index."

http://www.google.com/webmasters/guidelines.html
Avatar billede apo Praktikant
25. marts 2006 - 22:50 #40
Velbekomme, og tak for points :-)
Avatar billede apo Praktikant
25. marts 2006 - 22:51 #41
... Jeg tror ikke, at det gør en forskel at benytte &amp; i stedet for '&' - Desværre.
Avatar billede anderseiler Nybegynder
25. marts 2006 - 22:52 #42
Okay.. Men det bliver i hvert fald ikke her i første omgang jeg fixer det! Jeg er helt udkørt nu, og sidder egentlig også og ser film :)

Så lukker nu :) Godnat! Tak for hjælpen :)
Avatar billede apo Praktikant
25. marts 2006 - 22:53 #43
Okay, hav en god aften :-)
Avatar billede eric-pedersen Nybegynder
26. marts 2006 - 03:12 #44
Se den netbaseret bog/video-bog om søgemaskine-optimering her:
http://www.tilbudsjagt.dk/webmaster-tjen-penge.htm