Avatar billede dunderfjert Nybegynder
25. marts 2006 - 09:02 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Forskel på Dreamweaver vs. Frontpage2003

Jeg vil gerne noget nyt en gang i mellem og overvejer en ny html editor.
Har Frontpage nu men Dreamweaver8 kunne være noget nyt.
Hvad er den store forskel (udover dobbelt pris)?
Har Dreamweaver en lignende elegant "udgiver" funktion eller skal det manuelt ftp's op?
Retter den selv link navne til hvis en fil navn ændres etc.
Avatar billede keysersoze Guru
25. marts 2006 - 09:08 #1
Langt hen ad vejen kommer det nok an på hvor meget du skal bruge det og til hvad. Hvis man endelig skal vælge et program af de 2 ville jeg klart vælge DW - Frontpage laver alt for meget slamkode, som gør det svært at styre ens side ligesom den også alt for let tager kontrollen over det man selv har lavet. Det gør DW ikke - faktisk laver DW noget ok pænt kode.

Hvis du derfor forholdsvis ofte skal arbejde med noget så er der ingen tvivl om at du skal tage DW - det er virkelig så meget bedre! Skal du lave en hjemmeside om året eller bare side og lege med det kan man for så vidt sagtens bruge FP men det er i bund og grund ikke noget godt program.

Skal du arbejde med hjemmesider på et højere plan ville jeg nok foreslå HomeSite eller måske endda Visual Studio.
Avatar billede Slettet bruger
25. marts 2006 - 09:47 #2
Ja, helt klart: Hold fingrene væk fra Frontpage. Det er et M$ produkt, som derfor også kun er målrettet imod IE - med alle de fejl og slamkode, som det nu engang medfølger.
Jeg prøvede det selv engang, og end ikke en file-extention kunne det finde ud af... jeg tror at Frontpage kaldte den .htm  Og en masse underlige mapper kaldet "_VTI". Hvad pokker det så egentligt var for noget underligt noget.

Nææe, gør som keysersoze og jeg anbefaler:
- Lær dig ordentligt HTML (evt. via www.html.dk eller www.w3schools.com ),
- Brug en ordentligt editor som fx. denne højt professionelle (og tilmed gratis!): HTML-kit fra www.Chami.com (med utallige lækre plugs-ins, udviklet af andre programmører, til stor glæde for os andre!).

Og så er vi andre herindefra, altid parat til at give en hjælpende hånd. :-)
Avatar billede dunderfjert Nybegynder
25. marts 2006 - 10:58 #3
Hmm .. extend dit kunne faktisk få mig til at blive ved Frontpage at du ikke forstod meningen med bla. vti mappen (bruges bla. til at holde styr på hvad der ER uploadet) tyder nu mere på at ikke VILLE bruge FP men blot skulle have en fordom bekræftet.
Det er bevidst målrettet netop til MSIE bruger, dem der har gjort sig den ulejlighed at hente eksotiske browsere af forskellig art er indforstået med at noget måske ikke vises korrekt. Så gerne slam kode for min skyld bare det spiller i MSIE.
Jeg kender udemærket html, -xml som DW skulle (kunne) bruge har jeg kun læst om. Jeg kommer fra oprindeligt fra Stones Webwriter der totalt under al kritik, det der (halv)manuelle FTP upload gider jeg ikke igen.
Derfor: kan DW holde styr på hvad der er uploadet opdatere de ting der ændret og ikke hele dynen hver gang -fjerne på serveren hvad der inaktivt etc. ?
Avatar billede Slettet bruger
25. marts 2006 - 11:27 #4
*GG* At jeg ikke havde sat mig ind i, præcis hvad _VTI-mapperne skulle bruges til, gør vel ikke Frontpage "stue-rent" vedr. slamkoderne, vel? Og det er jo det primære.
Og jeg er vist ikke den eneste herinde, som mener at Frontpage laver slamkode...

Forøvrigt er jeg ret overbevist om, at IE har visse problemer med at følge W3C-standarden, frem for fx. Firefox. ;-)

Men bevares, brug du da bare Frontpage frem for en programmerings-editor, hvis du foretrækker det. :-)

"dunderfjert"´s spørgsmål gik ud på Dreamweaver vs. Frontpage2003. Og jeg frarådede ham at bruge Frontpage (ud fra mine erfaringer), og jeg tilrådede ham at bruge en programmerings-editor, som ikke laver slamkode.
Så enkelt var det.
Avatar billede Slettet bruger
25. marts 2006 - 11:43 #5
Vedr. FTP-upload og at holde styr på hvad der er uploadet/opdateret:
Umiddelbart vil jeg tro, at den bedste løsning vil være et seperat FTP-program, som har de funktioner du ønsker. Og det er der helt sikkert andre herindefra som kan hjælpe dig videre med.
Det var bare en ide.
Avatar billede keysersoze Guru
25. marts 2006 - 11:50 #6
jeg mener ikke at det er programmet der skal holde styr på hvad der er uploadet eller ej - det er mennesket bag. Generelt mener jeg slet ikke det er optimalt at det skal være et program der laver ens kode - kan man sin kode er det stort set lige så hurtigt at lave selv og så har man tilmed meget bedre kontrol over det... lader man programmet lave det hele fortæller det vist mest af alt noget om hvilket type arbejdsmenneske man er.

Ydermere kan man selvfølgelig være ligeglad med det lille antal mennesker der bruger bruger alternative browsere - problemet er bare, at der er nogle standarder som ikke er lavet for sjov men for at blive overholdt og jeg glæder mig virkelig til den dag (hvis det nogensinde sker) der kommer en browser der kun kan vise valide sider... Forestil dig den dag en tankstation bytter om på indholdet i benzin og dieselstandere og bare siger "nå ja - drivkraft er vel drivkraft uanset om det hedder benzin eller diesel... så må fabrikanterne jo bare lave nogle motorer der kan klare det hele!"

Nu kender jeg ikke til på hvilken måde nogle af jer arbejder med hjemmesider - men er man total ligeglad med hvordan koden ser ud men bare håber på at det virker så synes jeg man skulle finde noget andet at lave medmindre man kun laver det for sjov. Firmaer betaler selvfølgelig for at få noget der virker - men de betaler så sandelig også for at få noget der er lavet korrekt.
Avatar billede dunderfjert Nybegynder
25. marts 2006 - 18:03 #7
Fint nok extend jeg ville også gerne prøve noget nyt. Det er godt at få udvidet sin horisont -sommetider bliver man jo positivt overrasket.

Prøver lige den der www.chamo.com

Keysersoze jeg er umiddelbart også enig i den politiske side af det, men de lidt religiøst betonede "aktioner" har jeg ikke overskud til det må andre tage sig af.

For mit formål skal det bare virke, det gør FP, den kode den laver "forkert" iforhold til hvad jeg havde tænkt mig er kun et faneblads klik væk fra at jeg kan ændre det som jeg vil.

Det korte af det lange er altså at Dreamweaver er sådan set ikke voldsomt meget anderledes end fx. Stones Webwriter ? -begrænset wysiwyg -håndarbejde det hele ?

Hvordan uploader i ?
Særskilt FTP program ?
Avatar billede keysersoze Guru
25. marts 2006 - 18:08 #8
jeg synes på ingen måde at DW er begrænset i wysiwyg - man kan selv bestemme om man vil det eller håndarbejde. FTP-delen kender jeg ikke til i DW - men jeg _mener_ at der er noget kontrol med til det... men hvis du er så meget i tvivl kan du evt prøve deres 30-dages version og se om det er noget du kan lide; http://www.macromedia.com/software/dreamweaver/
Avatar billede dunderfjert Nybegynder
25. marts 2006 - 19:02 #9
Selvfølgelig keysersoze det er da det jeg skal. Henter den lige til et kig.

Undrer mig lige over linket til macromedia eftersom Adobe har overtaget DW eller tager jeg fejl ?
Du får lige point.
Avatar billede keysersoze Guru
25. marts 2006 - 19:11 #10
korrekt - men macromedia er nok så kendt et navn lang tid fremover at det ikke lige glemmes.
Avatar billede brita Nybegynder
31. marts 2006 - 11:24 #11
Jeg kender ikke frontpage særlig godt, men DW laver en glimrende ftp-upload, hvor du bare trykker Ctrl+shift+u eller trykker på uploadpilen, så er din aktuelle fil evt. inklusive tilhørende filer uploaded til den server, du har defineret i sitemanageren!
(Men dertil skal nu siges, at jeg lige nu har et ftp-problem....http://www.eksperten.dk/spm/699123, men det er første gang, jeg nogensinde har prøvet det, så et bør ikke skræmme dig.)
Avatar billede brita Nybegynder
31. marts 2006 - 11:27 #12
Upss det var spr: http://www.eksperten.dk/spm/699213
Det andet er et sprørgsmål, der er blevet lukket af admin, og det har jeg ikke noget med at gøre... (Ups)