Avatar billede hehala Nybegynder
24. marts 2006 - 11:24 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

"medtag ikke"-formel

Hejsa..
Jeg slider hårdt med at finde en løsning på flg.
I ark1 samler jeg data fra 24 andre ark løbende igennem 24 uger, og vil gerne udregne gennemsnit løbende.
MEN hvordan laver jeg en formel der siger "regn gennemsnit af felt a1 til a24 - medtag kun tallet HVIS tallet i et felt er over 0"
Jeg kan jo ikke nøjes med at sige =MIDDEL(a1:a24) da jeg i uge 7 så får de 7 udfyldte felter divideret med 24.... Hvilket jo langt fra er et gennemsnit!

Håber det giver mening - håber I kan hjælpe!
Venlig hilsen, Henrik
Avatar billede jkrons Professor
24. marts 2006 - 11:29 #1
Prøv med: =SUM(A1:A24)/TÆL(A1:A24)
Avatar billede jkrons Professor
24. marts 2006 - 11:31 #2
Eller hvuis der faktisk forekommer resultatyer på 0 (i modsætning til tomme celler), og disse 0'er heller ikek skal tælles med:

=SUM(A1:A24)/TÆL.HVIS(A1:A24;">0")
Avatar billede hehala Nybegynder
24. marts 2006 - 11:49 #3
Helt fantastisk! Intet mindre end utrolig mange timers arbejde sparet!!! Takker
Avatar billede jkrons Professor
24. marts 2006 - 12:45 #4
Velbekomme .-)