Avatar billede rasmor Nybegynder
19. marts 2006 - 07:22 Der er 4 kommentarer

=sum(L23/2)

Ovenstående dividerer cellen L23 med 2 - men hvis det giver et decimaltal - hvad skal så skrives i formlen, for at den runder op??

Hvis L23=9 - giver den jo resultatet 4,5 - men jeg vil ha at den selv runder op til 5?

Den skriver dog 5 fra start af - men i "hukommelsen" regnes den for 4.5 (kan ses når man laver en =SUM(L23:AP23) i celle AR23.

Anyone??
Avatar billede hundevennen Nybegynder
19. marts 2006 - 07:37 #1
du kunne formatere cellen til ikke at have decimaler
Avatar billede gibber Nybegynder
19. marts 2006 - 09:02 #2
Hvis du altid vil runde op skal du bruge følgende formel;

=Afrund.loft(L23/2;1)

Formel vil altid runde op til nærmeste heltal.

Bemærk at hvis relsultatet giver 4,3 vil der blive rundet op til fem.

Hvis der skal afrundes op eller ned (afhængigt af hvilket tal der er nærmest) skal følgende formel bruges;

=afrund(L23/2;0)
Avatar billede b_hansen Novice
20. marts 2006 - 08:25 #3
Hvis den altid skal runde op, også selv om resultatet eksempelvis er 2,1, skal du bruge formlen Rund.op(L23/2). Så vidt jeg husker, skal du have tilføjelsesporgrammet Analysis Toolpak installeret.

Det er ikke nok, at sætte antallet af decimaler i formateringen, da celleværdien stadig bliver med decimalerne. Formateringen påvirker udelukkende fremvisningen af cellens indhold.
Avatar billede b_hansen Novice
20. marts 2006 - 08:26 #4
Hov... jeg havde ikke læst gibbers svar rigtigt. Gibber har allerede besvaret spørgsmålet, så se venligst bort fra mit indlæg