Avatar billede saxe_bratlie Nybegynder
18. marts 2006 - 10:04 Der er 4 kommentarer

Framset sitter låst

Jeg har laget et framset bestående av 3 framses:

Venstre side
Top
Middle

Disse 3 rammene er satt sammen i en HTML fil som utgjør mitt framset.

Når jeg åpner denne HTML filen, vil alle mine frameset vises på tom, venstre side og i midten. Men jeg får ikke justert slik at top frame blir større / altså jeg får ikke flyttet middle framset nedover, slik at mer av top framset vises.....!!!

Hvordan kan jeg flytte middle framset slik at jeg får mere plass på top framset nedover. Nå er det bare en liten glippe på top framset, og jeg får ikke justert størrelses foholdene mellom disse. Altså layout table viser kun litt av det det skal vise på top frame.

Jeg er ikke så stødig i HTML, så jeg foretrekker manuell forklaring via visningsvinduet.

Takker for all hjelp jeg kan få.
Avatar billede keysersoze Guru
18. marts 2006 - 10:26 #1
jeg ved godt at det ikke er det du spørger om, men undgå så vidt muligt frames - det er sværere at opbygge et site så alle kan se det ens og derudover er frames fy-fy i søgemaskin-sammenhæng.

For at prøve at svare på det du spørger om vil jeg sige at du skal prøve at lege med dine størrelser i framesettet - du har jo et sted angivet hvor høj toppen skal være osv og det er denne størrelse du enten skal lave større eller lave dynamisk ud fra en procentstørrelse.
Avatar billede saxe_bratlie Nybegynder
18. marts 2006 - 10:33 #2
Jeg trodde det var slik at frameset var en slags enkel "CMS" (Conten managment system) metode for HTML dummies :-). Slik jeg trodde ble middle framset flyttet neover i trå med størrelsen på top framset, og på den måten kunne man endre / editere top header frameset, uten å tenke på resterende av websiden.

Jeg tar ditt råd og dropper frameset. Jeg er i en periode hvor jeg lærer meg Dreamweaver så godt som mulig, men det er ikke alltid like logisk å forstå alle prinsippene der.

Et annet spørsmål du kanskje kan svare på er:

Hvordan lage en "Mouse over" effekt i en CSS style, slik at skriften bli uthevet (Bold) når man tar musen over teksten. På denne måten slipper jeg å lage bilder for hver knapp i menyen ?? Jeg ønsker alstå å skrive inn vanlig tekst i en tabell (listevis), og legge til en CSS som gjør at teksten blir bold ved "mouse over".

/ BR
Avatar billede keysersoze Guru
18. marts 2006 - 11:54 #3
hvis det er links er det bare at lave det sådan; http://www.html.dk/tutorials/css/lektion6.asp og så sætte font-weight:bold; på hover ligesom de har gjort i deres eksempel derinde
Avatar billede keysersoze Guru
25. maj 2006 - 12:58 #4
lukketid?