Avatar billede califfo Nybegynder
14. marts 2006 - 09:47 Der er 19 kommentarer og
3 løsninger

CMS evalueringer

Hej gutter

Jeg vil gerne høre jeres meninger om gratis CMS'er (Content Management Systemer).

Jeg er selv ved at teste "Textpattern". Hvad er jeres mening om dette og andre systemer?
Avatar billede espersen Novice
14. marts 2006 - 09:52 #1
kender ikke lige Textpattern men roder med Etomite, der er gratis. Med et godt forum, til support m.v.

Absolut letanvendelig og giver minimale begrænsninger mht. design / udvikling.

Jeg bruger PS og DW som udgangspunkt ifm. designfasen m.v. - dvs. laver reelt et alm. DW-site (kun 1 side som smides ind som template ;o) - evt. suppleret med en 'speciel' forside med lidt anden opbygning)

Den er nem at installere og gode muligheder for at gøre siden klar til søgemaskinerne.

Et par sider baseret på systemet:
www.laptopworld.dk
www.design-gulve.dk
www.fein-schmecker.dk
www.dahlberg.dk

De gratis systemer er som ok når vi taler om behov/pris.
Avatar billede califfo Nybegynder
14. marts 2006 - 09:56 #2
Tak espersen

Fint input. Jeg venter lige med at give point til jeg har fået flere input.
Avatar billede espersen Novice
14. marts 2006 - 10:08 #3
klart - der er jo et hav af systemer - store og små, med hver deres særheder/fordele ;o)
Avatar billede jck_true Nybegynder
14. marts 2006 - 10:09 #4
Exponent
Super godt cms, er meget let og redigere
Mangler dog en hel del i dokumentation
www.exponontcms.org
Avatar billede califfo Nybegynder
14. marts 2006 - 10:17 #5
>espersen

Ehm,... Jeg synes ikke lige jeg kan finde en zip-version jeg kan downloade til mit windowssystem.
Avatar billede califfo Nybegynder
14. marts 2006 - 10:44 #6
>espersen

Jeg kan se at siderne er designet med tabeller og at ingen af dem bliver valideret hos W3C. Er det muligt at lave om i designet så man bruger boks-elementer istedet for tabeller?
Avatar billede ladyhawke Novice
14. marts 2006 - 10:55 #7
Typo3 er meget fleksibelt og temmelig omfattende, der kan du lave templates som du vil og tilføje funktionalitet efter behov. Ulempen er at det tager lidt tid at sætte sig ind i, men når først man er forbi den første hurdle er det et stærkt CMS...
Avatar billede califfo Nybegynder
14. marts 2006 - 11:11 #8
Typo3 ser MEGET interessant ud. Specielt efter man har set nogle screenshots. Deres startside ser ikke så indbydende ud og jeg tror de taber brugere ved ikke at satse mere på deres design der.

Jeg skriver lige når jeg har prøvet det.
Avatar billede espersen Novice
14. marts 2006 - 11:16 #9
download ; kan hentes fra

design/opbygning; j, totalt frit valg mht. tabeller og eller ren css (eller hvad du har lyst til...) (xhtml-siderne validerede fint tidligere - men standarden er åbenbart redigeret...... - skal tilpasses på et tidspunkt.) Enkelte sider kan ikke validere grundet fx. de er uddrag af flere undersider (se fx. denne med et intro/overblik over alle franske vine : http://www.fein-schmecker.dk/index.php?id=17

fx disse validerer :
http://www.fein-schmecker.dk/index.php?id=18
http://validator.w3.org/check?uri=http%3A%2F%2Fwww.fein-schmecker.dk%2Findex.php%3Fid%3D18

http://www.laptopworld.dk/index.php?id=23
http://validator.w3.org/check?uri=http%3A%2F%2Fwww.laptopworld.dk%2Findex.php%3Fid%3D23&charset=%28detect+automatically%29&doctype=Inline
Avatar billede espersen Novice
14. marts 2006 - 11:17 #10
etomites download-serveren gik kold ; temp-server findes her:
http://etomite.unbrandedhosting.com/
Avatar billede ladyhawke Novice
14. marts 2006 - 11:32 #11
Mht. Typo3: der findes nogle få færdige templates (gratis) men det er meget sjovere at lave dem selv :) Du kan dig lege med QuickStart pakken, hvis du vil se hvordan backend ser ud og hurtigt komme igang med at justere opsætning mm.
Avatar billede califfo Nybegynder
14. marts 2006 - 11:46 #12
I er alle kommet med fornuftige input og jeg vil nu prøve mig frem og finde det der passer mig bedst.

Tusind tak!
Avatar billede califfo Nybegynder
14. marts 2006 - 11:51 #13
...>ladyhawke

Jeg er inde i indstillingerne og prøver at ændre sprog til dansk, men jeg får denne fejlbesked.

"The selected language is not fully available before the associated language pack extension, "csh_dk", is installed on the system.
Please ask your system administrator for this."

Skal jeg ud og finde sprogpakken på nettet, eller har jeg kvajet mig et eller andet sted?
Avatar billede ladyhawke Novice
14. marts 2006 - 12:39 #14
du burde kunne hente sprogpakke via extension håndteringen, Typo3 er nemlig af dansk oprindelse. Nu ved jeg ikke om det er i backend du vil ændre, i så fald har det ingen effekt på dine sites, dem skriver du i det sprog du vil have og så er der en bunke muligheder for at understøtte flere sprog ad gangen på "front end" hvis det er det du gerne vil...
Avatar billede califfo Nybegynder
14. marts 2006 - 15:48 #15
...Done. Skulle bare finde den.
Avatar billede ladyhawke Novice
14. marts 2006 - 16:02 #16
fino
Avatar billede califfo Nybegynder
15. marts 2006 - 10:42 #17
>ladyhawke

...Ehm,... hej igen. Jeg synes det er ret svært at designe til Typo3... Altså de der templates mm. er ikke så brugervenlige efter min mening. Jeg efterlyser noget der gør det nemmere at designe en side, stort set fra bunden,... Er det også din erfaring eller kører det bare derudaf for dig?

Jeg vil f.eks gerne lave en side der er centreret.
Avatar billede ladyhawke Novice
15. marts 2006 - 10:57 #18
Nu har du jo sådan set lukket dit spørsmål (accepteret svar), men som jeg skrev: Typo3 er ikke vildt nem at starte på (men du kan da skifte mellem de indbyggede templates ret nemt). Styrken ved Typo3 er at du stort set kan ALT...

Mht. templates: kig på dokumenter/video om Modern Template building, der er en vejledning i hvordan man laver en HTML template fra bunden og med den kan du alt hvad du kan lave i HTML (stort set)
Avatar billede ladyhawke Novice
15. marts 2006 - 11:00 #19
NB, jeg benytter selv af af de indbyggede templates og den er da fint centreret...
Avatar billede ladyhawke Novice
15. marts 2006 - 11:03 #20
CrCPH hedder templaten
Avatar billede ladyhawke Novice
15. marts 2006 - 11:04 #21
Hvis du skal have konkret hjælp ellers så opret et nyt spørgsmål eller kig i forums/mailinglister for Typo3, der er næsten al den information du kan ønske
Avatar billede califfo Nybegynder
15. marts 2006 - 11:05 #22
Ok!