Avatar billede daniel24 Nybegynder
06. marts 2006 - 18:14 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

tilpasning af baggrundsbillede

Hej

Jeg er ved at lave en hjemmesidepå adressen www.daniellowitz.dk/research.
Baggrunden er lavet som et billede. Problemet er at når siden ses i forskellige opløsninger så ser siden ikke optimalt ud, teksten går ned i adresseoplysninger og lign.

Hvordan kan man gøre så baggrundsbilledet tilpasser sig brugerens skærmopløsning. Kan man evt lave noget smart med table og layer i procent?

1000 tak for hjælpen

VH

Daniel
Avatar billede keysersoze Guru
06. marts 2006 - 20:14 #1
du kan ikke strække et baggrundsbillede - men der er umiddelbart andre muligheder;

* lav baggrunden så den kan repeate sig selv i køre i det uendelige.

* lav siden så den altid har en fast størrelse uanset brugernes opløsning.

* opdel baggrundsbilledet i flere dele og opbyg en tabel så adressen m.m. skubbes nedad når det ovenover kommer til at fylde mere. i dit tilfælde vil det betyde 3 rækker; top - indhold - bund
Avatar billede daniel24 Nybegynder
06. marts 2006 - 21:09 #2
Skal jeg gøre alle 3 ting eller kun en af tingene? Jeg er lidt rookie så jeg er ikke med på hvordan jeg gør nogle af punkterne. Har du evt en guide eller kan du fortælle mig trin for trin hvad jeg skal gøre?, tak
Avatar billede keysersoze Guru
06. marts 2006 - 21:50 #3
kun en af tingene er nødvendige - men alle tre kan kombineres.

Det letteste og mest almindelig vil jeg tro er at lave en fast bredde på din tabel og eller som skrevet lave 3 rækker, en med toppen i fast højde, en med indholdet i dynamisk højde alt afhængig af indhold og bunden med en fast højde.
Avatar billede daniel24 Nybegynder
06. marts 2006 - 22:16 #4
Hvis jeg nu ligger hele siden i en tabel og sætter den til 80%, så er jeg med på at siden bliver mindre hvis folks vindue er mindre, men hvad med baggrundsbilledet? Det kan jeg jo ikke ligge i tabellen så skal alt indhold ligge i layers, ik?

Jeg synes det nederste punkt lyder fornuftigt men jeg har stadig brug for en guide, kan du hjælpe med det?
Avatar billede keysersoze Guru
06. marts 2006 - 22:55 #5
med fast bredde mener jeg fx 750px eller lignende - ikke procent.

en tabel med tre rækker ser sådan ud;

<table>
<tr>
    <td>top</td>
</tr>
<tr>
    <td>indhold</td>
</tr>
<tr>
    <td>bund</td>
</tr>
</table>
Avatar billede keysersoze Guru
27. marts 2006 - 11:48 #6
kommet videre?
Avatar billede keysersoze Guru
25. maj 2006 - 12:54 #7
lukketid?
Avatar billede daniel24 Nybegynder
19. juni 2006 - 16:06 #8
lukker
Avatar billede keysersoze Guru
19. juni 2006 - 18:28 #9
hvorfor beholder du point?
Avatar billede keysersoze Guru
20. juni 2006 - 21:58 #10
nå - men så beder jeg en coadmin kigge forbi (hvis altså systemet virker)...