Avatar billede pinto Nybegynder
16. februar 2006 - 00:36 Der er 13 kommentarer

min com fryser

Jeg har dette lille problem; Hver gang at min computer arbejder ( spil, eller andet krævende, og til tider også bare når den idler i windows. ) så fryser den fuldstændig... og bliver nød til at genstarte.

det har stået på i et stykke tid nu, jeg har prøvet at formatere min computer og så installere windows igen, men lige lidt hjælper det... jeg har de nyeste driver til grafik kort osv...

Jeg har den lidt mistænkt for at den bliver overophedet. men er bare en teori.

så håber på lidt hjælp. min computer ser ud som følgende:

AMD athlon 3500+
1 GB DDR RAM ( de gode, kan ikke huske navn )
Radeon X850, 256 mb ram.
ASUS A8V-E SE (kan det have noget at gøre med at jeg skal have den nyeste bios?. i så fald kan i så hjælpe til hvilken jeg skal bruge)?
Chill Innovation 400 W strømforsyning.

Jeg har lige installeret et program "Pc probe II" det viser mig de forskellige ting, så som temp. osv... og pludselig kommer der en "Warning" hvor på der står; at der er problemer med min "Vcore Voltage" min Vcore står på 1.64 - 1.67 det svinger lidt...

så har det noget med min strømforsyning ?

spørg hvis i skal vide mere
Avatar billede gl.k. Nybegynder
16. februar 2006 - 01:40 #1
Har du mulighed for at "monitore" din Vcpu ( Vcore voltage ) over en længere tidsrum mens du belaster din PC? Tyder på en for svag PSU, synes jeg ( langskud ).
Avatar billede halifax Nybegynder
16. februar 2006 - 02:22 #2
De små udsving omkring default vCore 1.65 burde ikke betyde noget...

Umiddelbart er jeg mere tilhænger af din egen teori om overophedning. Desværre skriver du ikke temp fra PC Probe - hvad viser den?

Åben kabinettet - brug støvsugeren og en lille blød børste (lån din søsters/mors aflagte brush til øjenskygge - gør den ren først). Børst og støvsug blæseren over CPU'en + grafikkortet og andre steder for støv og nuller.

400 W strømforsyning burde være OK til dit system.
Avatar billede pinto Nybegynder
16. februar 2006 - 14:58 #3
Temp. kommer op på de 55-60 når man spiller spil fx.

men det der modviser det lidt er bare at den også går istå når jeg bare idler i windows... og nogle gange når den lige er startet op.

hvis det skulle være min PSU, burde den så ikke bare lukke helt ned istedet for bare at fryse?.
Avatar billede pinto Nybegynder
16. februar 2006 - 15:00 #4
ved ikke lige hvordan jeg lave "Edit" så skriver li en til.

jeg har fjernet støv fra den..og derefter ladet den stå slukket i en ½ time for at den lige kan blive nedkølet..men hjælper ikke.
Avatar billede alichu Nybegynder
16. februar 2006 - 16:29 #5
Jeg tror det kan have noget med din strømforsygning, havde det samme problem, så valgte jeg bare og købe en ny og det hjalp. De koster kun fra 200-400 kr.
Avatar billede pinto Nybegynder
16. februar 2006 - 20:25 #6
Hvor stor skal den så være? hvis jeg vælger at investere i en ny PSU?
Avatar billede halifax Nybegynder
17. februar 2006 - 03:11 #7
Tror du har ret i, det ikke er et varmeproblem.

Men det er et rigtigt nederen problem, når noget hardware begynder at drille ude fejlmeddelelse eller noget.....

Tror heller ikke effekten eer for lille på en 400 W PSU, men der kan være andre fejl ved sådan en fætter (ujævn/ustabil spænding). Se bare alichu's erfaring.

Min tidl. comp frøs også "bare" uden umiddelbar påviselig grund. Ind til forhandleren 2-3 gange, og da den blev ved faldt mistanken på bundkortet, hvor fejl er forbandet svære at spore. Til sidst gad han ikke mere og byttede den - var stadig under relamationsretten.

Hvis fejlen fortsætter OG comp'en er under to år bør du ikke "rode" for meget eller begynde at udskifte komponenter, men klage din nød til forhandleren med henvisning til reklamationsretten.
Avatar billede pinto Nybegynder
17. februar 2006 - 11:52 #8
Jamen kan jeg også bruge reklamations retten, når det er en computer jeg selv har bixet sammen?, alle delene er godt nok købt hos SHG. ?
Avatar billede pinto Nybegynder
17. februar 2006 - 12:09 #9
Og hvilken PSU skal jeg købe ? ikke for dyr hvis det kan lade sig gøre?...
Avatar billede pinto Nybegynder
17. februar 2006 - 16:07 #10
Slet ingen forslag?, hvor mange watt skal den være? og hvilken ? plz er i alvorligt nød :D
Avatar billede pinto Nybegynder
17. februar 2006 - 23:29 #11
Er det nok med en 500 W strømforsyning?
Avatar billede halifax Nybegynder
18. februar 2006 - 02:12 #12
Ja, en 500 W er nok.

Egentlig burde din nuv. 400 W også være nok, men kan kan jo have fået en fejl, og leverer ustabil og ujævn spænding. For at teste det kræver det både at man har udstyret samt tilstrækkelig el-tekniker indsigt til at gøre det. Det har de færreste almindelige af os.    :)
Det er bare ærgerligt, hvis fejlen i stedet er på bundkortet - qua min egen erfaring, som skrevet ovenfor.

Skal du købe ny så vælg en 500 W og sørg for (spørg forhandler) at den er certificeret til AMD cpu'er - alternativt at den kan bruges sammen med din model af bundkort (som jo netop er til AMD).
Avatar billede halifax Nybegynder
18. februar 2006 - 02:43 #13
Har set denne nævnt i et andet spørgsmål herinde, bare som forslag
Chill Innovation CP-520A2 - 520 Watt