Avatar billede michaeltryl Seniormester
03. februar 2006 - 20:03 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

hjælp til .htpasswd

jeg har nu leget lidt .htaccess med og det virker fint enesteproblem er hvis jeg åbner adressen til min .htpasswd i min browser åbner den og alle kan læse hvad der stå i den. er der en måde hvorpå man kan skjule/beskytte dennefil for at undgå at alle kan åbne den?
Avatar billede Slettet bruger
03. februar 2006 - 20:08 #1
Blot lig den uden for dit webroot, og henvis til den som den fuldstændige sti i din .htaccess fil.

eksempelvis hvis filen ligger i /home/user/ og dit webroot er i /home/user/public_html/
skal du blot linke til /home/user/.htpasswd i din htaccess :)
Avatar billede Slettet bruger
03. februar 2006 - 20:09 #2
Webroot er den mappe hvor du placerer alle dine html/php/asp eller hvad pokker du benytter :-)
Dette er den eneste mappe der kan tilgåes fra brugerens side.
Avatar billede michaeltryl Seniormester
03. februar 2006 - 20:42 #3
stien til min hjemmeside på serveren er /home/sv_magiske-michaeldk/
skal .htpasswd så ligge sådan i /home/.htpasswd eller hvad mener i?
og hvordan får jeg den til at ligge der for via ftp har jeg kun adgang til
/home/sv_magiske-michaeldk/....
i må undskylde men jeg er meget grøn indenfor dette område
Avatar billede Slettet bruger
03. februar 2006 - 21:57 #4
hmm hvem udbyder dit plads på serveren?
Som standart ved alle webhoteller har man altid adgang til steder udenfor webroot.
Men ja det er korrekt at du burde i dit tilfælde lægge den i /home/
selvom det er en underlig placering.
Avatar billede michaeltryl Seniormester
03. februar 2006 - 22:18 #5
Jeg har plads ved webhosting
jeg har en mappe som hedder password.
webhosting beskriver den således
"Biblioteket /passwd er oprettet specielt til brugere som har scripts i PHP4 liggende på vore servere, der på den ene eller den anden måde skal beskyttes mod adgang udefra. Det kan være et PHP script til vedligeholdelse af databaser, gæstebøger eller private filer af den ene eller den anden art.

Det er altid kun FTP login og FTP password der har adgang til biblioteket. Skiftes passwordet i vores skiftpasswordmenu: "

kan jeg ligge filen i den mappe??
Avatar billede michaeltryl Seniormester
03. februar 2006 - 22:32 #6
jeg har nu prøvet at ligge den i password mappen og det virker fint. Så det gør jeg bare, den er også beskyttet. Tak for hjælpen
Avatar billede michaeltryl Seniormester
03. februar 2006 - 22:33 #7
hvor sikkert vil du sige denne form for beskyttelse er?
Avatar billede Slettet bruger
04. februar 2006 - 09:58 #8
Jamen det er super :-)
Mappen i deres tilfælde ligger uden for webroot, så det er altså kun folk med ftp forbindelse og det dertil rettede brugernavn og adgangskode der kan få adgang til filen, hvilket jeg vil mene er super sikkert.

Desuden er passwords i htpasswd jo også krypteret.
Så, så længe du ikke skal benytte siden til militærer hemligheder eller ligende - skal du endelig bare fortsætte.
Avatar billede michaeltryl Seniormester
04. februar 2006 - 11:01 #9
okay det er bare perfekt så. mange tak for hjælpen