Avatar billede koldstar Nybegynder
31. januar 2006 - 16:30 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Login failed for user 'sa'

Hej eksperter

Håber der er nogen der kan hjælpe med dette.

Jeg har en .net applikation, der kører fint hos flere kunder, men har nu pludselig en kunde hvor jeg får følgende fejl når jeg forsøger at lave en olddb-forbindelse.

system.data.oledb.oledbexception: Login failed for user 'sa'

Jeg ved at brugernavnet er korrekt da den fint forbinder med en almindelig SqlClient.SqlConnection med samme oplysninger.

Nogle forslag?
Avatar billede arne_v Ekspert
31. januar 2006 - 16:33 #1
hvorfor saa ikke bruge SqlConnection ?

maa vi se connection strings ? (med password som xxxxx)
Avatar billede koldstar Nybegynder
31. januar 2006 - 16:52 #2
Hej Arne

Problemet er at den del der bruger oldedb er en selvstændig dll, som jeg ikke kan debugge her fra. Men der er ikke ændret noget i programmet et år, så jeg undrer mig over at det kun er hos denne kunde at det ikke virker. Jeg troede først at det var nogle brugerrettigheder, da jeg først connectede med en anden bruger, men jeg får også fejlen ved sa-brugeren, så det kan ikke være det...

Hvis du er sikker på det er noget i koden, så må jeg vente et par dage, til jeg er tilbage på kontoret, men jeg havde håbet på at det evt var noget der kunne rettes på serveren... Men under alle omstændigheder er det ikke så pæn en fejlmeddelelse :-)
Avatar billede koldstar Nybegynder
01. februar 2006 - 14:24 #3
Hej igen.
Her er en connectionstreng:

User ID=sa;password=xxxx;Data Source=srv01\msdeDB;Tag with column collation when possible=False;Initial Catalog=lpp-e;Use Procedure for Prepare=1;Auto Translate=True;Persist Security Info=False;Provider=SQLOLEDB.1;Use Encryption for Data=False;Packet Size=4096
Avatar billede arne_v Ekspert
02. februar 2006 - 03:16 #4
jeg er helt blank

sorry
Avatar billede Slettet bruger
11. februar 2006 - 07:20 #5
Nu er det vel ikke bare fordi den kunde har valgt at ændre sa eller indstillinger således at SQL server security er slået fra vel?
Avatar billede koldstar Nybegynder
17. februar 2006 - 10:34 #6
Hej igen
undskyld det sene svar.

Jeg tog over til kunden og løste problemet.

Normalt har vi et program der der opretter et nyt server-login og en tilhørende db-user, der bliver sat til dbowner. Denne kunde havde bare valgt selv at oprette brugeren og havde så glemt fluebenet i dbowner.

Da han fik samme fejl med sa-brugeren, havde jeg ikke gættet på at det var det der var problemet. Men af en eller anden grund havde deres sa-bruger ikke samme rettigheder som en dbowner... Det har jeg aldrig set før.