Avatar billede nissetec Nybegynder
02. januar 2006 - 14:36 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Dårlig karma - but why?

Ja, sorry. Jeg har brokket mig i mit eget spørgsmål, over at jeg har fået dårlig karma. Jeg har fået skyld for ikke at svare tilbage og beholde pointene selv. Jeg blev bare vaske-ægte tøse-fornærmet. Så er det sagt :)

Jeg vil ikke komme med dumme undskyldninger om, hvorfor jeg har ventet med at svare. Der er en årsag, men det er ligemeget. Faktum er, at jeg ikke ved med sikkerhed, hvor den dårlige karma kommer fra. Jeg har knap 5000 point, så jeg er da flintrende ligeglad, om jeg skal af med 100-200 point for et svar, men jeg vil da gerne have noget, der virker...

Og nu får jeg skudt i skoene, at jeg har dårlig dit, og dårlig dat. Hvem vil så nogensinde svare mig på noget som helst igen? Det er jo langt fra generelt. Én (måske 2) stakkels bruger har haft så meget medlidenhed med sig selv, så han ville udtale det via karma. Og det hænger jeg så på?

Øv.

Jeg har været med i ca. 3 år. Og jeg håber saft-suse-mig ikke, at exp.dk bliver et brokke-sted ligesom diverse fora for diverse computer-sites, hvor man kan skrive kommentarer til nyheder, hvor folk ææælsker at kalde hinanden forskellige farverige verber.

Spørgsmål:
Hvem kan slette karma?
Kan jeg finde ud af, hvor registreringer af dårlig karma hører til? Altså ophavsmand eller spørgsmålsnummer?

Godt nytår.
Avatar billede screem_brille Novice
02. januar 2006 - 14:45 #1
glem karma, du får det kun slettet hvis vedkommende der har givet dig det sletter / ændrer det (eller det er meget stødende)
Avatar billede sardinen Nybegynder
02. januar 2006 - 14:48 #2
Du kan kun få ændret din karma ved at gøre, som der står i din karma, det vil sige kommenterer i dine egne spørgsmål og sørge for, at de bliver lukket og svareren får sine point, det er sådan, eksperten er bygget op.
Hvis du læser her http://www.ebruger.dk/faq/, så får du et indtryk af, hvordan det forventes, at du færdes på eksperten.
At karmasystemet så er udviklet sig til at blive en skraldespand for folks aggressioner er desværre en udvikling, som hverken coadmin eller admin har kunnet stoppe med de regler, der eksisterer.
Som screem_brille siger: Glem karma :-)
Avatar billede snowball Novice
02. januar 2006 - 14:51 #3
>Hvem kan slette karma?

Det kan vi CoAdmins og så selvfølgelig den bruger der har lavet den pågældende karma. Karma fjernes dog kun hvis teksten overtræder Ekspertens gældende regler, og det gør dine ikke da de er saglig og pænt formuleret.

>Kan jeg finde ud af, hvor registreringer af dårlig karma hører til? Altså ophavsmand eller spørgsmålsnummer?

Nej, det kan hverken CoAdmins eller dig selv se nogen steder - sådan er systemet (desværre) lavet.

Mht. en Eksperten FAQ, så er http://expfaq.1go.dk/ lidt mere opdateret end den på ebruger.dk
Avatar billede screem_brille Novice
02. januar 2006 - 14:54 #4
har lige kigget et par af dine spørgmål igennem, det he f.eks http://exp.dk/spm/500213 sådanne ting gør man får dårlig karma...
Avatar billede sardinen Nybegynder
02. januar 2006 - 14:55 #5
Takker, snowball, så er den opdateret i min "foretrukne" :-)
Avatar billede screem_brille Novice
02. januar 2006 - 14:55 #6
den her er heller ikke god. http://exp.dk/spm/412837
Avatar billede arne_v Ekspert
02. januar 2006 - 14:58 #7
Det er http://exp.dk/spm/625893 som du mener det drejer sig om ?

Nu synes jeg ikke at karma datoerne 13/8 og 19/11. 13/8 antyder også at det
er flere spørgsmål. Er du sikker på at der ikke er andre mulige spørgsmål ?

Men ellers synes jeg ikke at du gør nogen speciel god figur i det
spørgsmål. Meget lang tid for feedback. Ingen forklaring da du lukkede
spørgsmålet (ifølge nyeste version af reglerne er det ikke engang
tilladt !). Og dårlig feedback - jeg er stadig ikke helt klar over
om der var Oracle client eller ej på maskinen. Ingen Oracle client => det
virker ikke. Det er helt essentielt for fejl søgnings processen.
Avatar billede arne_v Ekspert
02. januar 2006 - 15:00 #8
... at karma datoerne 13/8 og 19/11 passer med dette ...
Avatar billede james_t_dk Juniormester
02. januar 2006 - 20:13 #9
Du får dårlig karma, fordi du er for langsom og for dårlig til at melde tilbage på dine egne spørgsmål. Folk sidder og skriver, men der kommer ikke noget svar. Det er ikke bare irriterende det er også (på jysk) TRÆLST. Pludselig dukker du så op og lukker spørgsmålet uden at give folk en chance for at komme med flere kommentare.
Avatar billede screem_brille Novice
02. januar 2006 - 20:15 #10
james_t_dk kunne ikke have sagt det bedre selv ;) (men sikkert på en mindre politisk korrekt måde *GG*)
Avatar billede nissetec Nybegynder
03. januar 2006 - 08:26 #11
OK, jeg har aldrig sagt jeg er perfekt, men jeg er på vej dertil :) Når det er sagt, ved jeg nu, at der er ting, der skal gøres meget bedre.

-> james_t_dk
Tak for din stilfuldt velformulerede kommentar :) Nej, fair nok. Du kalder en spade for en spade. Og det har jeg været.

-> screem_brille
Gode dårlige eksempler....eller....
Ja, men skoleeksempler på, hvordan man IKKE gør.

Har dog et spørgsmål. Og det er ikke for at være flabet, men jeg er i tvivl: Skal jeg give point for "besvaret spørgsmål" eller for "løst problem". For i tilfældet med http://exp.dk/spm/500213 ville jeg jo have reddet nogle billeder, men fik svaret, at det kan man ikke. Er det så det jeg giver point for? I så tilfælde har jeg absolut intet imod at give cdc point (hvordan jeg så end gør det nu).

Jeg lukker jo mine spørgsmål fordi jeg engang har læst, at man ikke bare lade spørgsmål være åbne i længere tid. Men jeg vil gøre det bedre (nytårsforsæt). Hvis der da er nogen, der tager mig alvorligt fremover :)
Avatar billede nissetec Nybegynder
03. januar 2006 - 08:32 #12
Og tak!!!

Nu er der en, der kalder mig HULK på min karma side :)
Godt nok har jeg muskler, men jeg er ikke grøn...
Avatar billede screem_brille Novice
03. januar 2006 - 08:35 #13
nissetec folk fortæller dig den enestte mulighed du havde har at prøve at genskabe billederne fra memory kortet, de overførte bilelder kunne ikke repareres, og det fandt du også selv ud af senere, og så vælger du at beholde point ? ikke nok med at folk svarede korrekt, så fortalte de dig også at dit eneste bud var at prøve og genskabe dem fra memory kortet selv...
Avatar billede nissetec Nybegynder
03. januar 2006 - 08:39 #14
Hvilket understreger min tvivl: Problemet blev ikke løst, men der blev givet forslag. Er det det, jeg giver point for, så gør jeg da gerne det.
Avatar billede screem_brille Novice
03. januar 2006 - 08:43 #15
ok nu skærer jeg det ud i rødt farvestrålende pap ;)

dit spørgsmål lød:

Kan man på nogen måde smide dem igennem et program, som retter dem op, så de bliver til at læse? Eller gøre noget selv?

svaret er nej, og derfor bør de(n) der svarede nej have point (også selvom du havde håbet på svaret ja det kan dette program "et eller andet navn", ikke nok med at folk faktisk giver dig det korrekte svar, så sfår du yderligere at vide at det er selve memory kortet du skal prøve at genskabe data fra (hvilket er nemt såfremt du ikek havde overskrevet det), men alligevel vælger du at beholde point selv, det er ikke velset (ikke hos mig ihvertfald)
Avatar billede nissetec Nybegynder
03. januar 2006 - 08:54 #16
Godt så. "Besked indskovlet". Tak for det.

Uden at du mister tålmodigheden med mig: Hvad gør jeg så nu? Jeg er typen, der gerne retter mine fejl hurtigst muligt. Men kan jeg tildele point til dem, der skulle have haft point (altså f.eks. cdc, men også andre i andre spørgsmål)?

Og hvad med dette spørgsmål? Er der nogen, der smider et svar til point-givning, oder was?
Avatar billede screem_brille Novice
03. januar 2006 - 09:01 #17
1. hvis jeg var dig ville jeg nok lægge en kommentar i det omtalte spørgsmål, hvor du forklarer at du har lavet en fejl, og hvis de ønsker point (ved ikke om de benytter eksperten længere) så kan du oprette et spørgsmål med point til de(n)

2. spørgsmål om eksperten er normalt gratis, så læg selv et svar og behold point.

3. når folk faktisk kan se at de har begået en fejl, og gerne vil rette op på det, er min tålmodighed stor, så thumbs op herfra (såfremt du tænker dig om en ekstra fremover inden  du lukker og acceptere eget svar) ;)
Avatar billede james_t_dk Juniormester
03. januar 2006 - 09:03 #18
Min kommentar er uden beregning, du har lært noget om eksperten og det er for mig belønning nok.
Avatar billede nissetec Nybegynder
03. januar 2006 - 10:02 #19
Jeg takker.

For det meste er de svære lektioner også de mest lærerige :)