Avatar billede zirconium Nybegynder
31. december 2005 - 00:18 Der er 6 kommentarer

Hosting for andre

Hejsa !

Det er endelig lykkedes mig at få min egen Apache-server til at køre på WinXP, og jeg har et enkelt domæne tilknyttet serveren.

Mit spørgsmål er nu, hvordan jeg skal tilknytte brugernavn og password til et webhotel som skulle hostes for en af mine venner ?

Samtidig: Hvordan opretter jeg ftp-adgang til vennens webhotel ?

På forhånd tak for svaret/svarene ;-)

// Michael
Avatar billede tricky Nybegynder
31. december 2005 - 03:02 #1
Hej Michael,

Apache har jeg ikke så meget styr på, men for at kunne knytte FTP-adgang til, skal du ha' installeret en FTP-server på din maskine, og derefter tildele adgang. BulletProof(Google er din ven) er en udemærket server, og tilmed rimelig nem at gå til :)
Avatar billede sommer89 Praktikant
31. december 2005 - 04:34 #2
Ja først kunne du oprette en mappe med f.eks. din vens navn inde i HTDOCS mappen.

Download og installer BulletProof FTP Server
http://www.download.com/BulletProof-FTP-Server/3000-2160_4-10380608.html?tag=lst-0-5

Opret en bruger med navnet din vens navn og skriv et kodeord
Sæt DirectoryIndex til F.EKS: C:\Apache\htdocs\DINVENSNAVN

ftp://ditdomæne.dk
Her kan din ven logge ind

http://ditdomæne.dk/dinvensnavn/
url adressen til din vens side
Avatar billede zirconium Nybegynder
31. december 2005 - 23:12 #3
Misforstået desværre - jeg vil ger hoste www.minvensdomæne.dk og skal bare vide hvordan jeg skal gøre, så han kan få ftp-adgang og KUN have adgang til sine egne filer
Avatar billede tricky Nybegynder
06. januar 2006 - 01:11 #4
Hvis din ven skal have FTP-adgang, er du nødt til at have en en FTP-server(fx. BulletProof) installeret. Apache er _kun_ en webserver, og indeholder altså ikke mulighed for FTP-adgang i sig selv.

For at hoste din vens domæne skal du enten lægge din vens web-filer i din Apache HTDOCS(standard)-mappe. Og derefter er det sådan set blot, at ændre DNS'en for din vens domæne, så det peger på din IP. Til dette formål kan www.gratisdns.dk varmt anbefales :)

Har du brug for at køre dit eget domæne, sakl du operere med Virtual Hosts. Men vend gerne tilbage hvis dette er aktuelt.
Avatar billede zirconium Nybegynder
07. januar 2006 - 22:41 #5
@tricky:

jeg har FileZilla installeret, men kan sgu ikke helt få det skidt til at virke ;-)

Apache-HTDOCS-mappe, er det den samme som wwwroot ?
Domænet peger fint nok, og websiden er online. Jeg har bare ikke oprettet nogen FTP-adgang til ham endnu, da jeg ikke lige har kunne løse dette mysterie.
Avatar billede tricky Nybegynder
07. januar 2006 - 23:17 #6
Jeg kender ikke FileZilla - Så dér kan jeg desværre ikke hjælpe dig :-(

Din HTDOCS er din webroot - Men navnet wwwroot mener jeg ikke fremgår nogle steder.
Men i princippet kan du i din Apache .conf-fil selv vælge din webroot mappe - Bare indtast det fulde sti-navn under "DocumentRoot".

Håber det hjalp - Eller må du meget gerne spørge nærmere :-)