Avatar billede mkynde Nybegynder
30. december 2005 - 09:55 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Simpelt spørgsmål til lille program (tror jeg)

Hej Alle

Jeg er ved at lave et lille program, men har lidt problemer.

Jeg har en userform, hvor brugeren skal tage nogle valg.
Det jeg gerne vil: Brugeren trykker på en knap på userformen, en ny userform popper op, hvor der er en række optionsbuttons på. Her skal brugeren vælge en. Valget skal så vises i en tekstbox på den første userform.

Håber nogen kan hjælp.

Mikkel
Avatar billede joern Nybegynder
30. december 2005 - 10:21 #1
Hej.

Du bør lave dine optionbuttoms som et kontrolarray.  Har du flere serier, skal de så ligge i hver sin container - en ramme. f.eks.
Men hvorfor lave 2 forme?

For at vise markering af et valg i en form, på en anden form.

If opt(7).value = true then form1.text1.text = "Du har valgt nr. 7"

Mange foreslår 'show' for at få vist en anden form, jeg foretrækker

Sub Command1_click()
form2.visible = True
End Sub
Avatar billede brynil Nybegynder
30. december 2005 - 10:30 #2
Prøv også at søge i hjælp på OptionButton. Under OptionButton Control(Forms) er der et udmærket eksempel. Kombineret med joern's kommentar skulle du ha en løsning.

Husk at du også skal referere til formen, som joern viser det.
Avatar billede mkynde Nybegynder
30. december 2005 - 10:40 #3
Jeg vil gerne have to forme, da der er mange optionbuttons. Dermed vil userformen blive for stor. Derfor vil jeg gerne lave en slags popup

Synes ikke jeg kan finde det eksempel, du nævne brynil, kan du lave et link.
Avatar billede mkynde Nybegynder
30. december 2005 - 11:02 #4
Det var jo nemt nok, Joern gav det info jeg skulle bruge, tak for hjælpen.

Mikkel
Avatar billede mkynde Nybegynder
30. december 2005 - 11:03 #5
Hmmm, vil gerne tildele points, men det kan jeg ikke finde ud af. ;-(
Avatar billede martin_moth Mester
30. december 2005 - 11:59 #6
Det er fordi joern mangler at smide et svar :o)
Avatar billede mkynde Nybegynder
30. december 2005 - 12:13 #7
Nå men inden han så får pointene, kan det være han eller en anden kan hjælpe med den her, tror også den er simpel.

Jeg skal indsætte data fra userformen i regnearket, og jeg skal have den til at vælge den næste tomme celle ud fra et startpunkt. Dvs fra c20 til c21, hvis der står noget i c20. NB der vil stå noget længere ned på regnearket i C kolonnen,

Mikkel
Avatar billede joern Nybegynder
30. december 2005 - 12:14 #8
Hej.

Jeg holder mig altid beskedent tilbage med at 'svare', med mindre spørgsmålet er en hjertesag, som at bruge ascii-filer til databaser i.s.f. Access.
Avatar billede joern Nybegynder
30. december 2005 - 12:17 #9
Nå, nu er der pludselig et regneark.  Det er altså ikke Visual Basic, men VBA som jeg ikke kender til mulighederne i, da jeg ikke anvender programmer fra Office-Suiten.
Avatar billede martin_moth Mester
30. december 2005 - 12:21 #10
Man kan jo ikke lave kontrolarrays i VBA - så jeg forstår ikke 30/12-2005 11:02:56.

Måske en ide at starte med at sige, at det er VBA/Excel :o)
Avatar billede mkynde Nybegynder
30. december 2005 - 12:38 #11
ja nu var det jo ikke for at træde nogen over tæerne, ville såmænd bare have lidt hjælp.
Avatar billede martin_moth Mester
30. december 2005 - 13:15 #12
Dit spørgsmål 30/12-2005 12:13:11 kræver mere forklaring. Men du kan jo optage en macro, hvor du stiller dig i den celle du vil starte ud fra, og trykke Shift-pil ned, derefter pil ned - så står du i den først ledige række målt fra din startcelle.

Og nap så koden der er blevet genereret automatisk