Avatar billede lindbjerg Nybegynder
23. december 2005 - 22:45 Der er 9 kommentarer

Min pc tror stadig at den har to harddiske

Min Dell pc havde oprindelig et drev med Win NT. Efterfølgende købte jeg ny harddisk og installerede Win XP Home.

Nu har jeg fjernet det oprindelige drev og geninstalleret Win XP i håb om at få en "ren" computer.

Den kommer ikke mere med dual-boot opstartsbilledet, men den tror af en eller anden grund stadig, at der er en anden harddisk, og jeg skal derfor trykke F1 to continue or F2 for Setup.

Hvor kan jeg indstille dette?

mvh og god jul
lars
Avatar billede off-line Nybegynder
24. december 2005 - 04:35 #1
Du kan prøve: kør/ skriv "msconfic", der findes "bootini" og en knap, som hedder
"check all boot patchs"
Avatar billede off-line Nybegynder
24. december 2005 - 04:37 #2
msconfic= msconfig
Avatar billede lindbjerg Nybegynder
24. december 2005 - 09:59 #3
Den fortæller, at "alle linier i filen BOOT.INI, der vedrører operativsystemer fra Microsoft, tilsyneladende er OK"
Avatar billede lindbjerg Nybegynder
24. december 2005 - 10:04 #4
Helt nøjagtig siger pc'en ved boot
Primary hard disk drive 1 not found
Strike F1 key to continue, F2 to run the setup utility

og så lyder der to bip.

Taster jeg F1 starter Win Xp og kører tilsyneladende ok. Da det er min mor, der skal overtage pc-en, vil jeg imidlertid gerne slippe for denne ekstra "ting" ved opstart.
Avatar billede off-line Nybegynder
24. december 2005 - 12:43 #5
Det lyder underligt. Sidder HD og drev som de skal på kablerne?
Avatar billede lindbjerg Nybegynder
27. december 2005 - 01:06 #6
Hmmm - så rutineret er jeg ikke. HD er tilsluttet sidste stik på kablet og er sat til single drive. Har det nogen betydning?
Avatar billede off-line Nybegynder
27. december 2005 - 02:27 #7
Single drive? Står der ikke Master el. singel drive. HD skal i hvert fald være
master, og sidde på det første stik på kablet. Hvis der også er et CD/DVD drev på
samme kabel, skal det være slave. Der må aldrig være 2 master på samme kabel.
Hvis du kun har 1 HD, er den primary og normalt er den 0. Det står oven på HD,
hvordan jumperne skal sidde for at være master. Det kan dog godt være, at den kan
køre på "calbel select" Men prøv også, at gå ind i din bios og tryk på
"safe defaults" så sættes bios som da den blev købt.
Avatar billede lindbjerg Nybegynder
27. december 2005 - 12:27 #8
Tak. Der går lige et par dage, før jeg får lejlighed til at prøve.
Avatar billede lindbjerg Nybegynder
26. februar 2006 - 18:55 #9
Hej,

der gik så væsentlig mere end et par dage, før jeg fik lejlighed til at gå videre. Jeg har sat den til master og som den første på kablet, men uden held. Mere nåede jeg ikke.

Jeg er taknemmelig for, at du har svaret, men da pc'en står hos min mor, og den sådan set virker - blot med det lille irritationsmoment - har det ikke lige første prioritet, når jeg besøger hende.

de bedste hilsner
lindbjerg