Avatar billede saxe_bratlie Nybegynder
18. december 2005 - 00:15 Der er 8 kommentarer

Dublett verdier

Jeg ahr et skjema som inneholder masse spørsmål, og hver av spørsmålene er merket med en kategori. Feks:

Kategori 1  Spørsmål 1.
Kategori 1  Spørsmål 2.
Kategori 1  Spørsmål 3.
Kategori 2  Spørsmål 4.
Kategori 2  Spørsmål 5.

I en rapport kan man enkelt sjule dublettverdier, som i denne samenheng er kategorien. Feks:

Kategori 1  Spørmåsl 1.
            Spørsmål 2.
            Spørsmål 3.
Kategori 2  Spørsmål 4.
Spørsmål 5.
Avatar billede Slettet bruger
18. december 2005 - 05:45 #1
Hvis du kun ønsker kategorierne

select distinct kategori from tabel
Avatar billede fdata Forsker
19. december 2005 - 18:38 #2
I feltets egenskaber/Porperties på fanen Formater/Formats findes en indstilling ved navn Skjul dubletter/Hide duplicates. Sæt den til True.
Avatar billede saxe_bratlie Nybegynder
19. december 2005 - 20:06 #3
Ja, det er denne funksjonen jeg savner i skjemaer. Jeg vet at den finnes i rapport design. Jeg ønsker altså å vise kategorien kun en gang for hver kategori. Alle spørsmålene skal vises under riktig kategori.
Avatar billede saxe_bratlie Nybegynder
19. december 2005 - 20:06 #4
fdata har du denne funksjonen i kjema design ??
Avatar billede fdata Forsker
20. december 2005 - 00:36 #5
saxe >> Nej. Jeg har misforstået din formulering. Jeg forstår nu, at skjema er det, vi på dansk kalder en Formular, og der findes denne mulighed ikke. Sorry.

Forslag:

Opret en forespørgsel, der finder det første spørgsmål i hver kategori (du skal have et ID felt i tabellen):

SELECT Min(Tabel7.ID) AS MinOfID, Tabel7.Kategori
FROM Tabel7
GROUP BY Tabel7.Kategori;

og så kombinere denne med selve tabellen:

SELECT IIf(Not IsNull([MinOfId]),[Tabel7].[Kategori],"") AS Kat, Tabel7.Kategori, Tabel7.Spørgsmål
FROM Tabel7 LEFT JOIN Forespørgsel5 ON Tabel7.ID = Forespørgsel5.MinOfID;

Begrebet "Første" har jeg tolket som "første kronologisk", altså med laveste ID.
Jeg håber, du kan se ideen.
Avatar billede fdata Forsker
20. december 2005 - 00:37 #6
... og den første forespørgsel hed jo altså Forespørgsel5 i mit eksempel.
Avatar billede saxe_bratlie Nybegynder
20. december 2005 - 15:36 #7
hmmm...! dette blir altfor avansert for meg. Jeg bruker kun rutenettet i spørringer, så jeg tror ikke jeg klarer å modifisere dine kommander / strenger inn til mitt datasystem.
Avatar billede fdata Forsker
23. december 2005 - 17:34 #8
Saxe. Don't give up!

1) Opret tabellen inklusive et ID felt og indtast testdata
2) Tilret min kode, så tabellens navn er korrekt
3) Opret en ny spørring (uden tabeller)
4) Vælg Vis/SQL (3. menu)
5) Cut-and-paste mit første SQL udtryk ind i SQL vinduet
6) Vælg Vis/Design
Nu er du i rutenettet med den færdige spørring.
7) Gem den som Forespørgsel5

8) Opret en ny spørring (uden tabeller)
9) Vælg Vis/SQL (3. menu)
10) Cut-and-paste mit andet SQL udtryk ind i SQL vinduet
11) Vælg Vis/Design
Nu er du i rutenettet igen med den færdige spørring.
Gem den som "Resultat"

Håber, det hjælper. God jul.