Avatar billede maxboderskov Nybegynder
12. december 2005 - 15:46 Der er 17 kommentarer

Hvilket lydkort skal jeg vælge?

Hej eksperter,

Jeg står i den situation, at jeg har bundkortet Asus P5GD2, med et tilhørende onboard lydkort. Det er sådan set fint nok, på nær når jeg skal indspille noget.

Jeg skal have et lydkort, som ikke forsinker lyden, så jeg kan afspille - og indspille efter det. Kortet skal bare have en enkelt mic. indgang, og skal derudover også have digital udgang - har et Logitech Z 5500.

Optagelserne skal kun bruges til hjemmebrug/skitser til sange, og gider derfor ikke ofre en formue på kortet.

Jeg vil derfor høre, om nogen kender et kort, helst indenfor en 500 kr's penge, som kan disse ting jeg beskriver?

Mange tak.
Avatar billede jokkejensen Novice
12. december 2005 - 17:13 #1
Forklar lige hvad du mener med at forsinke lyden, der skulle helst ikke være nogle form for forsinkelser/asynkronisering forbundet selv ved de dårligste lydkort..

Det er ofte fordi der bliver komprimeret samtidigt med at der indspilles.. eller andet hardware der ikke lige umiddelbart kan følge med.
Avatar billede maxboderskov Nybegynder
12. december 2005 - 19:01 #2
Hmm, ja altså... Hvis nu jeg indspiller noget, fx. guitar, og jeg bagefter vil indspille sang på det, trykker jeg record (bruger cubase), og indspiller sangen efter guitaren. Når jeg så trykker afspil, så kommer min sang senere end guitaren... Det er særlig lang tid, men nok til at man kan høre, at det lyder af helvede til :S
Avatar billede maxboderskov Nybegynder
12. december 2005 - 19:02 #3
Forresten, mht. mit andet hardware har jeg en Pentium 4 3,2 ghz og 1gb ddr2 med en maxtor 80 gb harddisk, så det burde ikke være der problemet lå.
Avatar billede jokkejensen Novice
12. december 2005 - 21:18 #4
du gemmer godt nok i en lossless wave komprimering ?

Nej det lyder til din pc overstiger alle forventninger til musik brug..

Men jeg tvivler stærkt på at nogen kan love dig at det skyldes dit lydkort..
Avatar billede jokkejensen Novice
12. december 2005 - 21:25 #5
alternativt skal du ud og have et lydkort med en lille processor og lidt ram på, koster godt nok lidt mere end de 500.. Alle kort under 1000 og sikkert 1500 har ofte ikke ram og processor men hviler på de eksisterende ram og cpu..

Derfor tror jeg ikke det vil have nogen betydning at købe et andet low-end lydkort.. Men jeg kan let tage fejl.. Kunne du eventuelt låne dig til noget - ville jeg varmt anbefale dig dette, blot til lige at forsøge, før du kaster 500 kr efter noget lignende det du har..
Avatar billede jokkejensen Novice
12. december 2005 - 21:26 #6
(og du benytter selvfølgeligt allerede line-in og ikke mic)
Avatar billede maxboderskov Nybegynder
12. december 2005 - 21:47 #7
Hmm... line in... Bruger mic :)?

Ehh, prøver lige at bruge line in i morgen - men hvad skulle det da ændre? Hvad er forskellen?

Og hvad er en lossless wave komprimering?
Avatar billede jokkejensen Novice
12. december 2005 - 21:50 #8
det er bare wave komprimering, uden nogen form for komprimering - altså for ikke at sætte systemet på nogen opgave når der indspilles, at den bare skal gemme det direkte som den modtager det til..

Jeg kan ikke sige der er den store forskel mellem mic og line-in, men line-in er mig bekendt uden forstærkning af signalet, hvor microfon stikket forstærker en smule, så forstærkeren ikke skal sidde i høretelefonerne..Igen, jeg kan tage fejl :)
Avatar billede maxboderskov Nybegynder
12. december 2005 - 21:54 #9
Hmm, det lyder meget flot, selvom jeg ikke kan se hvorfor det burde ændre noget :)

Men ok, jeg prøver det lige i morgen, og så skriver jeg lige hvad jeg har fundet ud af! :)
Avatar billede jokkejensen Novice
12. december 2005 - 22:02 #10
selvføligeligt er der en forskel, man forbinder heller ikke sin nye 7.1 kanals surrond forstærker til tv-et gennem headphone stikket på fjernsynet :)...

Man skal altid undgå forvrængende elementer..
Avatar billede darrich Novice
13. december 2005 - 14:58 #11
Har selv rodet med dette og kender forsinkelses problemet ved optagelser.

Jeg har købt et delta 44 kort da jeg anvender analog indspilning.
Har konfigureret routning på kortet så indgang fra guitar/mic routes direkte på kortet til udgange, som jeg forbinder til mit anlæg. Den er der ikke forsinkelse på.
Forsinkelsen ligger i pc softwaren så afspiller samme vej via anlæg, når jeg vil lægge sang på.

Du kan finde forskellige typer kort via link under computerware/hardware
http://www.eskildsen.dk/
Avatar billede maxboderskov Nybegynder
13. december 2005 - 15:02 #12
De er bare for dyre :S Hvad med et Creative audigy 2 zs, eller audigy 4?
Avatar billede darrich Novice
16. december 2005 - 17:39 #13
Hvis dit lydkort ikke kan hardware route, og du ikke kobler en udgang over til dit anlæg, så løser du ikke problemerne.

Creative audigy 2 og 4 er gode lydkort - men i mine øjne bare ikke det du har brug for i forbindelse med seriøst indspilning.
Vil foreslå dig at kontakte en musik forhandler inden du handler.
Avatar billede maxboderskov Nybegynder
16. december 2005 - 17:41 #14
Hvad er at "hardware route", og hvorfor skulle jeg koble en udgang til mit anlæg? Hvilken udgang? - Altså, mit anlæg er mit Logitech Z-5500, men når jeg indspiller, bruger jeg jo høretelefoner?
Avatar billede maxboderskov Nybegynder
16. december 2005 - 17:44 #15
Og forresten... Altså - jeg skal ikke have et til "seriøs indspilning", det skal bare kunne indspille så de kommer i takt... Men det er måske netop det der er forskellen på "useriøse" og "seriøse" lydkort?

Forstå mig ret, - jeg prøver bare at forstå det :)
Avatar billede darrich Novice
22. december 2005 - 09:23 #16
Hardware route betyder at du har f.eks. koblet din guitar til en indgang på kortet, og har konfigureret kortet, således at den samme lyd kommer ud af en udgang på kortet uden det først skal via windows og software. Det routes via hardwaren på kortet, hvilket kræver at kortet har ind og udgange der kan konfigureres til det.

Ja, netop det med sikre samme "takt" / undgå forsinkelse er hele essensen i at følge den metode jeg beskriver.
Med "seriøs indspilning" mener jeg blot hvor du vil kunne lægge flere instrumenter eller stemme på, altså flere lydspor kombineret (ikke svarende til studielyd).
Avatar billede darrich Novice
18. august 2006 - 11:07 #17
Husk at lukke spørgsmålet...om du er tilfreds eller ej :o)