Avatar billede suppenudel Nybegynder
09. december 2005 - 23:36 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Forslag til brugerdatabase

Hej,

Jeg sidder lige og prøver at udtænke en brugerdatabase inden for sport hvor en bruger er oprettet én gang, men kan, hvis han har lyst, deltage i en eller flere dicipliner.

Jeg vil helst at brugeren skal indtaste sine oplysninger m. navn osv. kun én gang og have et entydigt bruger-ID, men at han har muligheden for at være med i én eller flere sportsgrene, hvor der for hver kan gælde forskellige er præferencer som Handicap, Regler og Point. - Disse havde jeg tænkt skulle ligge i tabeller for sig selv.

Altså databasen vil jeg gerne strikke sammen så brugeren kan registrere sig én gang, men han må gerne være regístreret under grenen "tennis" - eller både grenen "tennis" og "golf", som har hver sin tabel fordi der gælder forskellige præferencer og regler for henholdsvis hver sport/hver tabel.

Håber det ikke er indviklet at forstå. - Jeg har prøvet at lave det hvor jeg giver hver en sportsgren et ID og så laver GrenID hos hver bruger som så relaterer til hinanden. Dette virker fint, hvis brugeren altså kun relaterer til én sportsgren, men hvad hvis brugeren vil være registreret som udøvende tennis, golf og fodbold på én gang, som ligger med deres præferencer i hver deres tabel..

Håber nogen kan komme med et lille indblik :-)
Mvn
Avatar billede cool_casper Nybegynder
09. december 2005 - 23:41 #1
Måske kan du lave en ekstra tabel som er til ting som de er tilmeldt til:

TilmeldteTilGren
- ID
- brugerID
- grenID

Her er dit ID din primære nøgle og de to andre informationer kan stå der uendelig antal gange. På den måde kan de enkelte bruge godt optræde flere gange og med forskelligt GrenID.
Avatar billede cool_casper Nybegynder
09. december 2005 - 23:42 #2
bruge=brugere
Avatar billede hacked Nybegynder
10. december 2005 - 00:28 #3
7 tabeller

Bruger
  ID <- Primary key
  Navn
  ect...

Sportsgren
  ID <- Primary key
  Navn
  ect...

Bruger_Sportsgren <- Relationstabel (mange til mange)
  ID <- Primary key
  Bruger_ID <- Foreign key
  Sportsgren_ID <- Foreign key

Regel
  ID <- Primary key
  Name/Tekst

Sportsgren_Regel <- Relationstabel (mange til mange)
  ID <- Primary key
  Sportsgren_ID <- Foreign key)
  Regel_ID <- Foreign key)

Praeference
  ID <- Primary key
  Name/Tekst

Sportsgren_Praeference <- Relationstabel (mange til mange)
  ID <- Primary key
  Sportsgren_ID <- Foreign key)
  Praeference_ID <- Foreign key)

Ved ikke om din intention er at en regel/præference kan gå igen i flere sportsgrene osv. Derfor er dette blot et udkast.
Avatar billede hacked Nybegynder
10. december 2005 - 00:29 #4
Ved ikke om det er din intention*
Avatar billede hacked Nybegynder
10. december 2005 - 00:35 #5
Hm - kan ikke lige se ud fra din tekst om 1 præference har tilknyttet regler

Citat:

"men at han har muligheden for at være med i én eller flere sportsgrene, hvor der for hver kan gælde forskellige er præferencer som Handicap, Regler og Point"

"som har hver sin tabel fordi der gælder forskellige præferencer og regler for henholdsvis hver sport/hver tabel"
Avatar billede suppenudel Nybegynder
11. december 2005 - 02:55 #6
Hejsa.

Jeg har kigget lidt på jeres forslag og prøvet at bygge den database som malkor foreslår, og jeg tror det er ude i den stil.

Der skal gælde et sæt præferencer eller hvad man skal kalde det, for hver sportsgren, f.eks. hvis nu en sportsgren er basket, så skal der være kollonnerne ex. point, fodfejl, udvisninger osv.

Hvor der i grenen ex. skak bare skal være tid, resultat

- Altså så det må endne op med en tabel for hver sportsgren som relaterer til grenens ID, men det er måske det du mener Malkor, med dine to tabeller "regler" og "præferencer"? Jeg mente ikke at reglerne for spillet skulle være i databasen, men bare at hver gren har et sæt kollonner hvor man kan "bogføre" grenens mest essentielle bestandele.

Det er blot vigtigt at brugeren bare kan være registreret én gang, og at han så kan "abonnere" på 1 eller flere sportsgrene, som hver har et sæt bestandele (før kaldet præferencer) af forskellig art.

Håber ikke jeg har skabt mere forvirring! :-)
Avatar billede suppenudel Nybegynder
12. december 2005 - 16:56 #7
Jeg tror faktisk jeg er ved at have løsningen med hjælp fra jeres svar. Smid et svar malkor, så kan i dele lige over. - Så vender jeg tilbage hvis jeg får probs med det igen..
Avatar billede suppenudel Nybegynder
30. december 2005 - 22:58 #8
Så må cool_casper løbe af med dem alle.. :-)
Avatar billede hacked Nybegynder
20. februar 2006 - 02:16 #9
np :) samler ikke på point d-_-b