Avatar billede pegasus72 Nybegynder
29. november 2005 - 11:05 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Hvilken Open Source DB er hurtigst?

Er i tvivl om performance på DBer..
Hvilken Db skal vælges hvis det er open source og hvis man bare skal have det mest stabile/hurtigste evt. betalings løsning?
Avatar billede schwarz84 Nybegynder
29. november 2005 - 11:36 #1
PostgreSQL har ry for at være den hurtigste, men den er noget tung at danse med mht. konfiguration. MySQL er noget nemmere at konfigurere, men har ry for at være langsommere. Jeg kan dog ikke mærke nogen forskel...
Avatar billede darth-domino Nybegynder
29. november 2005 - 12:15 #2
Jeg gav op da jeg skulle kigge på "PostgreSQL", men MySQL er faktisk lige til at gå til med den brugerflade der kommer med!
Avatar billede dsj Nybegynder
29. november 2005 - 12:42 #3
MySQL er hurtigere end PostgreSQL til simple SQL-statements, hvis du vælger tabel-formatet MyISAM, der ikke understøtter transaktioner. PostgreSQL derimod skalerer langt bedre ved større belastninger og mere komplekse SQL-statements. PostgreSQL understøtter altid transaktioner og kan låse på felt-niveau. I forhold til performance, kan PostgreSQL måle sig med Microsoft SQL Server.

Mht. stabilitet har jeg gennem flere år erfaret, at PostgreSQL er klart mere stabil end MySQL. Ved store datamængder og høje belastninger (mange brugere og komplekse SQL-statements), har MySQL under MyISAM-tabelformatet tendens til at ødelægge og smide data væk - den crasher også lettere under store belastninger. PostgreSQL har jeg endnu ikke oplevet crashe.
Avatar billede pegasus72 Nybegynder
29. november 2005 - 22:43 #4
Tak for en dybdegående forklaring mht erfaring..
PostgreSQL er lige med PgSQL ikke?

Svar dsj..
Avatar billede dsj Nybegynder
29. november 2005 - 23:53 #5
Jo, PostgreSQL kaldes både for PgSQL og Postgres.