Avatar billede namakama Nybegynder
23. november 2005 - 10:18 Der er 3 kommentarer og
3 løsninger

Ændre diskstørrelse i RAID 1 konfiguration

Jeg kører p.t. 2 stk. Maxtor 120 GB SATA i RAID 1. Men de er ved at være lidt underdimensionerede.

Kan jeg opgradere til eksempelvis 2 stk. 300 GB uden at skulle reinstallere min maskine?
Avatar billede darrich Novice
23. november 2005 - 10:59 #1
Du burde nok skrive følgende:
Hvilket operativsystem?
Er det hardware eller software spejl?
Hvor mange diske er der plads til i maskinen samtidig?

Hvis du snakker et software spejl på en windows 2000 eller 2003 server, så ja.
Her er en måde.
1. Luk maskinen ned.
2. Tag den ene disk fra spejlet ud og gem den. En backup af de gamle data.
3. Startup og bryd spejlet (ikke delete så ryger data)
4. Luk ned og sæt en af de nye diske i (evt. begge hvis der er plads.)
5. Startup formater de nye
6. Kopier data til en af de nye
7. Konfigurer den som ny boot disk
8. Check du kan starte op på den nye
9. Luk ned og pil den gamle ud
10. Startup og opret spejl på den anden nye

Du kan finde information om det i resourcekit online her:
http://www.microsoft.com/resources/documentation/Windows/2000/server/reskit/en-us/Default.asp?url=/resources/documentation/Windows/2000/server/reskit/en-us/core/fndd_flt_DSVC.asp
Avatar billede namakama Nybegynder
23. november 2005 - 12:36 #2
Undskyld jeg ikke var specefik nok.

Men jeg kører hardware RAID 1 på min PC med XP Pro og plads til 2 SATA diske og 2 ATA diske.
Avatar billede darrich Novice
23. november 2005 - 21:15 #3
No problem :o) man hjælper jo hinanden her inde.

Hardware raid er lidt mere tricky. Spejlet optræder i windows som en partition.
(Det er altid en god ide at søge hos leverandøren på muligheder og vejledning.)
Da der kun er plads til 2 SATA, og hardware raid ikke kan køre med forskellige diske
så har du to muligheder som jeg ser det.

A. du kobler en ATA disk på, hvor du kopiere data til først og sikrer dig, at du kan boote på denne via kontrolpanel -> administration -> computeradministration -> lager -> diskhåndtering.
Piller de gamle SATA diske fra og ligger dem til side. (rart at kunne gå tilbage, hvis noget svigter)
Sætter de nye SATA diske i, og kopiere data fra ATA disken, og konfigurerer til boot fra den nye partition med nyt SATA raid 1.

B. Du skaffer en ekstra SATA controller til et ekstra raid1 og putterdet i din maskine, så du kan køre med alle fire SATA diske på samme tid.
Avatar billede namakama Nybegynder
23. november 2005 - 22:44 #4
Ja jeg tænkte nok at det ikke er alt for nemt. Jeg tror bare at jeg køber noget mere diskpalds til backup.
Avatar billede namakama Nybegynder
23. november 2005 - 22:47 #5
Ny har jeg klikket 'accepter' 30 gange men lige lidt sker der. Og jo jeg har også prøvet at disable min firewall (Zonealarm Pro)
Avatar billede darrich Novice
04. december 2005 - 18:07 #6
Prøver lige at lavet en ny her :o)