Avatar billede reginho Nybegynder
18. november 2005 - 10:23 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Open Source kompetence database/program?

Hej

På mit job vil vi gerne have en db, hvor vi kan slå de forskellige medarbejdere op i, og derved se deres kompetencer. Hvis vi f.eks mangler en der kan noget med netværk, skriver vi netværk og får så f.eks en liste over personer der kan noget med det.

Min chef er bange for at det vil tage for mange mand-timer at lave det i access, men bad mig kort se på det. Jeg prøver at overbevise min chef om at open source ikke er farligt, og vil derfor gerne høre om der er nogen der kender til en form for kompetence DB/program, man "nemt og hurtigt" kan udfylde, så jeg kan præsentere den for ham?

Hvis der er nogen der kender til det, må i gerne evt. fortælle lidt nærmere om systemet, hvordan det virker osv.

Mvh
Regin
Avatar billede strych9 Praktikant
18. november 2005 - 13:20 #1
hmm lige netop nemme og hurtige database programmer findes der ikke så mange af i Linux.
Den mest letvægts af dem hedder sqlite, men der er ingen gui frontend til. Ellers ville den heller ikke være letvægt =)

I den nye openoffice 2.0 har de vist givet et boost til database siden, så der kan være et nogenlunde modstykke til access. Har ikke haft tid til at kigge på det selv endnu.

Husk iøvrigt lige at være varsom om hvad der registreres om folk. Der er en persondatalov og et datatilsyn i Danmark....
Avatar billede strych9 Praktikant
18. november 2005 - 13:47 #2
Jeg har lige kigget på OpenOffice Base. Det skulle være ligetil. Bortset fra søgning som nok kommer til at kræve lidt SQL kendskab.
Avatar billede reginho Nybegynder
18. november 2005 - 19:47 #3
Findes der ikke et mere eller mindre færdigudviklet kompetence-oversigts-system i open source, som kan køre på win xp? Det er noget i den stil jeg jagter, så man ikke behøves at lave det i Access eller F.eks Base.
Avatar billede strych9 Praktikant
18. november 2005 - 19:57 #4
Jeg kender ikke lige til et som er så specialiseret efter lige præcist det lille hjørne der.

Måske du er heldig hvis du går på jagt på www.freshmeat.net

Men fuldstændigt færdige og klappe-klare vel-dokumenterede løsninger finder du altså ikke mange af indenfor open source. Tænk lidt over det: En ting er at lave software, men hvorfor skulle nogen give sig i kast med at være villigt serviceorgan oveni? Det er det man betaler for med kommercielt software i dag, når et open source alternativ eksisterer. Hvis der er behov for det så lad være med overhovedet at forsøge at overbevise ham. Han vil altid kunne finde noget at sætte fingeren på med open source.
Avatar billede reginho Nybegynder
18. november 2005 - 21:31 #5
oki, prøver at se der. Jeg kender godt open source, og ved godt at man altid kan sætte fingeren på noget. Er bare stødt på så mange forskellige applikationer, f.eks på www.sourceforge.net, men har ikke lige fundet det jeg ledte efter.

Så det jeg leder efter er et eller andet system, som man enten "nemt" kan tilrette eller tilpasse til formålet..
Avatar billede reginho Nybegynder
24. november 2005 - 20:36 #6
Ok... var lidt svær at svare på også...
Avatar billede strych9 Praktikant
24. november 2005 - 20:40 #7
så det var frugtesløst?
tænkte jeg nok..