Avatar billede rojda Nybegynder
15. november 2005 - 16:25 Der er 12 kommentarer og
2 løsninger

Jeg kan desvære ikke hører lyd på min computer

hej...
jeg er kommet til at slette alt der har med lyd at gøre på min computer. dvs. der er ingen lyd på computer... hvad skal jeg gøre ???????
Avatar billede halifax Nybegynder
15. november 2005 - 16:52 #1
Det er forhåbentlig ret simpelt - du skal kort sagt have installeret driverne til dit lydkort. Går ud fra du ikke fysisk har fjernet noget hardware (lydkortet).

Bruger du Windows XP vil den efter en genstart finde nyt hardware (=lydkort) og installere driver til det.

Løser det ikke problemet må du skrive lidt mere detaljeret hvad du har gjort for "at slette alt der med lyd at gøre på min computer"
Har du fx. fjernet noget inde fra Enhedshåndtering og hvad?  ......eller via Kontrolpanel og hvad?
Avatar billede off-line Nybegynder
15. november 2005 - 18:37 #2
Hvis du har "on board" lyd, d.vs. at du ikke har et selvstændig lydkort, men at det
ligger på bundkortet, så ligger drivern på den CD, som fulgte med bundkortet.
Hvis du har lydkort, men ikke ved hvad det hedder, kan du få et lille freeware
program til at vise det:http://www.lavalys.com/
Avatar billede rojda Nybegynder
16. november 2005 - 17:52 #3
hej
jeg har ikke fyssik fjernet noget hardware nej... ja jeg bruger Windows XP..  jeg har sletett det via Kontrolpanel. men hvordan er det man genstarter så den kan finde nyt hardware og installer den
Avatar billede halifax Nybegynder
17. november 2005 - 06:36 #4
Du genstarter den bare, så finder den selv nyt hardware.
Avatar billede rojda Nybegynder
18. november 2005 - 15:56 #5
hej
det har jeg prøvet men det lykkedes mig ikke.
hvordan mener du at jeg skal genstarte den...
Avatar billede halifax Nybegynder
19. november 2005 - 04:56 #6
Du skriver du er kommet til at slette alt der har med lyd at gøre via Kontrolpanel.
Jeg troede derfor i første omgang, at du havde slettet (fjernet) lydkortet fra computeren. Derfor var svaret at du skule genstarte computeren - en ganske normal genstart af den.

Men "det lykkedes mig ikke", siger du. Derfor tyder det ikke på, at du har fjernet lydkortet. Det lyder snarere som du har deaktiveret det.

Lad os først se på om lydkortet stadig er der.
1. Gå i Enhedshåndtering (højreklik Denne computer, vælg Egenskaber. Klik på fanebladet Hardware, klik dernæst på Enhedshåndtering.)

2. Udvid plus-tegnet ud for Enheder til Lyd, Video og Spil.
Her finder du dit lydkort, højreklik på det og vælg egenskaber.
I dialogboksen som kommer frem kan du se om der står "Denne enhed virker korrekt" eller noget andet, og i bunden kan du se om lydkortet er aktiveret eller deaktiveret. Det skal være aktiveret.

Det kan også tænkes, du blot har slået lydkanalerne fra = an ikke høre lyd. Dobbeltklik på højttaler ikonet nede til venstre ved uret for at åbne lydkontrolpanelet. Her kan du se om de enkelte lydkanaler er slået fra eller ej. Slå dem til du har brug for.
Er højttaler ikonet ikke nede ved uret kan du åbne lydkontrolpanel ved at klikke Start => Kør, skriv sndvol32 og klik på OK.

Tjek også under Kontrolpanel => Lyde og Lydenheder at der ikke her er sat "hak" ud for "noget slå fra" halløj. For når du er kommet til at slå det fra, må du også kunne slå det til igen.

Det var nogle muligheder at kikke på - håber du får din lyd tilbage.  :)    ...... skriv igen, hvis du ikke får det tl at virke.
Avatar billede rojda Nybegynder
19. november 2005 - 12:30 #7
du forklare meget tydeligt tusind tak for hjælpen, men når jeg nå til punkt 2 står der at jeg skal højreklikke på lydkortet og vælge egenskaber.. hvilke en af dem er lydkortet er det Codecs til lydenheder ... når jeg trykker på den kommer der som du siger om "Denne enhed virker korrekt", det gør det også ... men men i bunden kan jeg ikke se om lydkortet er aktiveret eller deaktiveret... det ken jeg ikke lave om fordi dér hvor der stå brug af enheden er grå hvor man ikke kan lave om... jeg tror det er det der skal aktiveres... så lykkes mig det måske.....
spørgsmålet er nu om hvordan kan jeg aktiverer brug af enheden nu, så der står at brug af enheden er aktiveret...
Avatar billede halifax Nybegynder
19. november 2005 - 13:28 #8
Codec er ikke lydkortet men en komponent til afvikling af lyd eller video. Der kan være installeret flere codec's på en pc, afhængig af hvilken lyd- og videoformater computeren kan behandle.
Ordet er en forkortelse af COde og DECode, altså kode og afkode, da de fleste formater er i komprimeret form. Ellers ville filerne fylde alt for meget. Et eksempel er mp3-filer.

Nå, vi skal videre med pkt. 2 og have fundet lydkortet. Afhængig af mærke kan det hedde noget med AC97 Audio, c-media, creative m.fl.

Kan du finde noget i den retning? Højreklik på det og vælg egenskaber.

Avatar billede rojda Nybegynder
19. november 2005 - 14:01 #9
jeg kan ikke finde lydkortet.... der er ikke noget der hedder alle de navne som stå oven på...
1. jeg gå ind i Enhedshåndtering højreklik Denne computer, vælg Egenskaber. Klikker på fanebladet Hardware, og klikker dernæst på Enhedshåndtering.

2.her når jeg udvider den så kommer der netop disse under punkter
Codecs til lydenheder
Codecs til videoenheder
Drivere til ældre lydenheder
Mediestyringsenheder
Ældrevideocaptureenheder
når jeg f.eks. trykker på en af dem, men du siger så det ikke er den der er lyde kortet. Under Enhedshåndtering kan jeg ikke se andre punkter om Lyd...
tak for tålmodigheden men jeg jeg kan ikke.... hvad ska jeg trykke på hvis det ikke er alle disse punkter som jeg jeg stillet op.
Avatar billede halifax Nybegynder
19. november 2005 - 18:35 #10
Tjaa.. nu stiger mystikken.  :)
Det er fint du nævner alt hvad der står under "Enheder til lyd video og spil". Der er hvad der skal være der - BORTSET FRA lydkortet. Mystisk....

Enhedshåndtering er det sted, hvor man kan (burde kunne) se alt hardware i en computer. Sååå....  hvor er lydkortet?

Prøv lige at gå i Enhedshåndtering igen. Se efter om der øverst i rækkefølgen står nogen beskrevet som "Ukendt enhed" og/eller markeret med gult udråbstegn eller gult spørgsmålstegn over sig.
Hvis ja, højreklik på det, vælg egenskaber.

1. Hvad står der under egenskaber? (beskrivelse af enheden)
2. Hvilke muligheder fremkommer ved højreklik? (opdater driver, aktiver eller..?)

Jeg sørger fordi jeg ikke har en lignende situation selv og derfor ikke kender alle punkterne.

Avatar billede rojda Nybegynder
19. november 2005 - 23:08 #11
okay .... :)
under Enhedshåndtering er der noget der hedder andre enheder når højrre klikker på den og egenskeber kommer der 4 hoved punkter;
Generelt- under her står der noget om enhedsstatus og den er aktiveret.
Driver- herunder er driver detaljer, opdater driver,annulerer opdatering og Fjern.. jeg har prøvet og opdateret men så siger den at hardwaren ikke blev installeret fordi guiden ikek kunne finde den nødvendige software.
Detaljer- her står der enhedsforekomst-id
Ressourcer- og her står der = denne enhed bruger ingen ressourcer da der er opstået en fejl.
Avatar billede halifax Nybegynder
20. november 2005 - 00:17 #12
I Enhedshåndtering højreklik det der "andre enheder" og vælg Fjern og ok til at fjerne. Ingen tvivl om det er lydkort.

Genstart dernæst computeren. Windows vil finde nyt hardware og skulle gerne selv kunne installere driveren til det. XP skulle gerne indeholde driver til lydkortet.

Fulgte der ikke en cd-rom med til din computer, hvorpå der er drivere? Skal bruges i tilfælde af den stadig ikke kan finde den nødvendige software, som du skrev ovenfor.
Avatar billede rojda Nybegynder
20. november 2005 - 17:26 #13
ayyyyyyyyyy tusind takkkkkkkkkkkkk for hjælpen :))))))))))))))
har fundet det nuuuuuuuuu:)

hej hej vi ses en anden god dag;)
Avatar billede halifax Nybegynder
20. november 2005 - 18:13 #14
Jaee.. vi ses måske en anden god dag på eksperten.    :)

Er du tilfreds med den hjælp du har fået så marker mit navn i boksen ude til venstre og klik akcepter.
Herved får jeg tildelt de udsatte point, og spørgsmålet lukkes.