Avatar billede kj_kj Praktikant
05. november 2005 - 12:04 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

harddisk problem

jeg har lige sat en ny harddisk i min pc men den kan ikke se den inde i denne computer ?
hvad kan der være galt ?
Avatar billede peet49 Nybegynder
05. november 2005 - 12:06 #1
Du skal i diskhåndtering, og gøre den klar med partition og formatering.
Avatar billede kj_kj Praktikant
05. november 2005 - 12:09 #2
hvor finder man det der diskhåndtering?
Avatar billede fromsej Praktikant
05. november 2005 - 12:13 #3
Højreklik på "Denne Computer"->Administrer->Diskhåndtering.
Avatar billede kj_kj Praktikant
05. november 2005 - 12:13 #4
har fundet det ^
men jeg kan ikke se det nye drev inde i det der diskhåndtering ???
Avatar billede fromsej Praktikant
05. november 2005 - 12:15 #5
Hvordan er det jumpet (Master-Slave)?
Sidder det på IDE 1 eller 2?
Avatar billede kj_kj Praktikant
05. november 2005 - 12:16 #6
hvad mener du ..forstår det ikke ?^^
Avatar billede wulffe Nybegynder
05. november 2005 - 12:17 #7
Bag harddisken er der 4-8 pin .. så er der sådan en hvid dims sat på "klods" så kan du se ovenpåå hardisken så står der om den er sat itl Master-slave osv
Avatar billede peet49 Nybegynder
05. november 2005 - 12:20 #8
fromsej->>Med ekspertens nye reperation af div. må jeg nok sige, at det er blevet endnu sværere, at følge med i spørgsmålene, nu kommer der næsten ingen mail.
Avatar billede peet49 Nybegynder
05. november 2005 - 12:21 #9
wulffe->Den hvide dims, kan også være en sort dims.
Jumper helt ind mod det brede kabel=master, normalt er disken slave uden jumper.
Avatar billede kj_kj Praktikant
05. november 2005 - 12:28 #10
der står no jumper = ds slave
Avatar billede peet49 Nybegynder
05. november 2005 - 12:52 #11
Sidder disken alene på kablet?skal du jumpe master.
Avatar billede kj_kj Praktikant
05. november 2005 - 13:44 #12
det gør den ikke ?
Avatar billede dragonknight Juniormester
05. november 2005 - 14:04 #13
Hvis den ikke sidder alene, så skal du jumpe den som Slave.

Der er som regel en anvisning på drevet, hvordan du jumper den som slave.
Avatar billede kj_kj Praktikant
05. november 2005 - 14:11 #14
vved at jumpe er det noget man gør under drevet ?
Avatar billede fromsej Praktikant
05. november 2005 - 16:01 #15
Hvilket fabrikat er harddisken?

Peet49>> Ja, det er ikke blevet bedre, tværtimod.
Avatar billede dragonknight Juniormester
05. november 2005 - 17:17 #16
På bagsiden af drevet der hvor du kobler datakablet til, sidder der nogle messing pinde i 2 rækker, og det er på 2 af disse pinde, som du skal sætte en jumper, som er en lille plastik dims, som indeni har et stykke metal, som forbinder de 2 pinde, som jumperen sættes over.

Derfor skal du på drevet finde en lille label, som beskriver hvilke pinde du skal kortslutte med jumperen for at den skal opføre sig som en Slave disk. Når du ved dette, så tager du den jumper som sidder 2 pinde, og sætter over på de to pinde, som beskrevet på label.
Avatar billede kj_kj Praktikant
06. november 2005 - 11:13 #17
jamen den har været brugt før ?
burde den så  ikke virke uden man skal det der ?
Avatar billede dragonknight Juniormester
07. november 2005 - 18:02 #18
Det afhænger af hordan den har været jumpet, men da du ikke kan se den, så er den sikkert jumpet som Master, og du sæter en til et datakabel, hvor der allerede er en Master.

På ATA diske, er disk kontrolleren ikke på selve bundkortet, men den sidder fysisk på disken. Der kan ikke være 2 Master diske på samme datakabel, og der kan heller ikke være 2 Slave diske på samme datakabel. Der må/skal kun være en disk's kontroller der er aktiveret (jumpet som Master), men der skal også være en der er aktiveret, eller er der ikke nogen hardware til at styre. Når 2 diske er jumpet som Master på samme kabel, så prøver de begge at styre disk access, og der kan ikke fungere.

I og med at den fungerede inden du introducerede den nye disk, så er den disk der sidder i givetvis jumpet som Master, og derfor når du kobler den nye disk på samme kabel, så SKAL den jumpes som Slave. Det er undifferent om disken før har været i brug eller ej.
Avatar billede dragonknight Juniormester
07. december 2005 - 01:30 #19
Er du kommet videre ?
Avatar billede kj_kj Praktikant
22. april 2006 - 15:10 #20
har fundet ud af det tak ,,(;