Avatar billede palle1976 Nybegynder
02. november 2005 - 13:28 Der er 7 kommentarer og
2 løsninger

Rapportering i Notes

Jeg skal til at finde et produkt som kan lave rapportering fra Lotus Notes. Jeg skal bruge produktet til at lave avancerede rapporter men det skal også bruges til at lave helt almindelige udskrifter osv.

Jeg kender på nuværende tidspunkt to produkter men har lidt svært ved at finde ud af hvad der er bedst.

Det første produkt er Crystal Reports. Det er et godt produkt med en stært rapport generator men de har desværre lige fjernet den native Lotus Notes driver. Dvs at man er tvunget til at bruge ODBC.

Det andet produkt er IntelliPRINTPLUS. Jeg kender ikke produktet særligt godt men det virker meget stært. Det har indbygget native Lotus Notes driver og det virker også rimelig stærkt i rapport genereringen.

Er det nogen der kan komme med fordele og ulemper ved de to produkter og eventuelle erfaringer i brugen af dem ? Jeg vil også gerne høre om andre produkter.

Jeg deler points ud til dem der deltager i debatten og hjælper mig til at vælge det rigtige produkt.
Avatar billede jogii Nybegynder
02. november 2005 - 13:45 #1
Hvis du på sigt vil lave rapporter der trækker på ikke-Notes data, så vil Crystal-Reports nok være at foretrække. Jeg ved dog ikke om IntelliPrintPlus også kan hente ODBC-data fra andre kilder, som du evt. ønsker at kombinere med dine Notesdata.

NotesSQL er ikke specielt hurtigt, men jeg har en kunde der er meget glad for den. De sidder i Access og trækker rapporter med data fra Notes og Concorde.

Så dette er ikke så meget en anbefaling af et produkt, blot en påmindelse om hvad du kan bruge som kriterie ...
Avatar billede palle1976 Nybegynder
03. november 2005 - 10:49 #2
Det er en nødvendighed at produktet skal kunne lave data via ODBC forbindelser. Det kan IntelliPRINTPLUS også, så det er ikke der Crystal Reports vinder i forhold til IntelliPRINTPLUS.

Du har ret i at NotesSQL ikke er særlig hurtig, netop derfor mener at Crystal Report har lidt mangler, da de jo har fjernet den native Notes driver.
Avatar billede jogii Nybegynder
03. november 2005 - 10:55 #3
Men er Native Notes vs. ODBC-NotesSQL så meget hurtigere? Meget af hastigheden i NotesSQL er jo givet ud fra NSF-databasernes struktur. Hvis du vil lave "vilkårlige" adgange (ikke via forhåndsdefinerede views) til Notes via C-API~OLE~COM, så er det heller ikke særlig hurtig. Hvis du via ODBC tilgår en Notes tabel, er det så mærkbar langsommere end NativeNotes? Vil brugerne opleve det som en flaskehals?
Avatar billede palle1976 Nybegynder
03. november 2005 - 11:00 #4
Jeg har prøvet at bruge ODBC-NotesSQL og det virkede faktisk OK, men jeg har nok lidt svært ved at sige om native Notes er mærkbart bedre. Der skal man nok have arbejdet lidt mere med det for at kunne sige det.

Bruger du Crystal Reports og hvad er dine erfaringer med det ??

Jeg har arbejde lidt med det men synes at det er lidt svært at eksportere dynamiske rapporter... men måske er det mig der ikke helt forstår hvordan det gøre bedst muligt...
Avatar billede jogii Nybegynder
03. november 2005 - 11:07 #5
Nej, jeg er desværre helt blank på det område. Jeg anveder kun Notesoversigter (og enkelte gange nogle formularer) til rapportering. Men nu er det også fordi jeg selv kan programmere. Det er ret sjældent jeg støder ind i områder hvor jeg ikke kan gøre tingene i Notes. Men jeg kender kunder der anvender Crystal Reports til udtræk af f.eks. Oracle ERP og Microsoft Navision Finacials, og det er måske der styrken for Crystal Reports ligger, nemlig at du ikke behøver at lære så meget andet når du først kan tilgå den første kilde. Men nu siger du at IntelliPrint også kan lave ODBC, så jeg går ud fra at det er muligt at lave rapporter der kun henter data udefra. Så er der faktisk kun brugervenligheden tilbage at diskutere (og evt. faciliteter).
Avatar billede palle1976 Nybegynder
30. januar 2006 - 08:48 #6
Jeg lukker dette svar, da der åbenbart ikke kommer flere kommentarer. Jeg vælger at dele points med jogii. Lad mig vide hvis du er utilfreds med det.
Avatar billede palle1976 Nybegynder
30. januar 2006 - 08:50 #7
jogii, hvis du smider et svar kommer der lidt points.
Avatar billede jogii Nybegynder
30. januar 2006 - 10:57 #8
nej næppe, den pointpulje du havde oprettet er da også alt for stor til dette spørgsmål.
30 er passende.
Kan man opgøre det efterhånden? Måske er det "tidsforbruget" og "antal ord" der er afgørende :-)
Avatar billede palle1976 Nybegynder
30. januar 2006 - 11:01 #9
Jeg ved godt at det var mange points, men jeg havde virkelig brug for noget viden omkring dette. At jeg så ikke fik det ud af det som jeg havde håbet, er så bare en anden sag....

Det skal dog ikke gå ud over dig, og du får derfor 100 points.