Avatar billede _et Praktikant
31. oktober 2005 - 23:19 Der er 3 kommentarer og
3 løsninger

adgang til lokal www via url fra indersiden af pix 501

Jeg har en pix 501, og vil gerne have så når jeg taster min egen URL på indersiden så får jeg min server, precis som hvis jeg havde siddet udenfor. Som det er nu får jeg bare en "siden kan ikke vises". Men hvis jeg bruger serverens IP er der intet problem, men da jeg bruger URL'en til at vælge site, kan denne løsning ikke bruges.

Kan det lade sig gøre?
Avatar billede strych9 Praktikant
01. november 2005 - 00:01 #1
Forklaring, hvis web serveren er på dit LAN, hvilket ikke fremgår helt klart af dit spørgsmål:

tilføj en domæne til LAN ip mapping i filen
c:\windows\system32\drivers\etc\hosts
Det er en tekst fil, så åbn den med notepad.

Det skal gøres på alle workstations på dit LAN, og nej der er ingen bedre løsning uden at sætte en DNS server op lokalt, hvilket vil være overkill.

Forklaring B:
Det er muligt at du har et problem med NAT i din router. Prøv at opdatere firmwaren i den.
Avatar billede rubeck Nybegynder
01. november 2005 - 08:30 #2
Afhængigt af dit specifikke setup kan du evt bruge PIXens ALIAS kommando, men det afhænger af nogle enkelte ting.

Læs mere her http://www.cisco.com/warp/public/110/alias.html

Mvh

Rubeck
Avatar billede jens_bach Nybegynder
01. november 2005 - 21:01 #3
man kan ikke lave routing på samme interface på en pix vertion pre 7.

med ander ord så skal du få pcen (på lan'et) til og forespøre på den interne ip,og som rubeck skiver så er det ALIAS du skal bruge til og lave om på dns pakken fra din dns server på ydersiden

1. klienten forespøre på www.DitDomain.dk
2. dns serveren svart
3. pix'en laver svaret om så ip'en i svaret bliver fx 192.168.0.10
4. klienten modtage pakken fra DNS serveren og sender en request til 192.168.0.10 istedet for 80.23.24.10

det som du skal skive på PIX'en er
--------------------------------------------------------
sysopt noproxyarp inside
alias (inside) 192.168.0.10 80.23.24.10 255.255.255.255
--------------------------------------------------------
Avatar billede jens_bach Nybegynder
01. november 2005 - 21:05 #4
strych9 Forklaring B:-> det er lige efter bogen, og altså ikke en fejl. som nævnt er der åbnet for same interface loop muligheden i ver. 7 og op

men hvis man vil det så er det er bederer ide og købe en router med firewall f.s.

pix'en halter en del efter routeren mht nice to have ting som dette
Avatar billede strych9 Praktikant
01. november 2005 - 21:37 #5
ja jeg må have snorksovet da jeg svarede på dette, for jeg bed slet ikke mærke i at det er en pix. =)
Det der hack med hosts filen vil dog stadig virke. Personligt ville jeg foretrække det i en snæver vending hvis det kun er 2-3 enheder der står bag den. Smag og behag.
Men hvis man skal "do-it-right(tm)" så er det som du beskriver ja.
Avatar billede _et Praktikant
01. november 2005 - 22:32 #6
Jeg takker - Alias virkede perfekt.

Kan "sysopt noproxyarp inside" komandoen have "bivirkninger" jeg burde kende til?