Avatar billede glazzy Nybegynder
24. oktober 2005 - 16:59 Der er 60 kommentarer og
1 løsning

hjælp - trådløs router virker ikke!

HJÆLP, kan ikke få min tådløse router til at virke.
Den er af mærket DI-624+ og min computer er en hp pavilion zd 8256 med indbygget trådløst netværks kort.
Har fulgt instalationsguiden til routeren, men det virker ikke. Hvordan får jeg routeren og computeren til at snakke sammen og hvordan  krypterer jeg signalet, så det kun er mig der kan logge på?
Avatar billede egr_sli Nybegynder
24. oktober 2005 - 17:05 #1
du har selvfølgelig husket at tilslutte routeren til telefon stikket ik ?
- har du husket at aktivere trådløst netværk i windows ?
Start - kontrolpanel - Netværks- og Internetforbindelser - Netværksforbindelser
- har du installeret dit trådløse netkort rigtigt ?
Avatar billede glazzy Nybegynder
24. oktober 2005 - 17:19 #2
Når jeg går ind i netværksforbindelser, skal jeg så oprette et nyt - hvis ja hvordan, og netværkskortet ved jeg heller ikke lige hvordan man installerer. (Computere er ikke min stærkeste side). Jeg får internet via kabel tv og der er et modem, som jeg så har forbundet med routeren og pt har jeg et netværkskabel fra routerens port 1 til computeren så jeg kan komme på nettet.
Avatar billede egr_sli Nybegynder
24. oktober 2005 - 17:55 #3
det er sjovt jeg har næsten samme problem, men da jeg satte den trådløse router til sagde zonedalarm straks at der er fundet nyt trådløst net osv. har også gjort det samme som dig, det med at trække en ledning.
jeg har så bare en pc med centrino teknologi så jeg behøver ikke netkort.
men er netkortet indbygget ? og er det en stationær ? måske står routeren for langt væk ?
Avatar billede glazzy Nybegynder
24. oktober 2005 - 18:03 #4
Netkortet er indbygget og det er en bærbar. Hele skidtet har virket indtil strømmen til routeren blev afbrudt og derefter var der intet der virkede. Har lavet det en gang før vha af en fra denne side, men det er noget tid siden og kan ikke huske hvad han sagde jeg skulle gøre. kan jeg eventuelt finde mit gamle spørgsmål og se de svar han gav mig?
Avatar billede egr_sli Nybegynder
24. oktober 2005 - 22:44 #5
ja hvis det var det forum her på exp.dk ?
prøv at søge (hvis du ikke allerede har gjort det) på nogle af de ord som ind gik i tråden soom ikke er i andre tråde... som fx dit navn...

eller hvis du har deltaget, så står den der vist konto - spørgsmål hvor jeg deltager ik ?
Avatar billede a_o Nybegynder
25. oktober 2005 - 00:15 #6
jeg har selv di 624+, hvis dit netkort er installeret/konfigureret korrekt kører det out of the box.
Avatar billede dragonknight Juniormester
25. oktober 2005 - 01:36 #7
Avatar billede glazzy Nybegynder
25. oktober 2005 - 10:57 #8
Dragonknight, hvor er du - har desperat brug for din hjælp. Der er noget der er helt galt. Har resetet routeren og fulgt brugsforviringen til at installere den igen, men computeren kan slet ikke finde noget. Er bange for jeg måske har andret noget i opsætningen på mit netværkskort. Hjælp mig....
Avatar billede dragonknight Juniormester
25. oktober 2005 - 15:30 #9
Rolig nu, jeg er jo lige her.

Det første du gør, er at resette routeren, så den får factory defaults. Har du mulighed for kablet forbindelse fra PC til router, så er det en fordel, indtil du kan få fat i routeren trådløst.

Derefter checker du, at WPA PSK er deaktiveret i routeren og i netkortet, og lad det være således indtil du kan få forbindelse til nettet gennem routeren.

Check, at både router og netkort har samme SSID (netværksnavn), og at de "kører" på samme kanal.

Når dette er i orden, så skal du kunne tilgå routeren trådløst.

Meld tilbage !
Avatar billede glazzy Nybegynder
26. oktober 2005 - 17:33 #10
Hej, så er jeg her. Blev kaldt på arbejde.
Så, nu er routeren resettet og kryptering slået fra. Men computeren kan íkke finde den, ellers er det mig. Jeg går ind og søger på netværk der er tilgængelige, men den viser ikke det jeg skal bruge.
Avatar billede glazzy Nybegynder
26. oktober 2005 - 17:40 #11
Sidst hed netværket "default", og det står stadig på listen over foretrukne og jeg har slået krypteringen fra, men den siger stadig at der kræves en sikkerhedsnøgle.
Avatar billede glazzy Nybegynder
26. oktober 2005 - 17:50 #12
Skal jeg give det et nyt navn efter jeg har resettet routeren?
Avatar billede glazzy Nybegynder
26. oktober 2005 - 17:55 #13
Iriterende, kan sagtens finde netværket, men den siger at ddet kræver en sikkerhedsnøgle for at logge på, og den ved jeg ikke hvad er.
Avatar billede dragonknight Juniormester
26. oktober 2005 - 18:00 #14
Okey. Du har aktiveret det trådløse net i routeren ?

Bruger du kablet forbindelse til setup af router ?

Sikkerhedsnøglen er det passphrase, som du sætter ind i WPA/PSK.
Avatar billede glazzy Nybegynder
26. oktober 2005 - 18:06 #15
Yes, det er aktiveret i routeren, og jeg kører kabel igennem lan port 1 på routeren.
Den beder bare om en netværksnøgle til netværket default.
Avatar billede glazzy Nybegynder
26. oktober 2005 - 18:11 #16
også kaldet en wep eller wpa nøgle siger den..
Avatar billede glazzy Nybegynder
26. oktober 2005 - 18:14 #17
adgangskoden til netværket skal være 40 eller 104 bit afhængigt af netværkskonfigurationen står der
Avatar billede dragonknight Juniormester
26. oktober 2005 - 18:14 #18
Du logger bare på routerens setup 168.192.1.1 eller hvad det nu er din skal bruge, og giver den en ny passphrase i WPA/PSK. Derefter kan du give den samme til din PC, og den skulle kunne komme til routeren trådløst.
Avatar billede glazzy Nybegynder
26. oktober 2005 - 18:21 #19
det virker ikke. Kan det have noget med at gøre at ssid navnet er det samme som før? Ville det hjælpe at give et nyt når man er inde i routeren?
Avatar billede dragonknight Juniormester
26. oktober 2005 - 18:31 #20
Åh, selvfølgelig, hvor dum har man lov til at være. Du skal jo have fortalt den et SSID, og giv du den bare det samme som før. Det gør du også i routerens setup.
Avatar billede glazzy Nybegynder
26. oktober 2005 - 18:35 #21
Den har et navn og det er det samme som før. Og det hedder default. Men når det dukker op på listen over tilgængelige net, er det låst og den vil ikke oprette forbindelse til det. Det var derfor jeg tænkte at det ville hjælpe at give den et nyt navn, tænkte at der måske ville dukke endnu et tilgængeligt netværk op der ikke var låst
Avatar billede dragonknight Juniormester
26. oktober 2005 - 18:38 #22
Når du dobbeltklikker på det lille trådløse netværksikon nederst til venstre, så skal du have mulighed for at kunne se tilgængelige trådløse netværk. Hvis du nu giver dit netværk et anden navn end default, så kan du genkende det.
Avatar billede glazzy Nybegynder
26. oktober 2005 - 18:38 #23
Hvis jeg nu giver den et andet navn end "default", forsvinder "default" så også på listen over tilgængelige netværk og det nye dukker frem?
Avatar billede dragonknight Juniormester
26. oktober 2005 - 18:42 #24
Ja, når du har bedt den om at opdatere netværkslisten.
Avatar billede dragonknight Juniormester
26. oktober 2005 - 18:43 #25
Skal lige rende nogle ærinder, og er tilbage om 45 minutter.
Avatar billede glazzy Nybegynder
26. oktober 2005 - 19:04 #26
Jeg fatter minus, har resettet routeren igen, gidet den et nyt SSID navn, men den finder stadig kun "default" netværket..
Avatar billede glazzy Nybegynder
26. oktober 2005 - 19:20 #27
det mærkelige er at jeg prøvede at slukke for routeren inden jeg resettede den, og så søgte efter et netværk og der kunne den også finde netværket "default".
Avatar billede dragonknight Juniormester
26. oktober 2005 - 20:27 #28
Default er din nabo, så vi starter forfra.

Brug kabel fra Pc til router. Reset router. Gå ind i router setup og aktiver trådløs net. Giv netværket et navn SSID, og vælg en anden kanal end kanal 11.
Vent med WPA/PSK til efter du får forbindelse til nettet.

Nu kan du tage kablet væk, for nu skal din Pc sættes op.
Dobbleklik på det lille netværksikon nederst til venstre.
Klik på fanebladet trådløse netværk.
Nederst står de foretrukne netværk, dem fjerner du allesammen.
Når de er fjernet, klikker du Tilføj, og i Netværksnavn, skriver du det som du skrev i routeren. Netværksgodkendelse lader du intil videre være åben, og datakryptering  lader du være deaktiveret. Til slut trykker du på OK.

Nu skal du kunne få forbindelse til nettet.

Skriv om du får forbindelse, for så sætter vi WPA/PSK i gang.
Avatar billede glazzy Nybegynder
26. oktober 2005 - 21:14 #29
Du mener nederst til højre ikke?

Alle er fjernet fra foretrukne netværk og jeg har skrevet det nye ind.

Når jeg så søger finder den kun default og mine naboer, men ikke det nye. Nu er default helt i bund med signalet, før var det helt fyldt ud.

I fanebladet generelt, hvad skal der stå under opret forbindelse ved hjælp af? Noget med routeren?
Inde under netværksforbindelser er der kun en med ikon for trådløst og den hedder trådløs forbindelse 2 og den er ikke tilsluttet. Har det noget at gøre med,hvad den skal oprette forbindelse ved hjælp af?
Avatar billede glazzy Nybegynder
26. oktober 2005 - 21:17 #30
Og skal computeren restartes på noget tidspunkt?
Avatar billede dragonknight Juniormester
26. oktober 2005 - 21:22 #31
ja højre selvfølgelig.

I fanebladet generelt, der skal dit trådløse netkort gerne være listet.

netværksforbindelser der skal være dit trådløse netkort, og når den skriver ikke tilsluttet, er det fordi den ikke har forbindelse til router.

Prøv at tage netkablet fra, og så genstart din PC. Genstart også din router ved at fjerne strømmen i 10 sekunder.
Når din PC er oppe at køre igen, så går du ind i netværksforbindelser og højreklikker på den trådløse forbindelse. Vælg Status og tryk på detaljer. Hvad siger den der ?
Avatar billede glazzy Nybegynder
26. oktober 2005 - 21:28 #32
Den kan jeg ikke vælge. Status er ikke "markeret".
Avatar billede dragonknight Juniormester
26. oktober 2005 - 21:30 #33
Jeg ser lige, at det er et indbygget netkort, så er du sikker på, at netkortet er startet ? ?

Der er som regel en lille switch, som tænder for kortet !
Avatar billede dragonknight Juniormester
26. oktober 2005 - 21:31 #34
Dobbelklik på netikonet nederst til højre, og tryk på Vis trådløse netværk. derinde trykker du på Opdater netværksliste. Kan du se din routers SSID derinde ? ?
Avatar billede glazzy Nybegynder
26. oktober 2005 - 21:33 #35
Kan det godt være slået fra af sig selv, det har jo virket. Og hvis det er slået fra, hvor slår jeg det så til?

Det hvor der står opret forbindelse ved hjælp af, der står broadcom et eller andet, skal der stå noget med D-link .....?
Avatar billede glazzy Nybegynder
26. oktober 2005 - 21:34 #36
Nej kun default uden signal.
Avatar billede dragonknight Juniormester
26. oktober 2005 - 21:36 #37
Hvis dit trådløse netkort er et broadcom, så er det rigtig. Jeg checker det lige !
Avatar billede dragonknight Juniormester
26. oktober 2005 - 21:41 #38
Det står der ikke noget om på deres hjemmeside.

opret forbindelse ved hjælp af, angiver det stykke hardware, som din PC anvender til at kommunikere med din router. Derfor har du givetvis et broadcom trådløs netkort.

Er der ikke en lille kontakt med ON Off label på hver side et eller andet sted på din maskine.?
På min er den foran i højre side, men jeg har også set dem monteret bagpå.
Avatar billede dragonknight Juniormester
26. oktober 2005 - 21:55 #39
AHr du bedt din router om at broadcaste dit SSID, ellers kan du ikke se det i netværkslisten.
Avatar billede glazzy Nybegynder
26. oktober 2005 - 21:56 #40
Ingen kontakt.

I min brugsforviring står der,at man skal konfigurere network adapter for automatisk at hente en IP adresse. Der er et billede hvor vinduet hedder local area conection properties. I fanebladet general er der vist at der står D-link et eller andet(routeren tror jeg). Så skal man trykke på internetprotokol og egenskaber og sætte den til at hente en automatisk IP adresse og genstarte computeren.

Men på min står der broadcom et eller andet. Kan det være derfor?
Avatar billede glazzy Nybegynder
26. oktober 2005 - 21:58 #41
Hvordan broadcaster jeg det?
Avatar billede glazzy Nybegynder
26. oktober 2005 - 22:00 #42
Det hele startede med at strømmen blev afbrudt et kort øjeblik. Skal man virkelig igennem alt de her, hver gang der er strømafbrydelse....
Avatar billede glazzy Nybegynder
26. oktober 2005 - 22:11 #43
Inde i routeren´s setup har jeg klonet mac adressen. Skulle jeg have gjort det, når min computer har indbygget netkort?
Avatar billede dragonknight Juniormester
26. oktober 2005 - 22:19 #44
Når du dobbelklikker på det lille ikon for trådløs net, så kan du nederet trykke på egenskaber. Der skal dit netkort være listet under "opret forbindelse ved hjælp af".

længere nede står "Denne forbindelse anvender følgendeelementer", i denne boks står "internetprotekol TCP/IP". Klik på den, og tryk på egenskaber. Der skal der gerne under GEnerelt stå: Hent automatisk en ip adresse.
Gør der det ?
Avatar billede dragonknight Juniormester
26. oktober 2005 - 22:20 #45
Hvis du har klonet en mac adresse, så skulle det forsvinde, når du resetter routeren.
Avatar billede glazzy Nybegynder
26. oktober 2005 - 22:37 #46
Den henter automatisk IP adresse. Hvis jeg ikke kloner mac adressen kan jeg ikke få forbindelse med kabel gennem routeren.

I bruganvisningen står der i det føromtalte felt D-link DFE-530TX+PCI adapter#2. Har det nogen betydning?

Jeg fostår de sgu ikke. Sidst vi gjorde dette kørte det derud af. Kan jeg have ændret i opsætningen et eller andet sted, evt i netværkskortet?
Avatar billede dragonknight Juniormester
26. oktober 2005 - 22:41 #47
Du kunne jo trykke på konfigurer, hvad står der så under advanceret. ?
Der skulle gerne stå noget  under egenskaber, som har med trådløs netkort at gøre, ellers er det det kablede netkort du har fat i.
Avatar billede glazzy Nybegynder
26. oktober 2005 - 23:02 #48
Der står en liste med forskellige ting som afterburner osv. I et lille felt kan man se deres værdi.
Avatar billede dragonknight Juniormester
26. oktober 2005 - 23:10 #49
Det bliver jeg ikke klogere af.

Hvis du går ind i kontrol panelet, og åbner netværksforbindelser. højreklik på trådløs netværksforbindelse og vælg egenskaber. Skriver den det samme der for opret forbindelse ved hjælp af ?
Avatar billede glazzy Nybegynder
26. oktober 2005 - 23:15 #50
Der står broadcom 802.11b/g WLAN, som er mit netkort er jeg ret sikker på.
Avatar billede glazzy Nybegynder
26. oktober 2005 - 23:19 #51
Hvis jeg bare vidste hvad den netværksnøgle var, så kunne jeg komme på det default net, for det må sgu være det samme som før.
Avatar billede dragonknight Juniormester
26. oktober 2005 - 23:25 #52
Ok. Igen egenskaber for trådløst netværk, men denne gang går du ind under faneblad trådløse netværk. Hvilket navn står der i foretrukne netværk ? ?

Dere skulle gerne stå navnet på SSID (netværksnavn) der står i routeren.
Avatar billede dragonknight Juniormester
26. oktober 2005 - 23:26 #53
Jeg forstår ikke den vil have en netværksnøjle, for det betyder WPA/PSK er aktiveret, og så langt er vi ikke nået endnu ? ?
Avatar billede dragonknight Juniormester
26. oktober 2005 - 23:26 #54
Hvilket navn SSID har du bruge i routeren ? ?
Avatar billede glazzy Nybegynder
26. oktober 2005 - 23:35 #55
Jeg har brugt TNT og default er der eneste ud over naboer der dukker op.

Kan routeren have resettet på en eller anden måde, da den blev afbrudt og computeren stadig har husket de gamle indstillinger?
Avatar billede glazzy Nybegynder
26. oktober 2005 - 23:46 #56
Nå, ved at være sengetid. Tusind tak for din tålmodighed.
Avatar billede dragonknight Juniormester
26. oktober 2005 - 23:50 #57
Nej ikke efterr en reset.

Så check endnu en gang, at TST er det du har sat ind i routeren som netværksnavn (SSID), og at den er sat til at broadcaste SSID. Er det ikke TST og broadcast aktiveret, så reter du dette, og gemmer indtillingen.

Du går ind i egenskaber for trådløs netværksforbindelse. Klikker på trådløse netværk. Under foretrukne netværk bør der stå TST. Gør der ikke dette, markerer du det der står der, og klikker på fjern indtil der ikke er flere under foretrukne netværk. nu trykker du på tilføj, og under SSID skriver du TST, og netværksgodkendelse og datakryptering lader du være Åben henholdsvis deaktiveret, og trykker på ok.

Står TST i foretrukne netværk , markerer du TST, og trykker egenskaber. Der skal der stå SSID = TST, og netværksgodkendelse /datakryptering skal være Åben /deaktiveret. tryk ok.

Nu skulle den virke !
Avatar billede dragonknight Juniormester
26. oktober 2005 - 23:51 #58
Så tager vi den i morgen :-)
Avatar billede glazzy Nybegynder
27. oktober 2005 - 13:53 #59
Goddag hr. ridder, ringede til d-link support og han kunne heller ikke forstå en skid af hvad der var galt. Så gik jeg ned i forretningen og byttede routeren og fik en ny. Derefter fulgte jeg dine gamle anvisninger og nu VIRKER det fan´me. Kunne også selv finde ud af at sætte kryptering til og det hele, men har jo også haft en god læremester.

Så, endnu engang TUSIND TAK for din hjælp og tålmodighed. Hvis jeg kunne ville jeg overføre en million point til din konto. Uden dig havde jeg været tvunget til at sidde på gulvet foran mit kabel stik.

Håber du vil hjælpe en anden gang, når jeg får ødelagt et eller andet.

1000 tak og fortsat god dag...
Avatar billede dragonknight Juniormester
27. oktober 2005 - 17:56 #60
Det var da godt, så lægger jeg et svar, og velbekomme. Det er jo dejligt når det virker, Ik' ?
Avatar billede glazzy Nybegynder
27. oktober 2005 - 23:22 #61
Yes det er super. Skriv lige hvis du ikke har fået dine point, for når jeg trykker accepter, sker der ikke rigtig noget.