Avatar billede testman Nybegynder
19. oktober 2005 - 15:03 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Sende mail med outlook express fra vb.net program

Er det muligt at åbne outlook express direkte fra en vb.net applikation og så gøre emailen klar til forsendelse fra vb.net programmet?
Grunden til jeg vil bruge outlook er, at det så bliver muligt at se indholdet af mailen inden det bliver sendt...

Håber nogen kan hjælpe mig i den rigtige retning
Avatar billede arne_v Ekspert
19. oktober 2005 - 15:06 #1
Process.Start("""C:\Program Files\Outlook Express\msimn.exe\"" /mailurl:mailto:xx@somewhere.dk")

kan starte outlook med en bestemt adresse
Avatar billede arne_v Ekspert
19. oktober 2005 - 15:09 #2
det påståes endda at man kan:

Process.Start("""C:\Program Files\Outlook Express\msimn.exe\"" /mailurl:mailto:xx@somewhere.dk?subject=emne&body=bla%20bla")
Avatar billede testman Nybegynder
19. oktober 2005 - 15:10 #3
Prøver lige om det virker!

Er det noget du lige ved på stående fod, eller er det noget du har et link til?

Vil gerne udvide den med en "vedhæftet fil"...
Avatar billede arne_v Ekspert
19. oktober 2005 - 15:11 #4
jeg har lige testet at det her virker:

Imports System
Imports System.Diagnostics

Module Main
    Sub Main()
        Process.Start("C:\Program Files\Outlook Express\msimn.exe", "/mailurl:mailto:xx@somewhere.dk?subject=emne&body=bla%20bla")
    End Sub
End Module
Avatar billede arne_v Ekspert
19. oktober 2005 - 15:12 #5
bemærk at der lige er et par små forskelle i forhold til mine 2 første eksempler
Avatar billede arne_v Ekspert
19. oktober 2005 - 15:14 #6
og nej - jeg tror ikke at du kan lave attachments !
Avatar billede testman Nybegynder
19. oktober 2005 - 15:15 #7
Helt perfekt
Da dette skal køre forholdsvis automatisk, vil jeg gerne have en attachment smidt ind...hvis muligt altså...
Avatar billede testman Nybegynder
19. oktober 2005 - 15:15 #8
ok
Avatar billede testman Nybegynder
19. oktober 2005 - 15:15 #9
Godt nok hurtigt....smid lige et svar!
Avatar billede arne_v Ekspert
19. oktober 2005 - 15:16 #10
svar
Avatar billede arne_v Ekspert
19. oktober 2005 - 15:17 #11
.NET har et System.Web.Mail namespave med alt det nødvendige til at sende
emails - der kan du sende attachments

der er bare ikke preview i outlook
Avatar billede testman Nybegynder
19. oktober 2005 - 15:18 #12
Godt være jeg skal finde et sted at læse om det...
Avatar billede testman Nybegynder
19. oktober 2005 - 15:19 #13
System.Web.Mail bruger stadig smtp til at sende mailen med?
Avatar billede arne_v Ekspert
19. oktober 2005 - 15:20 #14
ja

det gør outlook express også
Avatar billede testman Nybegynder
19. oktober 2005 - 15:20 #15
ok - jeg prøver at se nærmere på det sidste forslag...tak for hjælpen
Avatar billede testman Nybegynder
19. oktober 2005 - 15:42 #16
Har lige et sidste spørgsmål - får man automatisk en tilbagemelding hvis ikke mailen når frem?
Hvis jeg med outlook sender en mail til en ikke eksisterende konto, får man en meddelse om at mailen ikke kunne leveres. Er dette også tilfældet hvis man bruger System.Web.Mail?
Avatar billede arne_v Ekspert
19. oktober 2005 - 15:43 #17
Det er det samme.

medmindre mailen ryger i et sort hul så vil den bounce tilbage til
adressen i FROM med besked om ikke leveret.
Avatar billede testman Nybegynder
19. oktober 2005 - 15:54 #18
ok tak