Avatar billede basicevent Nybegynder
17. oktober 2005 - 21:39 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Har lige installeret mandriva 2006, men går i sort

Hej,

Jeg har lige installeret Mandriva 2006 versionen, men når jeg vil starte maskinen op, så kan jeg få lov til at vælge om jeg vil starte linux op, eller jeg vil have fejlfri version, men når jeg vælger den og den prøver at loade, går den i sort. er der nogen som ved hvad der er galt?
Avatar billede JoeX2 Praktikant
17. oktober 2005 - 21:55 #1
Sker dette også hvis du vælger non-fb på opstarts menuen?
(Jeg har ikke selv installeret 2006 endnu, så jeg ved ikke med sikkerhed hvilket startmuligheder den laver)

Hvilket grafik kort har du?
Avatar billede basicevent Nybegynder
17. oktober 2005 - 22:02 #2
undskyld min fejl, der er de tre muligheder.

Det sker ikke helt på samme måde med non-fb der skriver den bare "BIOS Data check successful"

mit grafikkort, ja jeg må helt ærligt indrømme jeg ikke ved det. Det er en forholdsvis gammel computer fra 2002, men den har førhen kørt Mandriva, det er dog et år siden.

Problemet opstod også da jeg ville installere den, når jeg kom CD 1 i og ville starte med at installere, gik den også bare i sort. Der måtte jeg komme cd 2 eller 3 i og så kunne den starte op. Dette problem havde jeg også med 2005 versionen.
Avatar billede JoeX2 Praktikant
20. oktober 2005 - 13:18 #3
Det et computeren stopper lige efter BIOS Data check ligner et kendt problem. Det er noget med at nogle producenter af bærbare computere lavede BIOSer der ikke var IBM complient. Jeg ved ikke hvor stor din historiske interesse er.

Problemmet kunne ofte forbigåes ved at bede Linux loaderen om at ignorere de indstillinger BIOS skriver i hukommelsen. Lad os prøve om dette kan løse dit problem.

Når menuen står på stærmen tryk Esc og der vil komme en Boot: prompt. Prøv på den at skrive:
linux nodb

Hvis dette virker, kan vi instille Linux loaderen til at ignorere BIOS ved hvert opstart.
Avatar billede basicevent Nybegynder
21. oktober 2005 - 11:57 #4
Fik det aldrig til at virke, prøvede med at installere win XP og det kunne den heller ikke
Avatar billede basicevent Nybegynder
21. oktober 2005 - 11:58 #5
-
Avatar billede JoeX2 Praktikant
21. oktober 2005 - 12:23 #6
Kunne være du skulle se om dens cdrom drev virker.