Avatar billede carloz Nybegynder
13. oktober 2005 - 22:04 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

En smule vand i tft-skærm

Hej,

Jeg gjorde min 18" AOC TFT-Skærm rent i dag, og der må være sneget sig en smule vand ned i bunden (af skærmen, hvor der er en lille sprække). Nu er der en plamage på selve skærmen, hvor altid er lidt lysere. Ser man på skærmen (og pletten) fra fugleperspektiv ser det meget lyst ud. Pletten er i det område, hvor der må være røget vand ned - altså nederst i skærmen. Tjek gerne billeder på: http://www.webcite.dk/plamage.htm .

Hvad skal jeg gøre? Er skærmen plettet for evigt? Jeg har prøvet at skille den ad, men det er virkelig svært - noget, som jeg nok kan finde ud af, hvis det virkelig skal være. Skal jeg så give den en ordentlig gang varme? Føn?

100 point til det bedste svar.

Mvh. Kristian
Avatar billede screem_brille Novice
13. oktober 2005 - 22:08 #1
du kan håbe på det forsvinder ved fordampning (men er der meget kalk i, vil dette blive på selve skærmen, og det vil du ikke kunne fjerne) du vil stor sandsynlighed ikke kunne skille skærmen så meget ad at du kan tørre det af fysisk)
Avatar billede carloz Nybegynder
13. oktober 2005 - 22:11 #2
Skal jeg så stille den tæt ved en radiator med tryk på nogle timer fx?
Avatar billede carloz Nybegynder
13. oktober 2005 - 22:12 #3
Og hvad er det, kalken gør?
Avatar billede screem_brille Novice
13. oktober 2005 - 22:14 #4
kalken sætter mærker (ligesom på en vandhave / glas som ikke er tørt af) og nej det hjælper ikke meget at give den varme, afstanden mellem de plader indeni en fladskærm er så tætte på hinanden, at det ikke vil hjælpe meget.
Avatar billede carloz Nybegynder
13. oktober 2005 - 22:16 #5
Surt. Ved du, hvad det ca. vil koste at få den renset? Og kan det overhovedet lade sig gøre (jf. din pointe om enten/eller i forhold til om pletten forsvinder).
Avatar billede screem_brille Novice
13. oktober 2005 - 22:19 #6
jeg ville ikke skille den ad (som tekniker), men som privat uden at give garanti, og uden at skulle betale erstatning (hvis den ikke er til at samle igen) turde jeg godt gøre det (er tidligere monitor tekniker, og derfor ved jeg med garanti du ikek får et firma til at gøre det, risikoen for at skulle betale et nyt LCD panel er alt for stor)
Avatar billede carloz Nybegynder
13. oktober 2005 - 22:21 #7
Prøv lige at uddybe det. Er lidt uklart. Kan du gøre det? Er med på, at et firma aldrig ville gøre det.
Avatar billede screem_brille Novice
13. oktober 2005 - 22:24 #8
det kommer helt an på hvordan panelet er samlet (kan man først se efter man har skilt den ad, men ja det ville jeg godt turde gøre, men allerede nu fralægger jeg mig ethvert ansvar (sådan at jeg ikek senere kan holdes ansvarlig for at den er gået mere i stykker), men inden det komemr så vidt, så lad den stå et par dage og se om det hjælper
Avatar billede carloz Nybegynder
13. oktober 2005 - 22:29 #9
Mange tak. Det vil jeg gøre. Jeg vender stærkt tilbage om et par dage.

Mvh. Kristian
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
14. oktober 2005 - 13:36 #10
prøv at føntørrer den og/el. støvsug vandet hvis du kan .. men pas på med varmen..O)
Avatar billede screem_brille Novice
14. oktober 2005 - 13:39 #11
man kan ikek støvsuge det ud. (har man t stykker glas kan man pytte en enkelt dråbe på midten og prøve at tage de 2 stykker glas fra hinanden, det er utroligt så stor kraft der skal til at skille dem ad (når man tænker på den lille smule mængde vand) problemet er præcis det samme i en fladskærms monitor.
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
14. oktober 2005 - 13:42 #12
havde problemet på projektion-skærm.. der hjalp det at føntører.. men den kan sikkert også tåle mere varme..??
Avatar billede screem_brille Novice
14. oktober 2005 - 13:44 #13
både og, problemet er ikke så meget varmen, men at vandets overflade spænding gør at det sidder utrolig godt fast
Avatar billede carloz Nybegynder
15. oktober 2005 - 12:35 #14
Den tørrede sørme af sig selv. Så nemt kan det være. Men mange tak for hjælpen screem_brille.