Avatar billede muli Nybegynder
06. oktober 2005 - 08:55 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Hvornår er der copyright på et foto

Hej Allesammen

Jeg har fundet et foto på nettet, af en blomst, som der er copyright på!

Men jeg har i Photoshop ændre på fotoet, ved at lægge en anden baggrund på, samt "visket" nogel af bladene væk.

Er der så stadig copyright på fotoet, når jeg nu har foretaget disse ændringer?
Avatar billede NanoQ Nybegynder
06. oktober 2005 - 09:13 #1
Ja...

Med mindre andet er tydeligt oplyst eller aftalt, må du ikke benytte andres værker. Heller ikke, selv om du ændrer på dem.
Avatar billede screem_brille Novice
06. oktober 2005 - 09:15 #2
JA, du må netop IKKE ændre eller bruge billeder som der er copyright på!
Avatar billede ole_madsen Ekspert
06. oktober 2005 - 09:26 #3
Der er altid copyright på et billede, ned til den mindste pixel, med mindre ophavsrettighedshaveren udtrykkeligt har givet afkald på copyright´en.

D.v.s. selv et billede der ikke står noget om er copyright beskyttet, er i den grad beskyttet af copyright. Stadig ned til mindste pixel - og i forvandsket form.
Avatar billede mobius6 Juniormester
06. oktober 2005 - 10:33 #4
ALLE billeder har (som nævnt) copyright medmindre andet er anført, det samme gælder Text, Lyd, ikoner, grafik, koncepter, programmerings kode.
Det er ligegyldigt HVOR billedet kommer fra (medie eller verdens del).
Opretshaver er berettiget til godtgørelse hvis der kan dokumenteres misbrug
99% af alle sager falder ud til opretshaverens fordel = "tyven" får en bøde.
(loven er MEGET entydig og simpel, tro mig jeg har selv været 9 gange i retten fordi "nogen" havde "stjålet" fra mig (billeder og lyd) det tog ikke meget mere end 20 min og jeg fik 100% medhold alle gange.

der er ingen veje udenom, ingen smuthuller, så vejen frem er enten at lave det selv eller kontakte opretshaver og søge tilladelse (mange ønsker ikke betaling men bare en "credit" og nogle er sågar blot glade for at du spørger..  :-)

overordnet (ikke 100% sandt) kan man sige at der reelt ingen forskel er på om du henter billedet fra nettet eller går ind i personens hus og napper et billede fra vægen... begge dele er tyveri.
Avatar billede muli Nybegynder
06. oktober 2005 - 11:06 #5
Jeg har nu skrevet en e-mail og spurgt ham der har taget botoet om jeg må bruge det det loge jeg er ved at designe i Photoshop og så lægge det ud på min hjemmeside.

Hvis han nu siger "ja", skal jeg så gemme e-mailen, som bevis på at han har givet mig lov.

Han kunne jo komme og sige at jeg ikke må alligevel og så, har jeg jo et problem, da jeg har brugt fotoet.

Er en e-mail et bevid derpå?
Avatar billede muli Nybegynder
06. oktober 2005 - 11:07 #6
Ups, der var vist et par slå fejl! Sorry...
Avatar billede triple-x Nybegynder
06. oktober 2005 - 11:53 #7
problemet er tit hvis man finder et billede på google er det ikke altid ejeren der har det liggende på sin hjemmeside, det kan nemt være "stjålet" MANGE gange, og derfor tit umuligt at opspore en ejer.

Det ændrer dog ikke på at andre nemt kan tage credit og skrive at du sagtens må bruge billedet uden at han overhovedet har rettighederne til det.

Så tænk dig nøje om.

Hvis du mangler billedmateriale og du ikke selv har mulighed for at tage billederne er www.sxc.hu et spændende sted at kigge. Husk dog copyrighten der står under alle billeder. Da der er forskellige.
Avatar billede mobius6 Juniormester
09. oktober 2005 - 05:46 #8
en e-mail er gyldig dokumentation på lige fod med et "almindeligt brev" i det øjeblik den (emailen)er printet ud på et skykke papir.

HVIS det viser sig at det ikke er den rette ejer alligevel og du bliver "busted" senere, vil du med rimelig stor sandsynlighed slippe med en løftet pegefinger da du har handlet i "god tro".
Avatar billede triple-x Nybegynder
09. oktober 2005 - 08:40 #9
mobius - korrekt men derfor er det da alligevel træls(ja lidt jyde er man vel) at man skal til at lave det om plus man skal igennem hele møllen og være nervøs for hvad der sker.

Så kan man da ligeså godt være sikker fra start.