Avatar billede runeryberg Nybegynder
02. oktober 2005 - 21:15 Der er 10 kommentarer og
2 løsninger

er farverne rigtige?

Jeg har netop fået mig en brugt dell skærm, og kan se at farverne ikke helt stemmer. Som om alle farverne er bleget en tand.
Er der en smart måde at tjecke farve-rigtigheden på ens skærm?
Avatar billede screem_brille Novice
02. oktober 2005 - 23:31 #1
ikke uden noget måleudstyr (ikke hvis det skal være præcist)
Avatar billede thov Forsker
03. oktober 2005 - 02:35 #2
Avatar billede runeryberg Nybegynder
03. oktober 2005 - 10:38 #3
tak for dem thov.
smid mig et svar, og du får point.
Avatar billede screem_brille Novice
03. oktober 2005 - 11:14 #4
thov kan du ikke lige fortælle hvordan man kan kontrollere farverne med de programmer, for som gammel monitor tekniker ved jeg det ikke ? det svrer lidt til du som auto mekaniker bruger sætter munden over udstødningsrøret når der skal måles CO2 indholdt i udstødningen....
Avatar billede thov Forsker
03. oktober 2005 - 14:31 #5
>screem brille, vi er da helt enige, men når det rigtige, og kostbare, udstyr - en 'sugekop' som måler skærmens farvetemperatur - ikke er tilgængeligt, så er nødløsningen at sammenligne farverne på skærmen med et farvekort eller et TV-prøvebillede.

Dengang de første farve-TV forsøg begyndte, kunne man bilde folk ind, at en udspændt nylonstrømpe foran s/h-skærmen kunne generere farver... LOL
Avatar billede screem_brille Novice
03. oktober 2005 - 15:06 #6
du glemmer bare at hvis man benytter et tv som reference går det helt galt, da det kører med en anden standard farvetemperatur end en monitor gør.

Men kan ikke se hvor i dit andet indlæg du skriver der skal bruges enten farvekort eller et tv prøvebilelde, men faktum er at uden måleudstyr kan man ikek kontrollere noget som helst.
Avatar billede thov Forsker
03. oktober 2005 - 15:24 #7
Det andet link har nederst noget om 'evaluation charts'. Dem køber man, eller downloader og printer ud - hvorefter der straks er en ny 'fejlkilde', printerkalibreringen - det er sgu ikke nemt.
Nu ved vi ikke om runeryberg vil bruge skærmen til seriøs billedbehandling, for vil han det, så er der ingen vej udenom 'sugekoppen'.
Avatar billede smikkel Nybegynder
03. oktober 2005 - 18:33 #8
Avatar billede screem_brille Novice
03. oktober 2005 - 19:23 #9
kender godt det pålgældende produkt, men har ingen erfaring med det (har erfaring med et professionelt instrument fra Philips, men der var prisen over 120KKr.)
Avatar billede runeryberg Nybegynder
03. oktober 2005 - 20:46 #10
jeg tænkte nok det ville være lidt kompliceret det her.
Faktisk arbejder jeg med animation, redigering og grafik. Her snakker vi bare om min hjemme-pc, men der skal tingene jo også helst være i orden.
Hvis man nu skal have gang i sugekoppen der...
Er det så noget gear man skal ud og købe? plus, hvad koster sådan en?
Avatar billede screem_brille Novice
03. oktober 2005 - 20:52 #11
kig på linket der er link til forhandler og der står også pris ;)
Avatar billede runeryberg Nybegynder
03. oktober 2005 - 21:49 #12
hmm, nu prøvede jeg lige at køre noget der hed "adobe gamma" inde fra photoshop. Ved sq ik rigtig om det virkede, men jeg har da fundet ud af man kan få sat sådan en sugekop på skærmen, hvis man vil ha det helt rigtigt. I skal ha tak for hjælpen begge to.