Avatar billede jesper76 Nybegynder
02. oktober 2005 - 18:23 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Ophavsret på artikler

Hej Eksperter.

Jeg har skrevet nogle artikler, som jeg har tænkt mig at udgive på nettet (Mit eget website). Ifølge den gældende lovgivning, har jeg ophavsretten på alle værker (herunder artikler), skrevet af mig.

Men hvordan sikrer jeg, at jeg kan bevise at det er mig der har ophavsretten til artiklerne?

Med venlig hilsen

Jesper76
Avatar billede kasper_knaldperle Nybegynder
02. oktober 2005 - 18:37 #1
Da jeg spillede i band i mine unge dage, havde vi en forsanger der var temmelig sikker på at vi ville drive det langt. Derfor sendte han alle vores demoer i et plomberet brev til sig selv. På den måde havde man en lukket brev med et datostempel på, indeholdende vores gave til det musikelskende folk :D

Jeg tror dog blot at det nemmeste er at have dem i PDF-format med en dato på. Ligegyldigt hvad kan man på en eller anden måde ALTID ændre datoen på et dokument. Digitalt eller ej, og kalde det ens eget.
Hvis det bliver lagt ud kan du vel beholde en kopi af en eller anden log, der bliver holdt på dit webhotel.
Hvis du har en log-udskrift samt et pdf dokument, der er dateret til en bestemt dato, så er der sikkert ikke særlig meget mere man kan gøre. Man kan jo altid ændre forskellige ting.

Men jeg ved det ikke. Det kan være at der er en helt bestemt procedure for den slags ting. Det var bare min idé c",)
Avatar billede jesper76 Nybegynder
02. oktober 2005 - 19:08 #2
Interessant forslag med at sende et plomberet brev til sig selv. Hvis man kan lave et plomberet brev og derefter sender det med posten, og hvis posten stempler brevet med tydelig dato, må det vel være bevis for den tidligste dato man har haft artiklerne i hænde.

Nu er det ikke fordi det er meget vigtige artikler, af betydning for verdens fremtid. Men da jeg har brugt lang tid på at skrive dem, ville det være irriterende hvis en anden fik den idé at tage æren for mine artikler.

Andre forslag?
Avatar billede jesper76 Nybegynder
07. oktober 2005 - 15:10 #3
Kan det virkelig være rigtigt at der ikke er flere, der ved noget om hvordan man beskytter sin ophavsret?

kasper_knaldperle > Dit forslag er i hvert fald brugbart. Giv mig et svar, så du kan få alle pointene hvis der ikke er andre der har forslag.
Avatar billede kasper_knaldperle Nybegynder
07. oktober 2005 - 16:57 #4
Hvad med at vi deler.
Mit forslag er jo ikke ligefrem det mest "behændige".
Det kan dog bruges hvis man er virkelig bange for at få sit værk stjålet :D

Og tak for point.
Avatar billede jesper76 Nybegynder
14. oktober 2005 - 16:39 #5
Jeg må hellere lukke spørgsmålet. Der kommer ikke flere forslag.

Du får alle pointene, kasper, da dit forslag er mere anvendeligt end de løsninger jeg selv kunne komme i tanke om.

Tak for hjælpen :-)