Avatar billede krusnof Nybegynder
22. september 2005 - 00:17 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

pdf farve problemer

Jeg har nogle problemer med farvestyringen fra InDesign til pdf. Jeg bruger PANTONE farver og printer til en PS fil, hvor jeg har farverne til "Leave unchanged". Dernæst kommer den igennem distiller med Press Quality hvor jeg har sat farverne til "Tag images for ..." Dvs. den skulle gerne beholde PANTONE farverne.
I Acrobat kan jeg godt aflæse PANTONE farverne, og det ser rigtigt ud, men ...
I Bridge viser den, når man klikker på pdf'en af dens farve profil er sRGB! WHY?!

Hvis jeg laver nogle fejl undervejs, så sig lige til..

Tak tak!
Avatar billede screem_brille Novice
22. september 2005 - 01:22 #1
har du ikek en ICC profil til din printer og til din monitor ? (en ICC profil skal sikre at det du ser på din skærm er det samme du ender med når du printer ud, mht farver) (kræver din skærm er farvekalibreret)
Avatar billede krusnof Nybegynder
22. september 2005 - 09:39 #2
Jeg printer ikke selv. Jeg bruger IC profiler. Euroscale Coated v2 til CMYK, men hvad med til PANTONE?!
Avatar billede screem_brille Novice
22. september 2005 - 10:09 #3
det kan jeg ikke svare på, da jeg ikke kender det program , men er det et professionelt program, bør det understøtte ICC profiler.
Avatar billede krusnof Nybegynder
22. september 2005 - 10:13 #4
Der skulle stå, at jeg brugte ICC'en profilen Euroscale...
Jeg bruger CS2 pakken, så mere prof bliver det ikke.
Avatar billede doggy82 Praktikant
22. september 2005 - 11:16 #5
screem brille> pantone er et farvesystem. Det man kalder spotfarver.
Og har dessuden intet at gøre med skærmkalibrering da disse farver ikke alle kan gengives i rgb-spektret. Og anyway så skal man aldrig stole på en skærm.

krusnof> jeg har ikke erfaring med det specifikke "problem". Men jeg vil da til en hver tid stole mere på hvad Acrobat siger.
Avatar billede screem_brille Novice
22. september 2005 - 11:22 #6
doggy82, tro mig med det rette udstyr kan jeg uden problemer kalibrere en skærm således man er 100% sikker på den viser de farver som den skal.
Avatar billede krusnof Nybegynder
22. september 2005 - 11:57 #7
Jeg tror da også at den er i orden, men synes bare at det er underligt at den skriver sRGB!
Avatar billede doggy82 Praktikant
22. september 2005 - 12:06 #8
Næ. Og den kan stadigvæk ikke vise farver uden for rgb-spektret.
Avatar billede doggy82 Praktikant
22. september 2005 - 12:09 #9
Har ikke selv CS2 og dermed ikke bridge, så jeg kan ikke lige genskabe problemet.
Har du noget preflight ud over det i Acrobat? PitStop feks. Så kan du jo prøve at se hvad den siger.

Ellers kører trykkeren den igennem en preflight.
Og du kan jo evt. notere til ham at du er i tvivl om den er i orden. Så kan han jo være opmærksom på det.
Avatar billede doggy82 Praktikant
22. september 2005 - 12:10 #10
Altså hvis du laver et testdokument uden billeder, men kun pantone-farven. Hvad siger Bridge så om den?
Avatar billede krusnof Nybegynder
22. september 2005 - 17:13 #11
sRGB
Avatar billede krusnof Nybegynder
28. september 2005 - 22:18 #12
Nå jeg fik lidt svar, men må vist sætte mig med nogle grafikere jeg kender en dag. De burde kunne forklare mig tingene!
Men mange tak igen...
doggy82 giver du et svar!?
Avatar billede doggy82 Praktikant
28. september 2005 - 22:26 #13
oki :)