Avatar billede zikkzakk Nybegynder
18. september 2005 - 16:00 Der er 33 kommentarer og
3 løsninger

Min com trænger til et service eftersyn

Hej...

Min com trænger voldsomt til et service eftersyn.
den kører ikke så godt længere og er ikke særlig hurti på nettet, hvis man tænker på jeg har 2mbt.

Så jeg vil høre om der er nogen der gider hjælpe mig med hvad jeg skal fjerne og hvad jeg ellers kan gøre for at få den op på dupperne igen.
Avatar billede boxer Nybegynder
18. september 2005 - 16:06 #1
Start med dette:

Start stifinder - ”windows tast + E ” - klik på Funktioner, klik på Mappeindstillinger, klik på faneblad Vis.
Sæt prik i "Vis skjulte filer og mapper" – Anvend.
Find derefter disse mapper og slet indholdet i dem
C:\Documents and Settings\NAVN\Cookies
C:\Documents and Settings\NAVN\Lokale indstillinger\Temp
C:\Documents and Settings\NAVN\Lokale indstillinger\Temporary internet files

Diskoprydning:
1. Start > Alle programmer > Tilbehør > Systemværktøjer > Diskoprydning.
2. Vælg det drev der skal ryddes op på og tryk Ok. Nu beregner Windows, hvor meget plads der kan frigøres.
3. Så kan der vælges på hvad der skal fjernes, - Windows har valgt nogle på forhånd og der kan frit foretages til eller fravalg. Alt kan slettes uden problemer. - Tryk Ok.
4. Bekræft med Ja. Der udføres herefter oprydning, ud fra de principper der blev valgt.
5. Programmet lukker selv og der kan nu arbejdes med en kvikkere computer med mere plads på harddisken.

Diskdefragmentering:

1. Start > Alle programmer > Tilbehør > Systemværktøjer > Diskdefragmentering.
2. Grundlæggende handler det så om, at markere/vælge, det drev man ønsker at defragmentere. Og igen afhængigt af Windows version, er der forskel på, hvordan defragmenteringen sættes i gang, men det giver i alle tilfælde sig selv. Se efter en knap med påtegnelsen - Ok eller Defragmentér og tryk på den.
3. Når defragmenteringen er overstået for det valgte drev, kommer der en besked om, at det er gjort og afhængigt af Windows version, om man ønsker at defragmentere andre drev. Man kan så foretage sine valg.
4. Når det hele er overstået er der kun tilbage, at lukke værktøjet.
Avatar billede boxer Nybegynder
18. september 2005 - 16:07 #2
Derefter læser du denne artikel og følger vejledningen:
http://www.eksperten.dk/artikler/791
Avatar billede zikkzakk Nybegynder
18. september 2005 - 16:15 #3
Okay mange tak... jeg er gået i gang...
Avatar billede zikkzakk Nybegynder
18. september 2005 - 17:09 #4
Jeg kan ikke få lov at opdatere.
når jeg går ind på deres side og trykker "hurtig" kommer denne:

Filer, der kræves for at bruge Microsoft Update, er ikke registreret eller installeret på computeren længere. Sådan fortsætter du:

Registrer eller installer filerne igen for mig (Anbefales)
Giv mig mulighed for at læse om flere trin, der muligvis kræves for at løse problemet
Avatar billede boxer Nybegynder
18. september 2005 - 17:33 #5
Hvad sker der hvis du vælger at installere filerne?
Det er muligt at du skal installere Windows Update igen og igennem en godkendelsesproces. Det gør du selvfølgelig så vidt som muligt.
Avatar billede haverslev Novice
18. september 2005 - 17:39 #6
boxer > fin beskrivelse: 18/09-2005 16:06:33 ;o)
Avatar billede majsmarken Nybegynder
18. september 2005 - 17:53 #7
<boxer>: Der mangler C:\Windows\Temp mappen i listen... Prøv selv at checke din egen PC's C:\Windows\Temp mappe ...
Avatar billede boxer Nybegynder
18. september 2005 - 18:00 #8
:o)
Majsmarken -> Den må vi lige have med på listen.
Avatar billede zikkzakk Nybegynder
18. september 2005 - 18:03 #9
så starter den bare forfra... og på den måde kan jeg ellers bare fortsætte i en evighed
Avatar billede boxer Nybegynder
18. september 2005 - 18:17 #10
Prøv tipsene vedr. windows update herfra:
http://www.hcma.dk/tips11to20.htm#no13
Avatar billede haverslev Novice
18. september 2005 - 18:24 #11
Majsmarken -> "Der mangler C:\Windows\Temp mappen i listen" idet mange bruger den til at smide div. i (f.eks bruger jeg den selv til ting/programmer jeg f.eks vil bænde ud - altså en slags "lagerplads"

zikkzakk >
Du kan prøve at åben filen: C:\Windows\System32\Drivers\etc\HOSTS ,
deri kan det måske være at der står microsoft.com  xxx.0.0.1 eller noget lign..
Du må IKKE slette 127.0.0.1, det er dit eget netkort
Slet kun det der har med microsoft at gøre.

Eller via notepad C:\Windows\HOSTS
Feks. vil den se således ud i notepad.

# Copyright (c) 1998 Microsoft Corp.
#
# This is a sample HOSTS file used by Microsoft TCP/IP stack for Windowsxx
#
# This file contains the mappings of IP addresses to host names. Each
# entry should be kept on an individual line. The IP address should
# be placed in the first column followed by the corresponding host name.
# The IP address and the host name should be separated by at least one
# space.
#
# Additionally, comments (such as these) may be inserted on individual
# lines or following the machine name denoted by a '#' symbol.
#
# For example:
#
#      102.54.94.97    rhino.acme.com          # source server
#      38.25.63.10    x.acme.com              # x client host

127.0.0.1      localhost

Derefter går du på windows update igen
http://v5.windowsupdate.microsoft.com/v5consumer/default.aspx?ln=da
Avatar billede haverslev Novice
18. september 2005 - 18:26 #12
Det blev vist til noget vrøvl :
Majsmarken -> "Der mangler C:\Windows\Temp mappen i listen"
Det er jeg uenig i, idet mange bruger den mappe til at smide div. i (f.eks bruger jeg den selv til ting/programmer jeg f.eks vil bænde ud - altså en slags "lagerplads
Avatar billede zikkzakk Nybegynder
18. september 2005 - 18:28 #13
# Copyright (c) 1993-1999 Microsoft Corp.
#
# Dette er HOSTS-eksempelfilen, der bruges af Microsoft TCP/IP til Windows.
#
# Denne fil indeholder IP-adressetilknytninger til værtsnavne. Du bør ikke
# angive flere end en post pr. linje. IP-adressen skal placeres i den første
# kolonne efterfulgt af det tilsvarende værtsnavn.
# IP-adressen og værtsnavnet kan adskilles af mindst ét mellemrum.
#
# Kommentarer (som disse) kan indsættes på individuelle linjer eller efter-
# følge computernavn. Kommentarer skal anføres med nummertegn '#'.
#
# Eksempel:
#
#      102.54.94.97    rhino.acme.com          # kildeserver
#      38.25.63.10    x.acme.com              # x-klientvært

127.0.0.1      localhost
Avatar billede zikkzakk Nybegynder
18. september 2005 - 18:28 #14
sådan ser den ud...
Avatar billede haverslev Novice
18. september 2005 - 18:30 #15
Så er der ikke noget at komme efter.

Men kører du med noget firewall eller netlimiter program`??
Avatar billede zikkzakk Nybegynder
18. september 2005 - 18:47 #16
begge dele.... norton internet security som antivirus og firewall + windows firewall

og bruger netlimiter
Avatar billede majsmarken Nybegynder
18. september 2005 - 18:51 #17
<haverslev> -> Opfølgning på [18/09-2005 18:26:13]:
Egne filer nede i C:\Windows\ "motor"-rummet ? Hmmm...
"C:\Windows\Temp " - dette er SYSTEMETS midlertidige lagerplads. Hvis DU også SELV bruger SAMME sted til EGNE filer så bliver det vel et rod ?
Pt. har jeg 7 mapper/~100 filer dette sted. Typisk *.tmp typen som jeg personligt ikke ka' bruge til noget.
NERO ell. lign. kan/vil bruge dette sted som default til midlertidig midlertidig midlertidig imagefil og lign.

Denne cleantempxp2k.bat [ -> http://www.spywareinfo.dk/download/cleantempxp2k.bat ] som flere henviser til (Specielt i forbindelse med HiJackLog oprydning) vil osså rydde C:\Windows\Temp -> Defineret som del %windir%\temp\*.* /f /q

http://www.spywareinfo.dk/download/cleantempxp2k.bat gør iøvrigt det samme som første del af [18/09-2005 16:06:33] ...
Avatar billede haverslev Novice
18. september 2005 - 18:52 #18
Dobbeltklik på Norton globusen, nede ved uret, klik på linien "personlig firewall",
klik herefter på knappen "konfigurer"
Klik på Faneblad "programkontol", klik på knappen "programscanning"
Nu søger den hele computeren igennem, for programmer der vil/skal have adgang til nettet - nogen vil der står "automatisk" i og det er f.eks windows.
Når den er færdig med scanningen, er opgaven så at checke om alle programmerne der er fundet, skal have adgang til nettet.
Hvis man har nogle programmer, som man ikke ved hvad er og hvad de gør, så lad være med at give adgang. Her opfordre jeg til at hente f.eks programmet Spybot eller Ad-Aware og scanne sin pc igennem for snavs (spyware)
http://www.safer-networking.org/en/download/index.html

Hvis man derimod kender alle sine programmer, som vil have adgang til nettet - så sæt flueben i dem, ved at klikke på knappen "marker alle", Klik på knappen ”Udfør”

Net limiter kender jeg ikke lige, men mener at der også skal være adgang i den.
Avatar billede majsmarken Nybegynder
18. september 2005 - 18:52 #19
Samt mht. oprydning:
http://www.hcma.dk/tips31to40.htm#no40 - specielt punkt 3.
Avatar billede boxer Nybegynder
18. september 2005 - 18:54 #20
Hovsa - du må kun køre med 1 firewall. Windows firewallen er den dårligste, så slå lige den fra.
Avatar billede boxer Nybegynder
18. september 2005 - 19:00 #21
Nu ved jeg godt at nogle er meget uenige i det jeg siger nu :o)
Overvej at skifte Norton ud med noget der kører bedre. Download evt. en prøveversion at antivirusprogrammet Kaspersky og den gratis Sygate Personal.
Kaspersky findes her:
http://www.kaspersky.dk/download.php?id=5
Sygate + en beskrivelse findes her:
http://www.spywarefri.dk/forum/topic.asp?TOPIC_ID=9706
Avatar billede haverslev Novice
18. september 2005 - 19:00 #22
majsmarken Z tror ikke det er samme mappe vi snakker om så ;O

Systemets, hvor f.eks updates er i :C:\Documents and Settings\NAVN\Lokale indstillinger\Temp

Den du skriver og jeg hentyder til C:\Windows\Temp
ligger i roden af c:
Avatar billede majsmarken Nybegynder
18. september 2005 - 19:15 #23
<haverslev> -> Vi begge to snakker om mappen C:\Windows\Temp ( svarende til %windir%\temp\ ). Det er som sagt der at visse programmer skriver midlertidige filer unervejs og/eller imens de ruller i baggrunden; check selv hvad du har i netop DEN mappe. Andre programmer skriver i C:\Documents and Settings\NAVN\Lokale indstillinger\Temp ( svarende til "%USERPROFILE%\Lokale indstillinger\temp\ ).

Mappen C:\Temp - ja det er noget helt andet - og den har jeg aldrig nævnt i denne forbindelse. Jeg bruger også (nogle gange) denne C:\Temp til egne filer...

PS: Jeg HAR oplevet visse (amatør?) programmer som bruger C:\Temp\ til midlertidig plads - ikke så smart... Bør jo bruge %TEMP% variablen...
Avatar billede haverslev Novice
18. september 2005 - 19:21 #24
majsmarken hvorfor skriver du ikke dette første gang ;o)
(eller jeg virkelig læser hvad du skriver) - vi er enige ;)
Avatar billede zikkzakk Nybegynder
18. september 2005 - 21:48 #25
Jeg har prøvet alt hvad der bliver skrevet... men kan det være fordi jeg kører med en piratkopi af windows?
Avatar billede haverslev Novice
18. september 2005 - 21:51 #26
Ja det kan det. (og er det)
Og så er vi derhenne hvor vi ikke må hjælpe dig mere.
Avatar billede zikkzakk Nybegynder
18. september 2005 - 21:53 #27
hmmm.... neder
Avatar billede boxer Nybegynder
18. september 2005 - 21:56 #28
Joo, vi kan godt lige give dig et råd og et link mere :o)
Dit styresystem skal simpelthen være iorden. En piratkopi er aldrig lige så god som en original. Køb en original XP cd med sp2.
Du finder dem ikke billigere end her:
http://www.edbpriser.dk/Listproducts.asp?ID=179&Parent=&Producent=360&Rating=0&Max=&Soegeord=xp+sp2&Equal190=&Equal215=&Submit.x=0&Submit.y=0
Avatar billede zikkzakk Nybegynder
18. september 2005 - 22:00 #29
ehm.... jamen jeg takker... i har hjulpet mig alt hvad i kan... nu er det kun mig og hr. sparegris der skal tage sig sammen til at gå i byen:S

Men jeg skal have delt nogen point ud, så hit lige med nogen svar.
Avatar billede haverslev Novice
18. september 2005 - 22:07 #30
Om ikke andet, så for tiden vi har brugt på det ;o)
Avatar billede boxer Nybegynder
18. september 2005 - 22:32 #31
Held og lykke med det zikkzakk
Avatar billede zikkzakk Nybegynder
19. september 2005 - 16:40 #32
vi skal altså lige have majsmarken med også...

men mange tak alle sammen... det har jo faktisk været meget hyggeligt.

hmm... vi har et problem. 100 delt med 3... det kan man ikke,... hvem synes i skal have 1 mere end de andre?
Avatar billede boxer Nybegynder
19. september 2005 - 16:47 #33
Man kan sagtens dele 100 med 3. Det sker helt automatisk :o)
Avatar billede zikkzakk Nybegynder
19. september 2005 - 17:00 #34
hvordan deet?
Avatar billede majsmarken Nybegynder
19. september 2005 - 19:22 #35
Ping...
Avatar billede boxer Nybegynder
19. september 2005 - 20:54 #36
Der kan du bare se - vi fik 33,33 poin hver :o)