Avatar billede Slettet bruger
16. september 2005 - 16:59 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

køb af ny bærbar.

I dag var jeg på rigtigt værksted med min kun 2 år gamle Vega. Man må jo overgive sig, når den har stået og set trist ud i et hjørne et halvt år.  Enden blir desværre nok at jeg må købe en ny. Så tror jeg det blir en lydsvag, stærk Dell. Den lånte model inspiron 3500, er på alle måder fed, bortset fra at den ikke har så mange muskler.
Det jeg skal bruge er en gedigen kontorpc med officepakk og mulighed for at gemme billeder og gerne nogle lydfiler til powerpointpjank. Nåja og en film i ny og næ selvfølgelig, jeg har ikke fjernsyn.
A-drev er vist efterhånden overflødigt, men cd-rom og DVD-drev og brændere er vel nærmest præinstalleret. Måske endda i samme drev.
Billeder kan man lægge på gmail, så hvor bamset en harddisk stærk skal en kontorpc have, der ikke skal være spillemaskine?
Er det en god idé at anskaffe sig en ekstern harddisk, når man nu alligevel er ude at svinge med arveforskuddet?
Avatar billede bartz Praktikant
16. september 2005 - 17:08 #1
Dell I6000 kan jeg klart anbefale.

Her får du en kanon bærbar der kan bruges til kontor, såvel som en spil-maskine, til kun 8000-9000 kr. Har selv en og den kører uovertruffet godt, og jeg kender 4 andre (samme model) som jeg også har hjulpet via eksperten, og de har kun positive ting at sige om den.
Batteri tid er +4 timer (ja det er 1 enkelt batteri :)), preformence er i topform (spiller tit på den), og den koster en pænt slat under hvad andre producenter udbyder deres bærbar til i forhold til ydelse.
Jeg vil mene at du ikke har brug for en ekstern harddisk, har selv en Dell med 60 Gb har stadig 45 tilbage, og der er installeret spil, office (alt), lidt mp3 (ja lovligt self :D:D) og små programmer driver osv. Hvis du skal bruge den til videoredigering osv vil jeg nok anbefale 80 gb eller 60 gb med 7200 om.
Avatar billede bartz Praktikant
16. september 2005 - 17:13 #2
Kan bl.a. referere til: http://www.eksperten.dk/spm/643119 http://www.eksperten.dk/spm/638836 mm, bare check min info-side og så besvaret spørgsmål.
Avatar billede bartz Praktikant
16. september 2005 - 17:34 #3
Dell I6000

- Intel® Pentium® M processor 730 (1.60GHz, 2MB L2 cache, 533MHzFSB)
- Microsoft® Windows® XP Home Edition SP2
- 15,4" widescreen skærm UltraSharpTM WSXGA+ (1680 x 1050)
- 512MB 400MHz DDR2 RAM (2x256)
- 64MB DDR ATI MOBILITY® RADEON® X300
- 60GB (5400rpm) IDE harddisk
- Fixed intern 8X DVD+/-RW Drv med Software
- Intel® ProWireless 2200 802.11b/g Mini PCI Wireless LAN Card
- anden primær 9-celle 80 WHr batteri
- Vægt: lidt over 3 kg.

Pris: kr. 9.521,- incl. moms og levering, hvis du lige ville have lidt tal på papiret :)
Avatar billede giang Nybegynder
16. september 2005 - 22:41 #4
Jeg lytter lige med... Jeg overvejer selv køb af ny bærbar. I den forbindelse fik jeg idéen til en side med anmeldelser af bærbare computere. Hvis nogen vil bidrage med en anmeldelse eller to, kan jeg tilbyde en t-shirt som tak for hjælpen. Kontakt mig på http://www.hephey.dk/7/

P.S. Jeg undskylder hvis det er lidt off topic.
Avatar billede Slettet bruger
17. september 2005 - 09:25 #5
giang: det er da ikke ot at anbefale et link. Jeg synes tit jeg mangler en sammenligning af netop pc-er og -udstyr. I Politiken i dag står en artikel, om, hvor håbløst det er at klage, og vi er altså på Herrens mark, når vi køber udstyr, og det så ikke virker.
Måske skulle der oprettes et forum for gode oplevelser efter klager. Så man kunne undgå bisserne i branchen.

Vil bartz lægge et svar til point?
Avatar billede bartz Praktikant
17. september 2005 - 11:56 #6
Enig hans jensen. Som sagt jeg går KUN og KUN efter personlige erfaringer med forskellige mærker. Da jeg skulle ud og købe min bærbar 1 måned siden der fandt jeg frem til at man skulle enten købe Dell, IBM, acer eller Zepto (www.newz.dk havde en gang en afstemning om hvilken bærbar de havde og så kunne man evt skrive hva man synes om den). Ibm blev det ikke til pga pengene, men ellers en super computer en af mine venner har en, Acer ikke fordi de havde en smule støj problemer på nogen af deres bærbar så valget til sidst blev mellem Dell eller Zepto, så jeg gik på jagt via google om at finde flest steder hvor de 2 producenter blev kritiseret. Zepto fandt jeg frem til at der var noget med harddisken galt i mange af deres systemer og da jeg fandt det her link: http://www.laptopworld.dk/index.php?id=44 og det her http://www.laptoplogic.com/reviews/dell/89/1/1/ var jeg sikker på det skulle være Dell :).
*stavefejl kan forekomme er lige stået op :)
Avatar billede bartz Praktikant
17. september 2005 - 12:12 #7
Kan også sige der var super tilbud hos dell på min bærbar. Jeg har købt en:

- Intel® Pentium® M processor 750 (1.86GHz, 2MB L2 cache, 533MHzFSB)
- Microsoft® Windows® XP Home Edition SP2
- 15,4" widescreen skærm UltraSharpTM WSXGA+ (1680 x 1050)
- 1024MB 400MHz DDR2 RAM (2x512)
- 128MB DDR ATI MOBILITY® RADEON® X300
- 60GB (5400rpm) IDE harddisk
- Fixed intern 8X DVD+/-RW Drv med Software
- Intel® ProWireless 2200 802.11b/g Mini PCI Wireless LAN Card
- anden primær 9-celle 80 WHr batteri
- Vægt: lidt over 3 kg.

8800 med levering.

giang: prøv at checke www.laptopworld.dk
Avatar billede screem_brille Novice
23. september 2005 - 04:45 #8
kunne du ikek give noget feedbacki dine andre åbne spørgsmål ?
Avatar billede Slettet bruger
23. september 2005 - 23:52 #9
screem brille:
Er det mig, HansJ, du mener? Kig på min konto igen. jeg har bedt om svar på alle uden resultat. Måske skulle jeg gå rækken igennem en gang til og beholde dem selv. Men er det særlig etisk? Folk kan jo være på ferie eller andet.
Avatar billede Slettet bruger
25. december 2005 - 14:07 #10
Kære Bartz.
Hvis du stadig er på, så har jeg et spørgsmål til dig som dell6000-bruger:
Num Lk virker kun med Fn holdt nede, og det kan jeg ikke leve med. Når jeg trykker på NumLock og skal bruge det numeriske tastatur i tastaturet, skal jeg iflg. manualen samtidig holde Fn-tasten nede.
Men jeg skal bruge venstre hånd til at bladre og køre ned ad mit papirforlæg med. Jeg skriver 10-fingerblindskrift.
Da jeg henvendte mig til Dell, fik jeg den besked, at jeg kunne klare det med NumLk OG Fn +F4. Det kan jeg bare ikke. Venstre hånd skal være plantet på F4. Kender du problemet? Uha - der er jo heller ingen parallelport. Jeg må ud efter en adapter til min printer. Det kan blive dyrt i længden, dether. Har du TV-kort til den? Det koster vist omkring en tusse, og kunne da være ganske sjovt.
For ikke at støje her, kunne du måske kontakte mig på HansJ-ekspert[@]yahoo.com
Avatar billede bartz Praktikant
25. december 2005 - 22:09 #11
Som jeg skrev i den anden så kører jeg med en USB numberpad som jeg bare sætter ind, koster omkring de 150 kr. Tv-kort den kan du vidst også købe hos Dell kender ikke meget til den men har ikke lige fundet mange der havde fejl inde forums.dell.com. :).
Avatar billede Slettet bruger
25. december 2005 - 23:06 #12
jammen det skal da kunne lade sig gøre at benytte den indbyggede numpad. Det må være en fejl fra Dell - jeg arbejder videre med det.
Der er jo gadgets nok, man kan sætte til, og som gør vore kære deller til slæbbare, ikke bærbare. Der er snart ikke plads til mere grej i cykelkurven :-)
Avatar billede Slettet bruger
25. december 2005 - 23:45 #13
Jeg har fundet ud af det.
Et venligt menneske på en helt anden liste sad med løsningen:
Bios, keypad.
Jeg gjorde med bævende hjerte og rystende fingre følgende: Genstart, F2 er bios: Post behaviour - keypad (embedded). Født med Fn keypad som default, ændres til By Numlock. Og det virker, og jeg kan gå i gang med en stor bunke årsstatistiktastning.
Den løsning skriver jeg nu til dellens venlige supporter.
Avatar billede bartz Praktikant
27. december 2005 - 13:39 #14
Nice.. rart at vide :). Var også en smule træt af det til mine statistik timer :).