Avatar billede pc-fjolset Nybegynder
15. september 2005 - 10:09 Der er 18 kommentarer og
2 løsninger

Findes et program der tester bundkortet?

Hejsa.
Min pc (Shuttle sb81p) gik ned i går.
Det startede med at jeg forsøgte at afspille en lydfil ved hjælp af Winamp.
Jeg fik så en "Bad DirectSound" fejl.
Jeg prøvede så af installe chipset samt lydkort-drivere, men pludselig gik
computeren ned.
Jeg prøvede at genstarte, men lige efter XP logoet går den død, og
genstarter igen. Dette fortsætter den med indtil man kapper strømmen.
I dag har jeg så formatteret harddisken (ingen tålmodighed ;-)) og nu er der
ingen lyd?
Computeren genkender heller ikke når jeg stikker stikket fra høretelefonerne
ind i pc'en - det gjorde den altid før.
I enhedshåndtering står "Realtek high definition audio" som onboard
lydkortet vist hedder, og når jeg markerer i enhedshåndtering står der at tingene virker korrekt.
Jeg har naturligvis prøvet at opdatere driver, chipset-drivere, og endda
bios.
Min konklusion er lidt at bundkortet må have kokset, men vil naturligvis
gerne have syn for sagen gennem et program - hvis det altså findes.
Nogen der kan hjælpe ?

/Jesper
Avatar billede kalp Novice
15. september 2005 - 10:14 #1
http://www.snapfiles.com/get/everest.html

Hvis det er noget du kan bruge
Avatar billede pc-fjolset Nybegynder
15. september 2005 - 10:28 #2
Tjoo,nahh...
Altså jeg har jo kørt programmet, men den kan jo ikke rigtig fortælle mig om skidtet virker, eller kan den?
Avatar billede huset Praktikant
15. september 2005 - 10:34 #3
Intet program kan vise dig o bundkortet er defekt!

Der skal du til at måle dig frem.
Dog kan du tjekke om dine dioder på bundkortet lyser, gør de ikke er det 100 % dødt :D

Dertil kan du tjekke på en anden maksine, om delene virker der. Gør de det - også et tegn på dødt kort
Avatar billede pc-fjolset Nybegynder
15. september 2005 - 10:43 #4
Hej huset.
Bundkortet er ikke dødt, da det er den pc jeg skriver fra nu...
Mit spørgsmål, som jeg måske formulerede lidt uheldigt, er om man kan teste om lydkortet, som er integreret i bundkortet, er i stykker.
Avatar billede kalp Novice
15. september 2005 - 10:53 #5
Opdatere Firmware er også en mulighed du kan prøve i sidste ende.. hvis du tør:)
og her tænker jeg på firmware i bundkortet.
Avatar billede huset Praktikant
15. september 2005 - 10:59 #6
Firmware i bundkortet?

Det er jo ikke svært at tjekke om din AC'97 lydchip er gået.
Avatar billede pc-fjolset Nybegynder
15. september 2005 - 11:16 #7
Hvordan gør jeg det (altså tjekker om lydchippen er røget)?

Det der forvirrer mig lidt at at lydportene ikke engang reagere når jeg stikker noget i dem. Førhen kom der sådan en Realtek audio wizard frem når jeg pluggede mine høretelefoner i - i dag sker der intet.
Avatar billede huset Praktikant
15. september 2005 - 11:25 #8
Er du sikker på dine pins på bundkortet sidder so de skal?
Avatar billede pc-fjolset Nybegynder
15. september 2005 - 11:39 #9
Næh, det aner jeg intet om, men jeg har jo aldrig rørt bundkortet, så jeg forstår ikke hvordan det kan ændre sig.
Men hvordan tjekker jeg om disse pins sidder som de skal?
Avatar billede huset Praktikant
15. september 2005 - 11:44 #10
Du kan se hvordan de skal sidde i din manual. Kan jo være du har rykket i de små ledninger ved et uheld?
Avatar billede huset Praktikant
15. september 2005 - 14:15 #11
virkede det?
Avatar billede pc-fjolset Nybegynder
15. september 2005 - 15:03 #12
Næh..
jeg har haft åbnet dyret, men alt ser tilforladeligt ud.
Det undre mig at det er alle de indstik foran og bagved på pc'en der har noget med lyd at gøre der overhovedet ikke reagere, dvs. at hvis jeg nu havde rørt nogle pins, så burde det vel stadig kun være i den ene ende at den var gal, idet de er forbundet i 2 forskellige connectors.
Måske jeg skulle kontakte Shuttle, selvom de vist er kendt for en ringe kundeservice.
Avatar billede huset Praktikant
15. september 2005 - 17:10 #13
Synes det er en god idé
Avatar billede huset Praktikant
24. september 2005 - 09:32 #14
Tid til du kan få smidt feedback??
Avatar billede pc-fjolset Nybegynder
06. oktober 2005 - 17:39 #15
Det kunne du have ret i.
Jeg er blevet henvist til denne side:
http://eu.shuttle.com/en/Desktopdefault.aspx/tabid-359/
hvor især det sidste punkt er interessant. Præcis min problemstilling.
Jeg synes bare det virker lidt voldsomt at begynde at rode med div. kabler. Jeg har tjekket den ene kabel som de skriver i faq'en, men uden resultat.
Det ser ud som om den skal en tur til forhandleren - desværre har jeg først lige et speciale der skal skrives...
Men jeg skal nok poste, når der sker noget.
Avatar billede huset Praktikant
12. oktober 2005 - 11:48 #16
Ved at være til til feedback eller lukning!?
Avatar billede huset Praktikant
24. oktober 2005 - 11:28 #17
Har du fået en smule tid til at kaste feedback her eller lukke spørgsmålet!
Avatar billede pc-fjolset Nybegynder
10. november 2005 - 12:49 #18
Sagen kører stadig!
Jeg parlamentere lige med forhandleren om hvor sandsynligt det er at jeg kan have ødelagt bundkortet, eller om det er fabrikantens fejl. Det var bedre da reklamationsreten kun var 1 år.
Jeg skal nok poste når jeg finder ud af noget.
Avatar billede huset Praktikant
30. november 2005 - 15:04 #19
Har du fået en smule tid til at kaste feedback her eller lukke spørgsmålet!
Avatar billede pc-fjolset Nybegynder
13. december 2005 - 18:11 #20
Til information var det en fejl på bundkortet, og venter derfor nu på at Shuttle skal få fingeren ud og sende det i min retning.