15. september 2005 - 10:09Der er
18 kommentarer og 2 løsninger
Findes et program der tester bundkortet?
Hejsa. Min pc (Shuttle sb81p) gik ned i går. Det startede med at jeg forsøgte at afspille en lydfil ved hjælp af Winamp. Jeg fik så en "Bad DirectSound" fejl. Jeg prøvede så af installe chipset samt lydkort-drivere, men pludselig gik computeren ned. Jeg prøvede at genstarte, men lige efter XP logoet går den død, og genstarter igen. Dette fortsætter den med indtil man kapper strømmen. I dag har jeg så formatteret harddisken (ingen tålmodighed ;-)) og nu er der ingen lyd? Computeren genkender heller ikke når jeg stikker stikket fra høretelefonerne ind i pc'en - det gjorde den altid før. I enhedshåndtering står "Realtek high definition audio" som onboard lydkortet vist hedder, og når jeg markerer i enhedshåndtering står der at tingene virker korrekt. Jeg har naturligvis prøvet at opdatere driver, chipset-drivere, og endda bios. Min konklusion er lidt at bundkortet må have kokset, men vil naturligvis gerne have syn for sagen gennem et program - hvis det altså findes. Nogen der kan hjælpe ?
Hej huset. Bundkortet er ikke dødt, da det er den pc jeg skriver fra nu... Mit spørgsmål, som jeg måske formulerede lidt uheldigt, er om man kan teste om lydkortet, som er integreret i bundkortet, er i stykker.
Hvordan gør jeg det (altså tjekker om lydchippen er røget)?
Det der forvirrer mig lidt at at lydportene ikke engang reagere når jeg stikker noget i dem. Førhen kom der sådan en Realtek audio wizard frem når jeg pluggede mine høretelefoner i - i dag sker der intet.
Næh, det aner jeg intet om, men jeg har jo aldrig rørt bundkortet, så jeg forstår ikke hvordan det kan ændre sig. Men hvordan tjekker jeg om disse pins sidder som de skal?
Næh.. jeg har haft åbnet dyret, men alt ser tilforladeligt ud. Det undre mig at det er alle de indstik foran og bagved på pc'en der har noget med lyd at gøre der overhovedet ikke reagere, dvs. at hvis jeg nu havde rørt nogle pins, så burde det vel stadig kun være i den ene ende at den var gal, idet de er forbundet i 2 forskellige connectors. Måske jeg skulle kontakte Shuttle, selvom de vist er kendt for en ringe kundeservice.
Det kunne du have ret i. Jeg er blevet henvist til denne side: http://eu.shuttle.com/en/Desktopdefault.aspx/tabid-359/ hvor især det sidste punkt er interessant. Præcis min problemstilling. Jeg synes bare det virker lidt voldsomt at begynde at rode med div. kabler. Jeg har tjekket den ene kabel som de skriver i faq'en, men uden resultat. Det ser ud som om den skal en tur til forhandleren - desværre har jeg først lige et speciale der skal skrives... Men jeg skal nok poste, når der sker noget.
Sagen kører stadig! Jeg parlamentere lige med forhandleren om hvor sandsynligt det er at jeg kan have ødelagt bundkortet, eller om det er fabrikantens fejl. Det var bedre da reklamationsreten kun var 1 år. Jeg skal nok poste når jeg finder ud af noget.
Til information var det en fejl på bundkortet, og venter derfor nu på at Shuttle skal få fingeren ud og sende det i min retning.
Synes godt om
Ny brugerNybegynder
Din løsning...
Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.